WPG - Wärmepeilgerät

En rekker former for varslingsutstyr ble utplassert hovedsakelig langs kysten for å detektere fiendtlige fly.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Jeg heller forsatt mot at den i hvertfall først har stått på Flekkerøya som Torstein sine bilder viser og som det er angitt i den Engelske rapporten, hvor den ble flyttet senere er vel heller usikkert.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Etter slik jeg har sett mønsteret i Stavanger og forsåvidt i tekstetn som SES la ut, så ser det ut som at ett WPG-anlegg besto av tre enheter på tre steder.... Krysspeiling?
Vet sannelig ike om dette hadde vært brukende som enkeltstående?

Erik
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

hei

etter rapporten å dømme så var der tre ved jerdenrev, jæren ett eller annet sted, og en på flekkerøy, brukt til opplæring eller lignende.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Mener bestemt at jeg har sett en rapport som sier at dette utstyret stod i området Okslehamn, og at britene tok dette med seg til REME i UK.
Deretter slapp norske myndigheter inn i området.
Norsk kjennskap til WPG fikk man fra samtaler med tysk peronell.
JEF
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

det kan vel stemme det, at det stod der på slutten som punkt 6 i rapporten beskriver, men at det har stått opp ved det punktet som bildene viser først.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Erik E wrote:Etter slik jeg har sett mønsteret i Stavanger og forsåvidt i tekstetn som SES la ut, så ser det ut som at ett WPG-anlegg besto av tre enheter på tre steder.... Krysspeiling?
Vet sannelig ike om dette hadde vært brukende som enkeltstående?

Erik
Hej,
Ja der var tale om krydspejling. Et WpG kunne ikke måle afstand. Et stort taktisk problem har været at blive enige om hvilket mål man pejlede. Ud fra de dokumenter, jeg har fundet på systemet i Danmark, ser det ud som om standard opstillingen var 3 stk over en rimelig lang basis. På Fanø var der en hovedstation og fire understationer.
mvh
SES
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Vedlagt en link der noen av oss har lagt inn småting.
Stedsnavn den gang var bla "Names/places mentioned are Flekkerøy, Feistein, Store Kjør and Jærensrev"
mvh
Paul S.
http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?f=20&t=73486
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

det var vist en side 2 her gitt.

Når det kun har vært til opplæring kan vi ikke da kun forvente å finne rimlig enkle stillinger? "murane" i okslehavn var offlimit for Norskene frem til Engelskmennene hadde tømt området.

Ser dere snakke om at det skulle være 3 slike stillinger for å krysspeile. Noen formening om hvor langt det skulle være mellom disse og hvordan de skulle settes opp?
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Hej Torstein,
Må jeg foreslå at du læser den artikel jeg har postet tidligere som pdf fil.
mvh
SES
orlogsbesten
Posts: 9
Joined: 28 May 2009 22:37
Location: Olsvik

Den tyske marinens kystartilleri hadde to typer varmepeileapparater, Wärmepeilgerät Zeiss-Stativausführung, WPG-ZSt, til utprøving. Det mest avanserte sto på Vara batteri på Flekkerøya mens fire sett av den noe eldre typen WPG-ZSt 6/42 var satt opp i Stavangerområdet. Etter for-handlinger med britiske myndigheter fikk Sjøforsvaret beholde ett av settene fra Stavangerområdet for forskningsformål.
Systemet er beskrevet i boken "Bølger som våpen - Elektronisk krigføring i Sjøforsvaret 1945-1995". Boken kommer ut i slutten av juni. Jeg har en elektronisk versjon av håndboken.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Jeg prøver å sette inn disse WPGene inn i kystfort-kartet, men nå har jeg lite å gå etter. står det noe i denne artikkelen om hvor de 4 var utplasert rundt om i Stavanger? Jeg har bare sånn circa plassering av to av disse.

Erik H
Attachments
wpgstavanger.jpg
wpgstavanger.jpg (69.5 KiB) Viewed 154 times
orlogsbesten
Posts: 9
Joined: 28 May 2009 22:37
Location: Olsvik


Dessverre, jeg har ingen nøyaktige posisjoner. Vedlagte kart viser en på Vara, en på Jærens Rev, og en på Vigdel.
Utdrag fra melding sendt fra den norske etterretningsoffiseren i Stavanger til Det britiske admiralitetet 23. juni 1945:
"German bearing station equipment type Zeiss WPG 6/42 was supplied to 4 coastal artillery units in Stavanger area about third week in April 1945. The principle involved is to collect heat from pass and approach ship and transformation heat energy to electrical energy. My receiver range is stated to be about 14 kilometers. As equipment may be of scientific interest it has been collected and placed in safe custody at naval headquarters. Approx weight of equipment less batteries 5 cwt for each set. request instructions as to disposal."
Attachments
forminsketbilde_fumo.jpg
forminsketbilde_fumo.jpg (138.12 KiB) Viewed 138 times
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei, takk for kartet. det var litt stooort så jeg måtte minske det bittelitt. syns posisjonene er ganske ok. er det mulig at de hadde to og to WPGere på disse markeringene? om ikke helt sammens, iallefall i nærheten slik at de kunne få en krysspeiling?

Har du noen peiling på hva signalmerket øst for stavanger er for noe? (der jeg har et rødt spørsmålstegn) hva har stått der og hva slags funksjon? (hvis slik informasjon finnes).

Erik H
Attachments
rpts_signal.jpg
rpts_signal.jpg (51.87 KiB) Viewed 136 times
Last edited by Erik H on 30 May 2009 11:35, edited 1 time in total.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei Erik

Det står for Workshop and spear part

ser det på flere slike kart at det ligger gjerne et "hovedverksted" i alle land/ eller områder litt avhengi av størrelse.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Det står for Workshop and spear part
ser det på flere slike kart at det ligger gjerne et "hovedverksted" i alle land/ eller områder litt avhengi av størrelse.
Beliggenheten der er vel ikek av de mest nøyaktige på kartet ?
mvh
Paul S.
Post Reply

Return to “Radarstillinger / Varslingssystemer”