antall radarer i Norge

En rekker former for varslingsutstyr ble utplassert hovedsakelig langs kysten for å detektere fiendtlige fly.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Hej Werner,
Jeg synes bare det bliver meget forvirrende når man blander KM og LW, radar, Y-Stillinger, varsling, ildledelse, jagerkontrol og HQ sammen.
mvh
SES
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Listen er/var i utgangspunktet ment for eget bruk, for å holde litt kontroll på registreringene, jeg har gjort opp i gjenom.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

werner wernersen wrote:Hei

Listen er/var i utgangspunktet ment for eget bruk, for å holde litt kontroll på registreringene, jeg har gjort opp i gjenom.

Werner
Du mangler to Wurtzburg D nr: 2266 og 2276 på Varden luftvernbatteri Nesodden.
En liten kommentar til radarene på Sandvær, stedet heter på norsk Sandsvær og ligger øst og nord for veien til Kongsberg like utenfor byen.
Mvh
ervold
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

takker for korrigering, Nesodden hadde jeg som Giant Wurtzburg, uten nummerering.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Har du en "overskriftsrad" til kolonnene i listen din (tenker spesielt på alle stedsnavnene, som jeg antar dreier seg både om lokalisering og organisatorisk tilhørlighet)?
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Norway Egerøy M Tactical EQ (sea) FUMO 5
Skal ha vært FuMO 3 her....

Videre var det ihvertfall tre marineradare under bygging i sør-vest jeg ikke finner på listen:

FuMO 63 ved Jøssingfjorden
FuMO 5 Ryvarden V/Haugesund
FuMO 63 ved Utvær fyr

+ noen nordover fra Trondheim som ikke er på listen:

FuMO 3 Utvorda
FuMO 3 Skrova
FuMO 214 Engeløya (Batterie Dietl)
FuMO 214 Lødingen
FuMO 5 Hekkingen
FuMO 5 Lingøy
FuMO 214 Trondenes

Ellers er det en rekke utelatte stillinger fra Finnmark, men som kjent er de litt værre å ramse opp i farta :-)

Sist men ikke minst,
Husøen I er som vist i en tråd her inne et sted en FuMO 4

Uten å gå helt i sømmene, så ser det ut som marinen sine Flak-radare er utelatt fra listen?

Erik
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Oversikt over flymeldingsposter (FluWa) og radarer i Osloområdet pr. 1942, har dessverre ikke større oppløsning på saken.
Attachments
fluwa.jpg
fluwa.jpg (45.24 KiB) Viewed 267 times
Mvh
Tormod
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

werner wernersen wrote:Hei

takker for korrigering, Nesodden hadde jeg som Giant Wurtzburg, uten nummerering.

Werner
Nesodden radar: WR Kopperud nr R731. WR Guldbjørnsrud nr R725. Lindebråte Freya nr 5248. Bøhler (Frogn kommune) Wasserman M IV (ikke nummer).
WR på Ekeberg stod på Nordseter gård (litt lenger syd).
2 Wurtzburg D på Ekebergsletta batteri Anton 18 tunge kanoner.
2 Wurtzburg D Stabekk på Bertramjordet batteri Bertha (like ved Skallum gård)
ervold
RasmusTerne

En dåre kan spørre, men jeg er litt forvirret! Er Wurtzburg Riese(Giant), og FuMO 214 samme radaren? Fant en tegning fra Trondenes som tilsier dette. I tilfelle, hvorfor to betegnelser på samme apparat? Er en hund etter detaljer. :)
Sigfred R.
Attachments
17 s 1.jpg
17 s 1.jpg (136.03 KiB) Viewed 242 times
Bjornar Nybrott
Posts: 331
Joined: 25 Sep 2007 23:47
Location: Tromsø

Huff, startet visst et helt ras med spørmålet om wassermann.
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

FuMO 214 er vel Kriegsmarine's navn på radaren, Würzburg Rise -navnet ble brukt av Luftwaffe og resten. Tror jeg. :)
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

skal oppdatere lista mi, lista er litt større og har noen flere registreringer med, men de var litt mere mot høyre og kom derfor ikke med, skal prøve å få den i et annet format slik at den kan legges ut som helhet.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Huff, startet visst et helt ras med spørmålet om wassermann.
Hmm.... Ja kanskje flere her som burde vært litt mer disiplinerte og heller startet nye tråder! "tar litt av" her nå, men så er "antall radare i Norge" et vidt begrep... Vil derfor anbefale at fortsettelsen på dette skilles ut i separate tråder, f.eks i det minste Marine & Luftwaffe...?
Enklere å holde oversikten da ;-)

Erik
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Vil derfor anbefale at fortsettelsen på dette skilles ut i separate tråder, f.eks i det minste Marine & Luftwaffe...?
Enklere å holde oversikten da
Hvis Werner kunne delt listen sin opp, f.eks KM, LW, og KM/LW flak, og oppdatert denne etter hvert som folk la inn info så kunne det bli litt lettere å ha oversikten.
En annen ting er om man kunne komme med kilde når man kommer med ett tillegg til Werners liste.
mvh
Paul S.
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

FuMG 65, FuSE 65, FuMo 214, FuMO 215 og FuMO 15 ser veldig like ut og går under fellesbetegnelsen W. Riese (engelsk rekognosering brukte ordet Giant som forsåvidt er det samme som tyske Riese=stor). Alle disse radarene hadde liknende parabol, ble bygget av Telefunken og ZeppelinerWerke (parabol). Grunnen til forskjellige betegnelser er hvilke våpengren som brukte radaren, forskjell i utstyr og bruksområde, samt at FuMO 15 var en helt teknisk nyutviklet sak som gikk på en helt annen frekvens 3,3 GHz. FuMO 215 ble også kalt for See-Riese, da den skulle brukes over sjø.

Det var forvirring på disse betegnelsene allerede under krigen av tyskerne selv, så det er forståelig at man lurer litt på hva som er hva.
Post Reply

Return to “Radarstillinger / Varslingssystemer”