Stellung Fichte (Fedje)

En rekker former for varslingsutstyr ble utplassert hovedsakelig langs kysten for å detektere fiendtlige fly.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

EspenS wrote:...men av kuriositet spør jeg deg hva er det som får deg til å tro det ikke er tysk? Utforming? Plassering?
Det er vel som Marius sier, at den ser tilsynelatende ut til å være bygd etter litt mer moderne metoder. Var vel mest en «gut feeling», som de sier på filmen :D
--
Tommy
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

marius wrote:
EspenS wrote:De to du henviser til ligger i ett område som ble bygget ut under krigen, og. er det andre stedet med høyest konsentrasjon av rester etter tysk aktivitet på øya. Denne stillingen er i umiddelbar nærhet til luftvern, ammo og dekningsbunkere og grunnmurer etter flere brakker - så jeg har grunn til å tro ut fra dette det er av tysk opprinnelse. Ikke nødvendigvis at jeg har rett som følge av en antakelse, men av kuriositet spør jeg deg hva er det som får deg til å tro det ikke er tysk? Utforming? Plassering?
Jeg og stusset litt over den stillingen der, siden det ser ut som om den består av en prefabrikert betongring øverst, med en stålring montert utenpå "flensen" øverst.
Den ser så perfekt støpt ut, i forhold til hva en kansje normalt forventer av støpearbeid fra krigens dager.
Men ikke vet jeg. Uansett ser det ut som om det er masse fint å se på på Fedje:)

Hilsen Marius
Ja den ser veldig glatt ut i utførelsen - det er jeg enig i.
Legger ved ett par andre bilder jeg tok av denne konstruksjonen - kanskje en formening om hva som har stått på stativ her som kan bringe litt klarhet? Mener å ha sett liknende platå for å kalle det det i andre tråder her på forumet...?

Jeg kan sjekke lokale kilder for ytterligere informasjon - så kanskje vi blir noe klokere PDT_Armataz_01_29
Takk for gode tilbakemeldinger - setter pris på det :bra:
Attachments
Sett ovenfra og ned
Sett ovenfra og ned
DSCN0749_thumb.jpg (89.11 KiB) Viewed 402 times
DSCN0744_thumb.jpg
DSCN0744_thumb.jpg (81.19 KiB) Viewed 402 times
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Synes den er påfallende lik bunkeren i tråden om Brandasundsåto
RasmusTerne

Kan jo bidra til forvirringen med et par bilder av BK stillinger fra 60-tallet
Sigfred R.
Attachments
Foto:Forsvaret.Stilling under bygging.
Foto:Forsvaret.Stilling under bygging.
F67.jpg (206.13 KiB) Viewed 392 times
Foto:Forsvaret
Foto:Forsvaret
F95.jpg (128.9 KiB) Viewed 392 times
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

Tarjei wrote:Synes den er påfallende lik bunkeren i tråden om Brandasundsåto
Ja det kan virke slik - Paul S. henviser til Fedje i det innlegget sitt og likheten kan stemme den...
User avatar
Cap
Posts: 42
Joined: 23 May 2010 18:04
Location: Sandviksberget

Blåser liv i nok en gammel tråd...

Overstyrmannen ombord er Fedjeværing, har fått endel input fra ham.

Erik H, utsnitt 3, blir i dag brukt til røykdykking etc i forbindelse med et sikkerhetssenter på øya.

tor a, rester av brakker JPG; Gamlehjemmet som ble bombet under krigen.
Kan nevne at naboen til hjemmet har et flyhjul som sannsynligvis ble skutt av et av de allierte flyene som deltok i raidet...

Espen S DSCN 0742/0750; Philipps petroleum hadde utstyr for posisjonering av plattformer (referansepunkt), gjenbruk..?
Mvh Ken

The future is not what it used to be...
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

Cap wrote:Espen S DSCN 0742/0750; Philipps petroleum hadde utstyr for posisjonering av plattformer (referansepunkt), gjenbruk..?
Kan være en mulighet det.
KRE
Posts: 40
Joined: 31 Aug 2008 21:28
Location: Oslo

Var på Fedje sommeren 1974 og et par somre senere da jeg vikarierte som maskinist på fryseriet. Gikk turer på øya i fritiden og la da merke til restene av det ekstyske batteriet. Mener å huske at trafikkstasjonen på Fedje i 1974 fremdeles holdt til i trafikkstasjonen som var bygget av tyskerne. Den var mer rund i arkitekturen og mindre enn den bygningen som benyttes nå. (At den moderne trafikkstasjonen er bygget på grunnmuren av en radarstasjon og ikke grunnmuren av den tyske trafikkstasjonen er vel en misforståelse). Var senere inne i den nåværende stasjonen som altså er større. En av de ansatte viste meg en stor stasjonær kikkert som var tysk. Den ansatte fortalte at denne kikkerten var fra trafikkstasjonen på Fedje under krigen. På Fedje var det losstasjon mens jeg var der på 1970 tallet. Det er vel den som i dag betegnes trafikkstasjonen. Opprinnelig så har det vært losstasjon på Fedje lenge før krigen og som ble videreført under krigen og som i dag betegnes trafikkstasjonen. Hitler var i de norske fjordene bl. a. Sognefjorden med panserskipet Deutschland i 1934 og det skipet hadde los fra Fedje.
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Det var folkemøte på Fedje i går, om utvikling av samfunnet - hva som er gjort og hva som skal gjøres videre. Blant temaene var også å ta vare på det historiske, deriblant krigshistorien, og vise det fram for besøkende. Krigen er jo både representert ved ubåtvraket, men også installasjonene på land.

Det ble nevnt at tyskerne hadde satt opp en spesiell radar på Fedje - var det noe ekstraordinært ved radaranleggene her?
Sindre
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

At den moderne trafikkstasjonen er bygget på grunnmuren av en radarstasjon og ikke grunnmuren av den tyske trafikkstasjonen er vel en misforståelse
Både den gamle og den nye trafikkstasjonen er bygget på en radarbunker som står enda.
Det ble nevnt at tyskerne hadde satt opp en spesiell radar på Fedje - var det noe ekstraordinært ved radaranleggene her?
Bor man på Fedje, eller en annen plass som hadde en Wassermann, Freya, diverse Freya for LW og KM så kan man vel kalle radaren for spesiell hvis det er Wassermann radaren man tenker på.
mvh
Paul S
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Noen bilder fra en utgått auksjon som viser forlegningene på stedet.
Attachments
Stellung_Fichte_ukjentkjoper.jpg
Stellung_Fichte_ukjentkjoper.jpg (42.07 KiB) Viewed 64 times
Mvh
Tormod
Post Reply

Return to “Radarstillinger / Varslingssystemer”