Stellung Fichte (Fedje)

En rekker former for varslingsutstyr ble utplassert hovedsakelig langs kysten for å detektere fiendtlige fly.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Etter å ha lest litt om denne ubåten u-864 som ble struffet av torpedo rett før slutten av krigen ble jeg oppmerksom på at øyboerne sa at det var bunkere og tyskere på Fedje under krigen. Det var uansett lite å finne på nettet annet enn at det skulle være ca. 300 soldater stasjonert NW på Fedje og radarmast.

Det var også sagt at det skulle bygges ut et kystfort på øya og jeg lurer på om det er noen som vet mer om slik informasjon. Vedlagt er en illustrasjon (et bilde ble selvsagt til en hel illustrasjon!) som viser at det er flere installasjoner NW på øya. Jeg innbiller meg at jeg ser en større bunkere på omriss nr. 2 helt på toppen av bildet.

Erik H
Attachments
Illustrasjon over de tyske installasjonene NW på Fedje
Illustrasjon over de tyske installasjonene NW på Fedje
fedje_radarstasjon.jpg (688.84 KiB) Viewed 608 times
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Fant en link med webcamera fra skibstrafikkstasjonpå Fedje. denne skal være bygd på grunnmurer på den tidligere tyske radarstasjonen. Rett nedenfor ser vi grunnmur på et bygg som er revet. ...om jeg bare kunne få de til å snu litt på kameraet :D

http://www.bt.no/kamera/article210.ece

Erik H
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Stort sett rester etter et tungt luftvernbatteri og radarstillingen "Fichte".
Den nye Kystradaren er bygget oppå en L 480, men tror dette er den eneste Regelbau på øya?

I 1944 utredet man muligheten for å sette opp et trippeltårn liknende Fjell/Austrått fra en Italiensk krysser. Tror dette ble skrinlagt pga ressursmangler...

Erik E
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Det er et bilde av Wassermann-stillingen på Fedje her:
http://www.gyges.dk/luftwaffe_ln%20norway.htm

/Tormod
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

fant denne:

«Flakzug Fedje», både med lett og tungt luftvern. Som de fleste av tyskernes luftvernkanoner kunne disse også brukes mot sjømål, og endel av hensikten var nok beskyttelse av radaranleggene der – som sammen med radaranlegget på Stolmen dannet tyskernes ytre varslingsområde for fiendtlig aktivitet mot Bergensområdet.
mvh Atle M
tor a
Posts: 26
Joined: 10 Jul 2007 21:46
Location: vestfold

Jeg har noen ferske bilder av restene som er av annlegg på fedje. Tok noen bilder der ute for en ukes tid siden. men er ikke så mye igjen av de nå. husker at det var mye mere igjen der ute når vi lekte rundt der ute for 30 år siden. Kan sikkert legge ut noen bilder hvis det er av interesse. PDT_Armataz_01_06
Attachments
DSC02529.JPG
DSC02529.JPG (805.46 KiB) Viewed 554 times
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

hei og velkommen til forumet!

Dette var da skikkelig skrap PDT_Armataz_01_14 ser det er mye mer skrap pä ensomme öyer enn pä fastlandet. det var sikkert mer problemer og frakte det til fastlandet...da man trenge jern.. nä gidder man vel ikke ä samle slikt inn... og det er helt greit!

Ser gjerne flere bilder fra omrädet. Trur vi alle gjör det- og det er fint ä se at det kommer folk inn for ä hjelpe til med pusslebitene.

Erik Härberg
( fra et ustabilt tastatur i Kiel)
tor a
Posts: 26
Joined: 10 Jul 2007 21:46
Location: vestfold

Ja jeg kan vel legge inn noen fler bilder.Vet ikke hvor gode de er, men legger de inn i allefall. har prøvd å navngi de etter hvor de er tatt i forhold til oversiktsbilder lenger oppe i temaet. PDT_Armataz_01_18 Har noen flere bilder hvis jeg leter litt. skal prøve å lete litt for å se om jeg kan finne noen gamle bilder tatt nårvi var små. det var litt mere igjen av stillingene dengang.
Attachments
fundament område 2.JPG
fundament område 2.JPG (181.77 KiB) Viewed 547 times
stilling område 2.JPG
stilling område 2.JPG (248.18 KiB) Viewed 547 times
rester etter hva..  område 2.JPG
rester etter hva.. område 2.JPG (249.19 KiB) Viewed 547 times
rester av brakker.JPG
rester av brakker.JPG (191.54 KiB) Viewed 547 times
fundament til hva...JPG
fundament til hva...JPG (184.78 KiB) Viewed 547 times
bunker område 3.JPG
bunker område 3.JPG (166.26 KiB) Viewed 547 times
kanonstilling område 3.JPG
kanonstilling område 3.JPG (133.9 KiB) Viewed 547 times
rester av luker kanonstilling område 3.JPG
rester av luker kanonstilling område 3.JPG (230.88 KiB) Viewed 547 times
rester av port.JPG
rester av port.JPG (254.31 KiB) Viewed 547 times
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei og takk for flotte bilder. Det skal ikke mye til vet du! alt trenger ikke å være speilrefleks! PDT_Armataz_01_14

Det jeg trudde var en seriøs bunker fra oven er mer eller mindre redusert til en utedo bunker PDT_Armataz_01_15 bildet "rester etter hva". Kan kanhende være en amo-dump?

Det andre bildet med platten må være en større mast. Man ser kabelgata gå inn fra sidene.


Erik H
tor a
Posts: 26
Joined: 10 Jul 2007 21:46
Location: vestfold

nå har jeg sjekka litt mere med den eldre garden i familien. Det bildet som var navgitt"rester etter hva" er det som var vannverket til tyskerne. Ellers er det også sprengt ut en ca 300 meter lang tunell/instalasjon der ute. ledet inn til et større kommandorom med tilgang ut til flere av de andre instalasjonene. det ble ryddet for miner der etter krigen, men ingen garanti for fritt. ifølge de gamle skal det ha vært 3 små og 2 store kanonstillinger der ute på øya. det du ser grunnmurene til på webcam fra trafikkstasjonen er restene etter sykehuset til tyskerne.
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

Legger ut noen bilder etter årets påsketur til Fedje. Denne 300 meter lange tunnellen som det henvises til i denne tråden fant jeg ikke - og var ukjent for min del av familien som har sitt opphav på øya både før, under og etter krigen. Det eneste innslaget jeg fant førte inn i ett dekningsrom / lagerrom uten videre forbindelse til noen av de andre stillingene i umiddelbar nærhet. Mulig det er/var noe i forbindelse med oppføringen hvor dagens trafikkstasjon står, men det har jeg ikke belegg for å si noe mere om.

Øya har to-tre stk (som jeg fant) feltmessige stillinger, ellers er alt godt utført mur arbeid. Må også være den plassen hvor den minst praktiske framkommelige stillingen er opprettet med tanke på ammunisjonstilgang :smoke:
Ligger noe piggtråd igjen på sine steder, og en del gjerdestolper står fortsatt, men utover dette liten synlig angivelse av hvor stort området har vært (om det i det hele har vært behov for det er jo en annen sak). Bunkerne er tørre og fine, liten tegn til slitasje annet enn noe stabling av stein som har gått over ende.

Anbefales å ta turen ut for de som har tid og mulighet for det.

/ES
Attachments
Kanonstilling - kan sees fra ferga ved inn og utseiling til Fedje.
Kanonstilling - kan sees fra ferga ved inn og utseiling til Fedje.
DSCN0802_thumb.jpg (205.52 KiB) Viewed 459 times
DSCN0703_thumb.jpg
DSCN0703_thumb.jpg (159.96 KiB) Viewed 459 times
DSCN0742_thumb.jpg
DSCN0742_thumb.jpg (182 KiB) Viewed 459 times
DSCN0750_thumb.jpg
DSCN0750_thumb.jpg (221.45 KiB) Viewed 459 times
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

Legger ut noen flere bilder.
Attachments
Inngang til "fjellhall". Legg merke til broen i øverste venstre hjørne. Den opprinnelige trebroen er fortsatt synlig under den nye.
Inngang til "fjellhall". Legg merke til broen i øverste venstre hjørne. Den opprinnelige trebroen er fortsatt synlig under den nye.
DSCN0589_thumb.jpg (129.76 KiB) Viewed 404 times
Bardunfester til mastene står igjen fortsatt - godt synlige.
Bardunfester til mastene står igjen fortsatt - godt synlige.
DSCN0612_thumb.jpg (224.06 KiB) Viewed 404 times
Mest vanlige bunkertyperen på øya, kun 2-3 stk som forøvrig var merket "L" i inngangspartiet.
Mest vanlige bunkertyperen på øya, kun 2-3 stk som forøvrig var merket "L" i inngangspartiet.
DSCN0727_thumb.jpg (139.31 KiB) Viewed 404 times
Bunker med jernplate over utgangen i andre enden.
Bunker med jernplate over utgangen i andre enden.
DSCN0773_thumb.jpg (114.54 KiB) Viewed 404 times
Innvendig - ser mot enden hvor jernplaten er lagt over.
Innvendig - ser mot enden hvor jernplaten er lagt over.
DSCN0772_thumb.jpg (68.92 KiB) Viewed 404 times
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Er alt dette rester etter tyskerne? DSCN0742_thumb.jpg og DSCN0750_thumb.jpg så liksom ikke helt ut som noe tysk-bygd.
--
Tommy
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

De to du henviser til ligger i ett område som ble bygget ut under krigen, og. er det andre stedet med høyest konsentrasjon av rester etter tysk aktivitet på øya. Denne stillingen er i umiddelbar nærhet til luftvern, ammo og dekningsbunkere og grunnmurer etter flere brakker - så jeg har grunn til å tro ut fra dette det er av tysk opprinnelse. Ikke nødvendigvis at jeg har rett som følge av en antakelse, men av kuriositet spør jeg deg hva er det som får deg til å tro det ikke er tysk? Utforming? Plassering?
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

EspenS wrote:De to du henviser til ligger i ett område som ble bygget ut under krigen, og. er det andre stedet med høyest konsentrasjon av rester etter tysk aktivitet på øya. Denne stillingen er i umiddelbar nærhet til luftvern, ammo og dekningsbunkere og grunnmurer etter flere brakker - så jeg har grunn til å tro ut fra dette det er av tysk opprinnelse. Ikke nødvendigvis at jeg har rett som følge av en antakelse, men av kuriositet spør jeg deg hva er det som får deg til å tro det ikke er tysk? Utforming? Plassering?
Jeg og stusset litt over den stillingen der, siden det ser ut som om den består av en prefabrikert betongring øverst, med en stålring montert utenpå "flensen" øverst.
Den ser så perfekt støpt ut, i forhold til hva en kansje normalt forventer av støpearbeid fra krigens dager.
Men ikke vet jeg. Uansett ser det ut som om det er masse fint å se på på Fedje:)

Hilsen Marius
Post Reply

Return to “Radarstillinger / Varslingssystemer”