Stellung Vielfrass (Svanevasshøgda/Vadsø, Finnmark)

En rekker former for varslingsutstyr ble utplassert hovedsakelig langs kysten for å detektere fiendtlige fly.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
John TB
Posts: 12
Joined: 11 Apr 2007 21:59
Location: Vardø/Vadsø

[Mod] Stellung Vielfrass.

Ved Svanevannet nord for Vadsø ble det satt opp to Würzburg Riese. Anlegget har bestått av en rekke bygninger/stillinger, men av disse er det i dag bare tuftene igjen. De sprengte radarene ble fjernet etter krigen, i dag er det bare betongfundamentene igjen.
Attachments
Svanevann01.JPG
Svanevann01.JPG (90.02 KiB) Viewed 98 times
Svanevann02.JPG
Svanevann02.JPG (93.6 KiB) Viewed 98 times
Svanevann03.JPG
Svanevann03.JPG (129.92 KiB) Viewed 98 times
ohna12
Posts: 7
Joined: 24 Apr 2009 15:12
Location: Vadsø

Jeg jobber litt med en spesiell radar i Finnmark av 1. Ordnung, og forsøker å sette Flugmeldezentrale i sin rette sammenheng i varslingskjeden, altså rapporteringsplikt- og prosedyrer. Er det noen som vet:

1. Den nøyaktige oppgaven og myndighet til en FMZ, og vilke funksjoner var den bemannet med.
2. Hadde hvert radaranlegg sin FMZ?
3. Hvor var den eventuelt geografisk plassert i forhold til radarene? (f.eks 2 x WR - 1 x Freya konseptet).
4. Ble radardata / radarbildet overført til en FMZ, som igjen rapporterte videre, eller gikk varslingen direkte fra hver radar via Auswertestelle til en eller flere Jägerleitoffiziere, ved en eller annen form for en Gefechtsstand?
Hvor var alle disse funksjoner plassert i forhold til hverandre. Var de samlet innen radarområdet? (det er jo mest naturlig, selv om sikkerheten ved en samlet plassering nok ikke var den beste løsning).
5. Hvilken kommando hadde myndighet til å avgjøre hvorvidt avskjæringsjagere skulle på vingene, etter at en inntrenger var detektert på varslingsradaren?
6. Jeg går ut fra at en FMZ hadde større ansvarsområde og oppgaver enn bare å motta meldinger fra framskutte Flugwachen.

Mange spørsmål, sikkert ikke lett å svare på, vanskelig emne. Jeg er kjent med at Ln-Dienst ikke er noe lett tema, spesielt ikke for oss i Finnmark, som jo ikke har noen OOB pr mai 1945 å studere.
oan24
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Hej,
Jeg kan anbefale lidt studier på denne WEB-site:
http://www.gyges.dk/
specielt:
http://www.gyges.dk/luftwaffe_ln%20norway.htm
og
http://www.gyges.dk/Lage%20production%202.htm
mvh
SES
ohna12
Posts: 7
Joined: 24 Apr 2009 15:12
Location: Vadsø

Hei SES.
Mange takk for din tilbakemelding. Gyges er jeg godt kjent med, har lest den WEB-siden "både forlengs og baklengs". Etter min mening er det den beste og mest seriøse WEB-siden hva Ln-Dienst angår, men av naturlige årsaker gir ikke siden svar på mine konkrete problemstillinger.
Det radaranlegg jeg jobber med er VIELFRASS i Vadsø. En liten stasjon, knapt operativ lenger enn et par måneder høsten 1944. Og det er nok her mitt problem ligger, radaranleggets korte driftstid før det ble sprengt høsten 1944, antatt 10 okt. Etter krigen ble alt av antenner og selve radarene fjernet, kun fundamentene etter de to WR sto igjen. Og om ikke det var nok, så ble restene fjernet og valset ned så sent som på begynnelsen av 80-tallet. Og alle OOB'er viser som kjent situasjonen pr mai 1945, altså er ingen stasjoner i Finnmark omtalt. Så den eneste muligheten for å danne seg et bilde av dette radaranlegg, blir ren terreng-befaring, og håpe på at man har flaks nok til å kunne danne seg et bilde.
Så dermed er jeg tilbake til mitt utgangspunkt, hvordan fungerte rapporteringsplikten fra radaroperatørene detekterte inntrengeren, og til avskjæringsjagerne var på vingene, og hvor befant de forskjellige aktørene seg i forhold til hverandre og til selve radarstasjonen. Og siden jeg ikke trur at her var en større Gefechtsstand, må nok FMZ i Kirkenes eller FMZ på Svartnes ha spilt en større rolle.
Vielfrass var underlagt Ln Rgt 56, og nattjakten ble nok foretatt av Nachtjagdstaffel Finnland. Men angående hvordan radar ble introdusert i Øst-Finnmark og hvordan de ble operert, ja det er svært lite kjent. Jeg har bilder av de to WR fra Vielfrass tatt i 1947, hvor de enda står på sine fundamenter, delvis sprengt. På den ene radarantennen er det tydelig malt eller merket siffrene 3634. Noen anelse om hva dette står for?
Ln Dienst organisasjonen fra kontinentet kan neppe direkte overføres til lille Vielfrass i Varanger - Øst-Finnmark!
oan24
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Hej,
Dette link kan måske hjælpe:
http://www.geocities.ws/finnmilpge/fmpg_lwland.html

Den anden del af dit spørgsmål synes jeg har besvaret via det tredie link.
mvh
SES
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

..
Attachments
Finnmarken 2009.
Finnmarken 2009.
Radar-Varanger-001-1024.jpg (505.97 KiB) Viewed 102 times
En av Wurzburg-radarene til "Vielfrass" i 1945 etter den tyske demoleringen ett år tidligere.
En av Wurzburg-radarene til "Vielfrass" i 1945 etter den tyske demoleringen ett år tidligere.
stor_99023053.jpg (26.8 KiB) Viewed 102 times
Mvh
Tormod
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Igjen takk til Natter for plassering av "Stellung Vielfrass".
Attachments
Vielvfrass_oversikt.jpg
Vielvfrass_oversikt.jpg (42.49 KiB) Viewed 96 times
Mvh
Tormod
Post Reply

Return to “Radarstillinger / Varslingssystemer”