FuMO 214 (Syreglånå)

En rekker former for varslingsutstyr ble utplassert hovedsakelig langs kysten for å detektere fiendtlige fly.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Ja kanskje det har vært slik de har vært plassert. Må legge til at under veien/broa langsetter til fortet så er det rester av ihelrustede beholdere. Da tenker jeg at disse kanskje har vært f.eks tønner som kunne raskt fylles med sprengstoff og detoneres itillegg til barbeque maskinene, og dermed skape en ekstra hindring for fienden.

Kun en tanke..
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Erik du lurer på om området hadde piggtråd?

Jeg har funnet festepinner for piggtråd flere steder på det området. Samt en halv rull med pigggtråd på nesten 2meters dyp.

Så jeg holder en knapp på at det har vært et virrvarr på kryss og tvers av piggtråd i det området.
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Tviler vel ikke på om området hadde piggtråd, men hvor piggtråden var plassert. Siden fortet er så kompakt så lurer jeg på om det var piggtråd hele veien rundt. leser i heftet "Syreneset fort", men finner ingen minekart eller kart over piggtråd. Fant et kart over batteriet og her skrives det at det var 4 stk. flammekastere. Legger med skisse hvor jeg også tipper på plassering av miner og piggtråd.


ErikH
Attachments
syre_flammekastere2.jpg
syre_flammekastere2.jpg (187.99 KiB) Viewed 67 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Ja litt dum formulering fra min side, det jeg mente er at hele den myra mot nord som du har merket med blå farge har jeg funnet både tykk stålwire som er utstrekt på kryss og tvers, og piggtråd.
De pinner som har hatt hatt piggtård på seg er ikke de "grisepikkene" i stål som vi kaller de, men vanlige trepinner. De har blitt litt bevart pga myren. De har hatt mye piggtråd på seg, da man kunne se rester etter dette.

Jeg har av en eller annen grunn ikke funnet miner eller minetennere der borte. Men rester av egghåndgranat og g24. Kanskje de hadde mye snublefeller pga myren?

Skjønner du hva jeg mener nå Erik? Jeg sitter barnevakt og barnegniss får liksom skriving til å bli en utfordring.
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Denne tråden var i utgangspunktet om WR radaren på Syre så det er vel greit å fortsette tråden om kystfortet og nærforsvar på http://www.kystfort.com/forum/topic327.html

legger med et luftfoto av hvor radaren var i forhold til kystfortet

Erik H
Attachments
syre_oversikt.jpg
syre_oversikt.jpg (83.24 KiB) Viewed 151 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Helt greit.

Ville bare svare deg på spørsmålet ditt jeg da. PDT_Armataz_01_18
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
parsonrussellterrier
Posts: 18
Joined: 26 Apr 2009 21:26
Location: Karmøy

I hvertfall den myra sør for flammekasterne var demmet opp av tyskerne under krigen, slik at dette igrunn ikke var myr, men et tjern. tror jeg også har sett tegn til demningene i mine utallige turer der sør.
Kanksje dette forklarer lite piggtråd?
Om den myra nord for flammekasterene var demmet opp vet jeg ikke, da jeg ikke vet hvor høyt vannstanden var på den myra i sør.
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Hadde en flott tur til Syre idag.Det var endel folk der i det flotte været men såvidt jeg kunne se var jeg den eneste som hadde med meg en lokal guide som opplevde fortet mens det var i drift under krigen.
På bildet peker han ut hvilke hus som var okkupert av tyskerne den første tiden før de fikk egne brakker og i hvilke hus det bodde NS-medlemmer,Hird osv.
Jeg fikk mange spennende historier om dagliglivet og det å ha et slikt anlegg til nabo.
Attachments
061.JPG
061.JPG (151.66 KiB) Viewed 45 times
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Disse rommene på fortet er vel velkjente for dere som har vært i anlegget men jeg kunne ikke la meg imponere over den kvaliteten og fine forfatningen som ennå rådet her.
Attachments
030.JPG
030.JPG (114.09 KiB) Viewed 45 times
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Her er den første bunkeren jeg stormet ned i. :)
Attachments
031.JPG
031.JPG (152.42 KiB) Viewed 45 times
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Jeg ble imponert over at så mye av instruksene på veggene er i så bra forfatning.Slikt ser man ikke i Finnmark der de fleste slike anlegg er fullstendig sprengt av tyskerne i oktober 1944.
Attachments
033.JPG
033.JPG (101.46 KiB) Viewed 45 times
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Flere instruksjoner/tekst.
Attachments
034.JPG
034.JPG (127.72 KiB) Viewed 45 times
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Mer.
Attachments
035.JPG
035.JPG (110.92 KiB) Viewed 45 times
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Ikke snakk med fremmede... :wink:
Attachments
036.JPG
036.JPG (121.7 KiB) Viewed 45 times
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Denne sorten ser man i veldig mange slike anlegg men det er like moro hver gang. :)
Attachments
037.JPG
037.JPG (107.73 KiB) Viewed 44 times
Post Reply

Return to “Radarstillinger / Varslingssystemer”