FuMO 214 (Syreglånå)

En rekker former for varslingsutstyr ble utplassert hovedsakelig langs kysten for å detektere fiendtlige fly.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

orlogsbesten
Posts: 9
Joined: 28 May 2009 22:37
Location: Olsvik

Fra en tysk historieinteressert forbindelse har jeg fått forespørsel om hvor dette bildet kan stamme fra. WR ses i bakgrunnen.
Attachments
FuMO 214 med hytte Komp.jpg
FuMO 214 med hytte Komp.jpg (96.65 KiB) Viewed 463 times
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Minner litt om bilder jeg har sett av WR på Karmøy. Husker ikke nøyaktig navn.
orlogsbesten
Posts: 9
Joined: 28 May 2009 22:37
Location: Olsvik

Jeg syntes også den minnet en del om installasjonen på Syre, men har fått dette avkreftet av historieinteressert nabo (bor et par hundre meter fra Syre fort).
Kaare_70
Posts: 19
Joined: 23 Apr 2009 22:52
Location: Skudeneshavn

Ser at radaren på Syreglånå diskuteres i tråden om radarene på Dyrland. Synes den på Syreglånå burde få sin egen tråd!

Når det gjelder "myten" om at den på Syreglånå faktisk blåste ned (og muligens før den var skikkelig idriftsatt), kan jeg underbygge med 2 punkter:

1) Bestefar til kona er en av de eldste på Syre, og nå i sommer spurte jeg han om hva som skjedde. Han sa at hele radaren hadde blitt løftet av fundamentet i det han kalte en virvelvind. Den hadde etter hans oppfatning aldri blitt festet skikkelig.

2)Idag har jeg vært der oppe på Syreglånå, og hva får jeg se? Under drevet til hovedakslingen er det fortsatt tydelig at stålfundamentet var 6-kantet (og altså passet til det støpte 6-kantede fundamentet som idag brukes til en radiosender e.l.). På 2 av festepunktene kan man fortsatt se de ca. 1m lange fundamentkrokene som SKULLE HA VÆRT FASTSTØPT. Vanligvis støpes (gyses) slike store maskiner til fundamentet vha. lange bolter/kroker som settes ned i hull med overmål. Så gyses de fast med spesiell mørtel (nonset). Når fundamentboltene altså den dag idag kan sees, sier det meg at radaren aldri var faststøpt, men kun stod av egen vekt på fundamentet. Syrebuenes "myte" holder altså mer enn vann.

At radaren faktisk stod der, viser jo de to utmerkede bildene i tråden om anleggene på Dyrland. Vedlegger etpar bilder jeg tok idag, som bl.a. viser radaren nedenfra. De spesielle tannformede steinene på venstre side av betongfundamentet er de samme som i 1945. Bildet sett ovenfra toppen viser de samme holmene utenfor Syre som i 1945. Ingen tvil om at bildene i tråden fra Dyrland er fra Syreglånå. På nærbildet mitt av radarrestene sees den firkantede rammen til operatørhytta. Det er også rester av rekkverket rundt (deler av?) hytta.
Attachments
bilde025.jpg
bilde025.jpg (95.27 KiB) Viewed 690 times
bilde029.jpg
bilde029.jpg (70.23 KiB) Viewed 690 times
bilde026.jpg
bilde026.jpg (86.49 KiB) Viewed 690 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Hei Kaare_70, velkommen til Kystfort.com !

Da er situasjonen belyst ytterligere, takk for det !

Kanskje du kunne spørre din kones bestefar om han vet noe om funksjonen til den "betongmuren" ovenfor radar-fundamentet ?

Vi har en lignende sak nord i Haugesund, som vi ikke helt har funnet ut av - kanskje han har sett den "klossen" på Syreglånå i bruk ?
ref.: http://www.kystfort.com/forum/topic2546.html (nederst på første siden)

Tråden Haugalandet Rundt, Mai '09 har også litt fra Syre - og Skudeneshavn, som jeg ser du er fra.

Og, "by the way" - vi var på let etter ytterligere et radarfundament utenfor Skudenes, kjenner du til noe sånt ?

mvh
KOS

ps. Jeg har redusert bildene dine til 800x600 noe slik at en lettere kan se hele bildet på forum.

Erling sitt flotte bilde fra "Haugalandet Rundt, Mai '09" tråden - "noe modifisert"
Image
Last edited by KOS on 05 Sep 2009 11:42, edited 2 times in total.
Kaare_70
Posts: 19
Joined: 23 Apr 2009 22:52
Location: Skudeneshavn

Tror ikke Besten vet så mye mer om Syreglånå. men jeg skal spørre neste gang jeg ser han. Regner selv med at det firkantede fundamentet på hovedtoppen (til høyre på bildet mitt tatt nedenfra) har vært en vaktbu. De gangene jeg har vært der oppe, har det stort sett alltid blåst friskt, og det har vel tyskernes vakter også funnet ut.

Foruten noen steinmurer som kan ha fungert som dekning eller simpelthen levegger, la jeg merke til noen lange rektangelformede steinmurer i gress-høyde i ca. retning sør for høyden (kanskje 5x8-10m). Om dette er rester av en sivil utløe eller en militær forlegning vites ikke. De fleste andre grunnmurer på Syre-anleggene var jo støpt.

Det hadde vært fint om originalfotoene fra Syreglånå fra 1945 (Dyrland-tråden) ble kopiert inn på denne tråden, så folk kan få sammenlikne med dagens bilder.

Det flotte nærbildet fra Dyrland-radaren (med de små barna) er også veldig fint, men viser vel at den ikke var helt identisk med den på Syreglånå.
Kaare_70
Posts: 19
Joined: 23 Apr 2009 22:52
Location: Skudeneshavn

Enda et svar fra meg. Var først litt sur på meg selv for at jeg ikke tok et nærbilde av fundamentboltene, men så ser jeg at en av dem viser på et av bildene jeg tok i går, se vedlegget.

Den ene bolten med krok i enden sees skvist inn mot den bratte bergveggen til høyre i bildet (zoom inn). Se under stigtrinnet til operatørhytta med restene av rekkverket. Det er ei vorte i bergveggen akkurat der. Bolten fortsetter i hullet ovenfor og må jo være over 1,5m lang.

Für Ihre Information!

Litt artig er det at slik restene av radaren ligger, ser det mer ut som den har stått på hovedhøyden (med den rektangulære muren) og tippet utfor kanten her.

Enten holder virvelvindteorien stikk; at den simpelthen er løftet flere meter opp, og/eller så har den gjort kollbøtte 360 grader rundt.

Det Arquebus skriver i tråden om Dyrland stemmer i hvertfall både med Syrebuens oppfatning og de faktiske funnene på stedet.
Attachments
bilde027.jpg
bilde027.jpg (130.8 KiB) Viewed 614 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Det er ikke utenkelig, som du sier, at de åpne murene har vært for en vaktpost/utsikt. Men litt rart om det ikke der heller er innfesting for et lite tak eller ekstra retnings-skjerming mot vind&regn. Ikke merker/innfesting etter innlagt samband heller... Men høyt er det jo, og noen oppi den er synlige på lang avstand fra landområdene bak.

Vi så den steinuren, og det har nok stått en liten brakke/skur oppå den. Ligger også litt i dekning mot vest.

Det gamle bildet fra Syreglånå kan vi jo forsåvidt lenke inn her - men kanskje noen har et litt bedre scan ?

ps. Jeg har redusert bildene dine til 800x600 noe slik at en lettere kan se hele bildet på forum.

mvh
KOS

Har lenket inn Erik E sin kopi, så kan jeg ta det bort senere om det kommer et med litt bedre kvalitet tilrette.

Image
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Jeg er usikker på om jeg helt forstår det som beskrives innledningsvis om tekniske mangler på det sekskantede fundamentet til radaren, men på andre WR stillinger står det som regel igjen 6 plater med bolter etter de 6 labbene på radarfundamentet.

Man kan fundere på hvordan og hvorfor selve antennen er fjernet fra toppen der oppe!
Last edited by Arquebus on 01 Sep 2009 17:25, edited 1 time in total.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Man kan fundere på hvordan og hvorfor selve antennen er fjernet fra toppen der oppe!
Radaren ble demontert av Roal Navy og Telegrafverket.
Pr. april 46 lå delene fra Syre ved L.M.C.D Forus(Luftwaffe Material Consentration Depot) Vedlagt liste over noe av det som lå på Forus.
Selve kabinen og drivverket skulle/ble fjernet, men selve disken er ikke nevnt.
Kan forøvrig nevne at på Fedje og Stolmen ble private firma brukt for å fjerne restene fra fundamentene og på Stolmen ser man tydelig at disken er brent bort. Skrapet ligger igjen så jeg tipper at metallverdien på disken var ganske høy i forhold til det andre. Så ble ikke disken fjernet sammen med det andre tipper jeg at lokale entrepenører gjorde seg noen kroner på metallverdien.
mvh
Paul S.
Kaare_70
Posts: 19
Joined: 23 Apr 2009 22:52
Location: Skudeneshavn

Til Arquebus:

Det jeg prøver å beskrive innledningsvis er nettopp at platene med bolter (ca. Ø20-25mm og 1-1,5m lange med krok i enden) under labbene fortsatt sitter fast under drivverket på skrothaugen på Syreglånå, og 2 av boltene henger på labbene ennå. Hadde disse vært støpt fast, hadde de jo sittet nede i betongfundamentet nå. Det siste bildet mitt viser en av boltene skvist inn mot fjellet.

Neste gang jeg er der oppe, skal jeg krype inn i skrothaugen og ta et nærbilde av labbene og boltene.

Hadde radaren vært faststøpt og så blåst ned eller blitt brent ned med skjærebrenner, hadde fundamentboltene fint blitt stående igjen i betongen.

Min konklusjon er derfor: radaren ble plassert korrekt på fundamentet (det viser bildene fra 1945), med fundamentbolter og det hele, men aldri faststøpt. Derfor tok værgudene seg av resten.

By the way; finnes det bilder også fra Syreneset fort i den allierte rapporten bildene fra Syreglånå er ifra?
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Kaare_70 wrote: Det jeg prøver å beskrive innledningsvis er nettopp at platene med bolter (ca. Ø20-25mm og 1-1,5m lange med krok i enden) under labbene fortsatt sitter fast under drivverket på skrothaugen på Syreglånå, og 2 av boltene henger på labbene ennå. Hadde disse vært støpt fast, hadde de jo sittet nede i betongfundamentet nå. Det siste bildet mitt viser en av boltene skvist inn mot fjellet.
Jeg vet ikke hvordan tyskerne festet denne til fundamentet. Den radaren vi hentet i Gøteborg var festet med gjennomgående bolter i et stålfundament. Slik jeg forstår bildene fra andre WR fundamenter ble ikke disse stålstagene med krokene støpt nedi betongen - men krokene ble festet under stålplatene som står fast i fundamentet og strammet til med bolter i den andre enden. Da må de stengene du nevner, med kroker i ene enden, ha et gjenge-parti i andre enden

Noen her som kan bekrefte om det var slik en WR var festet til det sekskantede fundamentet?

På bildene du legger ved ser jeg også at restene av radaren på Syre mangler den nedre delen av fundamentet
Attachments
WR Gøteorg 2.jpg
WR Gøteorg 2.jpg (47.05 KiB) Viewed 512 times
WR Gøteorg.jpg
WR Gøteorg.jpg (32.4 KiB) Viewed 510 times
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Den ene bolten med krok i enden sees skvist inn mot den bratte bergveggen til høyre i bildet (zoom inn). Se under stigtrinnet til operatørhytta med restene av rekkverket.
Er vel sagt det som skal sies om den bolten. Tilhører stigtrinnet/rekkeverket.
mvh
Paul S.
Kaare_70
Posts: 19
Joined: 23 Apr 2009 22:52
Location: Skudeneshavn

Hei Paul S!

Nei, bildet ditt fra Syreglånå viser faktisk begge de to fundamentboltene (skvist og bøyd av belastningen da radaren falt ned) som jeg beskriver, og har ingen ting med rekkverket å gjøre. Det kan du sjekke selv neste gang du er sørover.

Jeg er ingen ekspert på området, men er maskiningeniør og har derfor sett endel tegninger av hvordan store maskiner støpes fast. Denne type bolter med krok i enden er helt typisk.

Utfra det andre på forumet beskriver og bildene som er vist, tror jeg det har vært minst 2 ulike festemetoder for radarene; en hvor boltene ble støpt/gyst fast (som ble glemt på Syreglånå) og en hvor de ble oppspent via åpninger i fundamentet.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei Paul S!
Nei, bildet ditt fra Syreglånå viser faktisk begge de to fundamentboltene (skvist og bøyd av belastningen da radaren falt ned) som jeg beskriver, og har ingen ting med rekkverket å gjøre. Det kan du sjekke selv neste gang du er sørover.
Muligheten for at jeg tar feil er jo stor da jeg har ingen teknisk innsikt og null snøring på radarer, men jeg holder meg til rekkverket foreløbig.
mvh
Paul S.
Post Reply

Return to “Radarstillinger / Varslingssystemer”