FuMO 214 (Syreglånå)

En rekker former for varslingsutstyr ble utplassert hovedsakelig langs kysten for å detektere fiendtlige fly.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Hele fundamentet på radaren mangler på bildene. Den nederste delen (selve fundamentet som radaren dreier rundt) mangler. Det minner mer om en demontering.
Kaare_70
Posts: 19
Joined: 23 Apr 2009 22:52
Location: Skudeneshavn

Ok dere, det er mulig jeg har misforstått skikkelig, men skal ta nye nærbilder av det jeg har sett i nær framtid.

Bildene og kommentarene til Arquebus viser jo liknede radarer med et gedigent stålfundament under hoveddrevet (vertikal aksel). Skraphaugen på Syreglånå har et stort drev, som jeg trodde var hoveddrevet (vertikal aksel), og under denne er det et 6-kantet fundament, som er mindre massivt enn det som viser på flere av Arquebus' bilder. På de av hjørnene på 6-kanten som ikke er moldrustet, er det forsterkede plater, og på 2 av disse igjen sitter de omtalte lange boltene, som jeg altså trodde skulle vært støpt nedi betongfundamentet.

Mulig at dette da skal finnes en "etasje" høyere enn fundamentet på Arquebus' bilder, og at det altså skal være 2 uavhengige drev med vertikal aksel. For å si det sånn; stod opertørhytta stille, eller kunne også den roteres?

Still confused on a higher level!

Når det gjelder den firkantede muren på hovedtoppen, er det mulig løsningen er så enkel at det blir vanskelig å se. Da jeg var der oppe sist søndag, var det sterk vind, og vanskelig å stå på fjellkammen på hovedtoppen. Da var det godt å komme i "sikkerhet" inni nettopp den muren. Kan de simpelthen ha tenkt litt HMS for sine stakkars krigere?
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Kaare_70 wrote:
stod opertørhytta stille, eller kunne også den roteres?
Fint at sånne som deg forer oss med feltbilder, lokalhistorier og meninger. Det er bare slik vi kommer videre.

Hele radaren med parabol og hytta roterer på tannkransen som sitter på det nederste fundamentet.
Kaare_70
Posts: 19
Joined: 23 Apr 2009 22:52
Location: Skudeneshavn

Til Arquebus:

Takk skal du ha, det var den oppfatningen jeg hadde (at alt roterer på én tannkrans). WR radaren har altså kun én vertikal aksling, og den roterer ikke hurtig på samme måte som en moderne radar, men ble rettet inn i én retning og snudd videre til en ny.

Men det er da jeg ikke skjønner at hovedfundamentet mangler på Syreglånå. Det er da vitterlig en rimelig stor tannkrans/vertikal aksling der, over det jeg antok var fundamentet med de etterhvert berømte boltene.

Kan det ha vært to typer fundamenter på WR radarer, ett som du viser mange av på dine bilder (og som står igjen på betongen den dag idag) og ett som typisk ikke gjør det (lettere demonterbart), som på Syreglånå?
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Kaare_70 wrote:Det er da vitterlig en rimelig stor tannkrans/vertikal aksling der, over det jeg antok var fundamentet med de etterhvert berømte boltene.
Den vises i så fall ikke på noen av bildene..?
Kaare_70
Posts: 19
Joined: 23 Apr 2009 22:52
Location: Skudeneshavn

CASE CLOSED!

Bare så dumt at jeg ikke tok disse bildene forrige gang, men jeg visste ikke at det skulle bli så mye diskusjon rundt konklusjonen min i første innlegg. OG KONKLUSJONEN BLIR STÅENDE!

Idag har jeg vært i Syreneset og på Syreglånå igjen. Og hvem andre treffer jeg enn hovedpersonen fra Hjemmefrontens overtakelse i Syreneset maidagene i 1945, still going strong! Han bekreftet at WR radaren ble tatt av en skypumpe, og at også et fjøs i Røyrvika litt lengre nord gikk med i samme slengen.

Angående muren på hovedtoppen, sa han at denne hadde med lostjenesten å gjøre. Det hadde vært lostjeneste der oppe siden første verdenskrig. Det hadde bl.a. vært en stang der oppe som losene brukte til signalisering. Etter overtakelsen av fortet i 1945 reiste de en flaggstang på kommandobunkeren for å vise skip og fly at fortet var på norske hender. Men 17. mai 1945 heiste de flagget på Syreglånå. Det er sannsynlig at stangen har stått vest på hovedtoppen, hvor det er et sentermerke og bardunfester.

Bildene av radaren taler ellers for seg. De to boltene som fortsatt er intakte, er ca. 1,5m lange og har ca. Ø30mm. Det er ytterligere to bolter som vist på bildene. Hovedtannkransen har ca. mannshøyde, 1,8m, og tykkelsen på fundamentet under tannkransen er ca. 40cm.

Jeg garanterer derfor at vi ikke snakker om en demontering og er svært sikker på at de gamle Syrebuenes fortelling om virvelvinden holder vann. Nå har jeg snakket med to som har bodd mer enn 180 år på Syre om saken, og de er klare som dagen i toppen.

Personlig tror jeg ikke radaren har vært støpt fast, siden flere av boltene fortsatt sitter på. I så fall må støpen ha vært utrolig dårlig. Hadde den vært faststøpt, vil jeg heller tro at festemutrene hadde vært revet av gjengene.
Attachments
Grunnmur og levegg sør for toppen.jpg
Grunnmur og levegg sør for toppen.jpg (72.33 KiB) Viewed 393 times
Drift for hev og senk.jpg
Drift for hev og senk.jpg (62.83 KiB) Viewed 393 times
Drift for hoveddrev.jpg
Drift for hoveddrev.jpg (104.59 KiB) Viewed 393 times
Fundamentbolt nr. 4.jpg
Fundamentbolt nr. 4.jpg (98.38 KiB) Viewed 393 times
Massiv fundamentbolt og hult rekkverk.jpg
Massiv fundamentbolt og hult rekkverk.jpg (113.69 KiB) Viewed 393 times
Nærbilde 2.jpg
Nærbilde 2.jpg (112.08 KiB) Viewed 393 times
Nærbilde 1.jpg
Nærbilde 1.jpg (102.62 KiB) Viewed 393 times
Fundament med hoveddrev og 2 bolter på plass.jpg
Fundament med hoveddrev og 2 bolter på plass.jpg (95.38 KiB) Viewed 393 times
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Spennende og godt feltarbeid. Kan du spørre vedkommende om han vet når denne skypumpen herjet der ute?

Du nevnte de heiste flagg på kommandobunkeren ved overtagelsen, kan du spørre ham om det stod en hytte på toppen av kommandobunkeren (ref. en annen tråd på forumet).

Jeg er også på jakt etter noen som kan fortelle hvor fortets fem flammekastere var plassert og om han kan huske hvor mange som ble fyrt av med hensikt etter frigjøringen (de som stod vendt mot øst ble ifølge boken om Syreneset fort avfyrt).
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Kanskje et av spørsmålene er besvart, men fortsatt mener i hvert fall jeg fortsatt at radaren må ha blåst ned etter krigen....
Er jo faktisk tre uavhengige skriftlige kilder fra tre forskjellige land (den ene med bilder) som bekrefter at radaren må ha stått på fundamentet da tyskerne dro i 1945.....

Erik
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

CASE CLOSED!
Bare så dumt at jeg ikke tok disse bildene forrige gang, men jeg visste ikke at det skulle bli så mye diskusjon rundt konklusjonen min i første innlegg. OG KONKLUSJONEN BLIR STÅENDE!
Ett bilde sier mer enn ord, og som du selv sier så blir konklusjonen din stående. Siden det er ett diskusjonsforum må man regne med at det blir diskusjon rundt temaene.
For min egen del har innleggene dine, og bildene som du viser gitt nyttig informasjon, men også skapt flere spørsmål som jeg håper noen kan besvare.
Bilder tatt etter frigjøringen viser en radar, hvilken ? Har lister over utstyr fjernet fra plassen for å sendes til England, hvilken radar er de fjernet fra ? Marinen skulle sette opp/bruke en radar(214) på samme plass etter krigen, noen som har info om dette ?

Når det gjelder skypumpen som tok fjøset tipper jeg at det må finnes infomasjon om dette i en evnt bygdebok/bygdeblad, eller en lokalavis.
Slike ting blir nok notert skriftlig en eller annen plass.
mvh
Paul S.
Kaare_70
Posts: 19
Joined: 23 Apr 2009 22:52
Location: Skudeneshavn

Til Arquebus:

Når du "tør" å ta et slikt alias som "Arquebus", regner jeg med at du har tilknytning til museet ved samme navn. Da ville jeg sterkt oppfordre til at dere tar en offisiell henvendelse til de aktuelle naboene til Syreneset fort/Syreglånå (du vet hvem jeg mener). Det er f.eks. svært mye informasjon som IKKE fremkommer i det ellers så bra heftet om fortet. Jeg tenker da spesielt på teknisk info og info om objekter som er tatt vare på fra den gang. Jeg mistenker jo at de der ute sitter på endel godbiter som de fant ved overtakelsen og i tiden etterpå. Dessuten finnes det kanskje upubliserte bilder fra krigen eller bilder fra 1950-60 tallet av det som nå bare er rusthauger.

I hvert fall er han som var med på selve overtakelsen i 1945 så gammel nå at tiden hans kunnskap er tilgjengelig, er begrenset. Jeg tror en slik offisiell henvendelse ville bli godt mottatt.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Burde kanskje skifte alias, men jeg er en av de som driver museet på frivillig basis. Syre blir for oss en del av det som finnes i området, og jeg kan bare beklage at vi ikke når over alt. Jeg har vært på Syre og snakket med flere i området, men vi har ikke kommet noe lenger på de detaljene som reises mht. (1) om radaren blåste ned under krigen og om (2) forholdene rundt denne hytten på toppen der ute.

Kunne vi kanskje gått sammen om å ta en prat med de personene du har kontakt med for å avklare disse spørsmålene?


mvh,
Sven Fr.


.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Fant en oppføring i et notat fra Distriktskommando Sørlandet, hvor representant fra DKS og Lensmannen på Karmøy var på befaring for å se etter brukbart radarutstyr.... "Radaren på Syre har blåst over ende og er helt knust. Denne er kun å anse som skrapjern. Samme gjelder Freya radaren på Dyrland." Datert 23/2-1948"

Erik
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Takk for fin Info. Erik. Da visste tydeligvis ikke DKS at radaren var blåst ned, igjen noe som tyder på at radaren blåste ned etter krigen - og etter de hadde tatt instrumenter og annet utstyr utav kontrollrommet (ref. liste fra Paul S. tidligere i tråden).
parsonrussellterrier
Posts: 18
Joined: 26 Apr 2009 21:26
Location: Karmøy

Jeg ser at arcebus spør etter flammekasterne, jeg er blitt fortalt av en av dem som overtok fortet at det var flammekastere øst for fortet som ble avfyrt etter at dem overtok.

Flammekasterne stod over myra når du går inn på fortet rett før veien deler seg i to inne på fortet.

Godt nok forklart?
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Bra forklart og velkommen til forumet

Jeg husker også såvidt at jeg ble forklart hvor disse flammekasterne var og håper illustrasjonen er sånn passe riktig. Disse skulle jo dekke "brua" over til porten.. altså den mest åpne og smale veien før man kommer inn på selve innsiden av området, eller var de lengre inn mot batteriet?

Men var området ved siden av "brua" minelagt eller hadde den piggtråd?

Erik H
Attachments
syre_flammekastere.jpg
syre_flammekastere.jpg (126.4 KiB) Viewed 126 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
Post Reply

Return to “Radarstillinger / Varslingssystemer”