Würzburg A

En rekker former for varslingsutstyr ble utplassert hovedsakelig langs kysten for å detektere fiendtlige fly.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

tessak
Posts: 16
Joined: 27 Feb 2009 1:35

Erik H har fått oversendt endel flere bilder så det står ikke på meg.
Bildene kan også merkes kun på midten for copi beskyttelse.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Jeg fikk nylig et sett tegninger fra BaMa med tittelen "Betonfundament für Fu.M.O. 213 (D 5)".
Fundamentet ser til forveksling ut til å være ganske likt "V229" sokkel for Würsburg Riese (usikker på om målene er like). Tegningene viser at sokkelen skal graves ned, med kun øvre delen og metallring synlig, og at det skal være bygget opp en stilling med brystvern rundt sokkelen.
Ingen årstall er påført, så jeg vet ikke om dette var noe som kom på slutten av krigen, men i alle fall ser det ut som om at man planla med faste installasjoner av radaren.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Bildet innledningsvis i tråden viser Flakzielgerät FuMG (Flak) 39 T/A "Würzburg A". Etter hvert ble benevnelsen FuSE 62 og FuMO 211 (etter anvendelse).

Videre utvikling gav Würzburg D (FuMG 39 T/R, FuSE 62D og av marinen FuMO 213).

Har bilde fra en hangar på Lista hvor det ble samlet inn 4 stk Würzburg D, alle fra dette området. Tror "D" modellen var ganske utbredt, men "A" modellen var jo litt gammel allerede tidlig i krigen og derfor antas ikke å ha vært mange av den typen i Norge. Begge radarene var imidlertid mobile og krevde lite fast infrastruktur. Imidlertid finnes det en egen Regelbau bunker for Würzburg D der den stod på taket av bunkeren i en egen brønn. Om den også ble montert på en sokkel ala WR radaren er ukjent for meg, men finnes det info om dette fra BaMa så stemmer vel det.
Post Reply

Return to “Radarstillinger / Varslingssystemer”