LW radarer Vest-Agder

En rekker former for varslingsutstyr ble utplassert hovedsakelig langs kysten for å detektere fiendtlige fly.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

komentarer og innspill ønskes

Werner
Attachments
LW Vest-Agder.gif
LW Vest-Agder.gif (28.91 KiB) Viewed 540 times
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Skal vel være "Kaolin"?
Mvh
Tormod
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Fullt mulig, på det kartet jeg har står det Karolin, men det er produsert etter krigsavsluttning, retter til Kaolin
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Skulle gjerne vite litt mer om de kildene du har brukt for oversiktene, da det er en del avvik fra det "offisielle". Er det engelsk etteretning? Eller listene som ble laget etter krigen? Videre så er det vel slik at endel radarer ble brukt av flere våpengrener, og man kan således ikke føre disse opp på flere oversikter fordi antallet blir feil.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Når det gjelder kilder, så har jeg prøvd å sammenfatte flere kilder for å dobbelt sjekke og få riktighetsgraden så rett som mulig.
Og derfor er listen lagt ut, rett og slett for å luke ut feil.

Kilder som er brukt.

German seacost defense, kart produsert 1945-49.
Liste fra GYGES
dokument fra Marine oberkomando 10 mai 1945
kart fra Øyvind Garvik uten datering men etter 1945 (engelsk tekst).
Engelske dokumenter ang demontering av radarer.
Nødings hjemmeside.
innspill fra Ervold og andre på forumet.

Gi gjerne tilbakemelding på det du mener er dobbelt posting, slik at det kan rettes.

Mvh

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Det var to Luftwaffe Funkmess sentere av klasse 1 i Vest-Agder, Flieder og Linde, så både utstyr og beskrivelse av disse ser ut til å være komplette. Wurzburg D var mobile enhenter som ble flyttet noe rundt under krigen, slik at plasseringen her må tidfestes. Libelle anlegget på Lista ble splittet opp og et av disse systemen ble plassert på et fyr nærmere Kr.sand (Ryvingen?? Husker ikke og finner ikke papieren akkurat nå).

På Flekkerøya var den ene Freya'en en Fahr-Stuhl og den andre en LZ (etter restene som lå igjen å dømme..). Det var også et eller annet i Okslehavn koblet mot radarsystemene, men dette er litt ukjent ennå.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

overland53 wrote:Det var to Luftwaffe Funkmess sentere av klasse 1 i Vest-Agder, Flieder og Linde, så både utstyr og beskrivelse av disse ser ut til å være komplette. Wurzburg D var mobile enhenter som ble flyttet noe rundt under krigen, slik at plasseringen her må tidfestes. Libelle anlegget på Lista ble splittet opp og et av disse systemen ble plassert på et fyr nærmere Kr.sand (Ryvingen?? Husker ikke og finner ikke papieren akkurat nå).

På Flekkerøya var den ene Freya'en en Fahr-Stuhl og den andre en LZ (etter restene som lå igjen å dømme..). Det var også et eller annet i Okslehavn koblet mot radarsystemene, men dette er litt ukjent ennå.

Hei

Kan jeg tolke ut i fra det du skriver at listen er nesten komplett, men mangler noe info, eventuellt om det som skulle være på ryvingen og Okslehavn.

Jeg vet at det ble bygget en dummy radar Wurtzburg, mener å huske at det var på Ryvingen, skal få dobbelt sjekket papirene, mener jeg har et bilde av den så jeg skal lete.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Har lett og funnet, det var i følge german seacoast defence en fumo 214 og en dummy radar på Ryvingen, vedlegger dårlig bilde av begge.

Werner
Attachments
ScreenHunter_01 Oct. 16 22.09.gif
ScreenHunter_01 Oct. 16 22.09.gif (44.61 KiB) Viewed 262 times
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Lillegutt
Posts: 64
Joined: 02 Aug 2009 22:33
Location: Farsund

Werner: Ser du nevner 2 stk Y-anlage på Lista (Stellung Linde). Den ene lå på Storefjell, men hvor lå den andre?
Leif-Tore
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Ser at lista blir litt feil, flieder og linde står begge med 2 Y-Anlage, det er kun 1 pr stk, de er nevnt 2 ganger pga det kommer fra 2 kilder.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Post Reply

Return to “Radarstillinger / Varslingssystemer”