Etter å ha trasket 10 timer i ulendt terreng rundt om på Utvorda sine 2 kystfort var jeg mer eller mindre s l a k t! Skikkelig sliten, sulten og tørst. Men det var noe med denne toppen som jeg hadde kunne helt gi slipp på. Med kikkert så kunne man se rester av stein som var stablet på toppen. Seint på dagen og som sagt helt utmattet så kunne jeg ikke dy meg. Jeg måtte klatre opp.. (alternativet er en grublende natt).
Etter mye slit kom jeg meg opp. Flott utsikt, men bare en steinrøys av noe som måtte ha vært observasjonspost over vestre område.
trudde jeg da
Det var utrolig kult å finne restende av en radar liggende ikke langt unna. En FuMO 3 marineradar. Mye var dekt til, men med litt fantasi så trur jeg denne kan settes "på plass" igjen.
Erik H
FuMO 3 (Utvorden)
Moderators: Stutzpunkt, KOS
- Attachments
-
- fumo3_utvorden_1.jpg (103.57 KiB) Viewed 906 times
-
- fumo3_utvorden_2.jpg (243.75 KiB) Viewed 906 times
-
- fumo3_utvorden_3.jpg (263.5 KiB) Viewed 906 times
-
- fumo3_utvorden_4.jpg (176.32 KiB) Viewed 906 times
-
- fumo3_utvorden_5.jpg (225.85 KiB) Viewed 906 times
-
- fumo3_utvorden_1a.jpg (107.48 KiB) Viewed 905 times
-
Så bra du bare måtte opp dit, Fine bilder, godt jobba 

Hej Erik,
En meget fin opdagelse, gratulerer.
mvh
SES
En meget fin opdagelse, gratulerer.
mvh
SES
-
Hei
Dette må jo være et veldig bra eksemplar som kunne restaureres.
Finnes det noen restaurerte eller overlevende FuMO 3 eksemplarer i Norge / verden i dag?
eller blir alt liggende til det bare er jord igjen?
Finnes det grupper i Norge i dag som prøver å ta vare på og sette i stand slikt utstyr?
Jeg stiller disse spørsmålene som en helt uvitende på dette feltet
?
mvh.
Jo Bakken
Dette må jo være et veldig bra eksemplar som kunne restaureres.
Finnes det noen restaurerte eller overlevende FuMO 3 eksemplarer i Norge / verden i dag?
eller blir alt liggende til det bare er jord igjen?
Finnes det grupper i Norge i dag som prøver å ta vare på og sette i stand slikt utstyr?
Jeg stiller disse spørsmålene som en helt uvitende på dette feltet

mvh.
Jo Bakken
Er vel en diskusjon med mange meninger dette,men jeg synes det er mere spennende å se slike ligge urørt i naturen enn "nymalte " vrak som ofte fremstår som historiforfalskning.Det som går an er å sette den innmed owatrololje el noe,dette vil bremse forfallet.
-
Hei AYF
Der er jeg enig med deg, hvis det er bare er et vrak som er overmalt, så er det bedere å la være.
Jeg tenkte mer på å restaurere for å få ting for å virke, og å være i en slik tilstand som når de var i bruk.
Om 50 år er jo mesteparten av disse etterlatenskapene borte, og hvem skal da få kunnskap om de?
Jeg mener ikke at en skal samle inn alt av ting for å restaurere, men virkelig skjeldene ting bør taes vare på, og jeg føler nå at tiden er på vei til å renne ut
Mvh.
Jo Bakken
Der er jeg enig med deg, hvis det er bare er et vrak som er overmalt, så er det bedere å la være.
Jeg tenkte mer på å restaurere for å få ting for å virke, og å være i en slik tilstand som når de var i bruk.
Om 50 år er jo mesteparten av disse etterlatenskapene borte, og hvem skal da få kunnskap om de?
Jeg mener ikke at en skal samle inn alt av ting for å restaurere, men virkelig skjeldene ting bør taes vare på, og jeg føler nå at tiden er på vei til å renne ut

Mvh.
Jo Bakken