FuMO 3 (Utvorden)

En rekker former for varslingsutstyr ble utplassert hovedsakelig langs kysten for å detektere fiendtlige fly.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Etter å ha trasket 10 timer i ulendt terreng rundt om på Utvorda sine 2 kystfort var jeg mer eller mindre s l a k t! Skikkelig sliten, sulten og tørst. Men det var noe med denne toppen som jeg hadde kunne helt gi slipp på. Med kikkert så kunne man se rester av stein som var stablet på toppen. Seint på dagen og som sagt helt utmattet så kunne jeg ikke dy meg. Jeg måtte klatre opp.. (alternativet er en grublende natt).

Etter mye slit kom jeg meg opp. Flott utsikt, men bare en steinrøys av noe som måtte ha vært observasjonspost over vestre område.

trudde jeg da

Det var utrolig kult å finne restende av en radar liggende ikke langt unna. En FuMO 3 marineradar. Mye var dekt til, men med litt fantasi så trur jeg denne kan settes "på plass" igjen.

Erik H
Attachments
fumo3_utvorden_1.jpg
fumo3_utvorden_1.jpg (103.57 KiB) Viewed 403 times
fumo3_utvorden_2.jpg
fumo3_utvorden_2.jpg (243.75 KiB) Viewed 403 times
fumo3_utvorden_3.jpg
fumo3_utvorden_3.jpg (263.5 KiB) Viewed 403 times
fumo3_utvorden_4.jpg
fumo3_utvorden_4.jpg (176.32 KiB) Viewed 403 times
fumo3_utvorden_5.jpg
fumo3_utvorden_5.jpg (225.85 KiB) Viewed 403 times
fumo3_utvorden_1a.jpg
fumo3_utvorden_1a.jpg (107.48 KiB) Viewed 402 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Så bra du bare måtte opp dit, Fine bilder, godt jobba :bra:
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Hej Erik,
En meget fin opdagelse, gratulerer.
mvh
SES
GRANADA2,8I
Posts: 48
Joined: 12 May 2008 12:25

Hei

Dette må jo være et veldig bra eksemplar som kunne restaureres.
Finnes det noen restaurerte eller overlevende FuMO 3 eksemplarer i Norge / verden i dag?
eller blir alt liggende til det bare er jord igjen?
Finnes det grupper i Norge i dag som prøver å ta vare på og sette i stand slikt utstyr?
Jeg stiller disse spørsmålene som en helt uvitende på dette feltet :rodme: ?

mvh.
Jo Bakken
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Er vel en diskusjon med mange meninger dette,men jeg synes det er mere spennende å se slike ligge urørt i naturen enn "nymalte " vrak som ofte fremstår som historiforfalskning.Det som går an er å sette den innmed owatrololje el noe,dette vil bremse forfallet.
GRANADA2,8I
Posts: 48
Joined: 12 May 2008 12:25

Hei AYF

Der er jeg enig med deg, hvis det er bare er et vrak som er overmalt, så er det bedere å la være.
Jeg tenkte mer på å restaurere for å få ting for å virke, og å være i en slik tilstand som når de var i bruk.
Om 50 år er jo mesteparten av disse etterlatenskapene borte, og hvem skal da få kunnskap om de?
Jeg mener ikke at en skal samle inn alt av ting for å restaurere, men virkelig skjeldene ting bør taes vare på, og jeg føler nå at tiden er på vei til å renne ut :?


Mvh.
Jo Bakken
Post Reply

Return to “Radarstillinger / Varslingssystemer”