Stellung Frauenschuh (Dyrland, Karmøy)

En rekker former for varslingsutstyr ble utplassert hovedsakelig langs kysten for å detektere fiendtlige fly.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

En ting vi sjelden eller aldri diskuterer her på Kystfort er tyske radaranlegg.... Faller muligens litt på siden for noen, men det er ofte bunkere og nærforsvar her, så jeg pleier å ta med meg dem jeg passerer ihvertfall :-)

Siden det stort sett er Haugalandet det går i her så lurer jeg på om noen har kart over "Frauenschuh" stillingen ?
Har kun fått med meg utallige brakkefundamenter og et fundament for Wurzburg Riese, men savner WR nr. 2 samt posisjon for Freya.
Har heller ikke sett et eneste fnugg av nærforsvar eller Flak stillinger, så hvis noen vet mer setter jeg pris på info :-)

Erik
Attachments
WR Frauenschuh.JPG
WR Frauenschuh.JPG (31.73 KiB) Viewed 1147 times
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hvor mange slike Frauenshiu(!) (fins det ikke noe lettere navn?) betongklosser kan det være i norge da? jeg vet av en på Lerberen (Ørland) og en på Lian (Trondheim). Jeg har sikkert sett flere av disse, men det er de jeg kommer på i farta.

Erik H
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

både luftwaffe og Heer hadde sine betongklosse, vil vel tippe uten å ha telt at vi runner minst 30

Werner
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Frauenschuh er Luftwaffe sitt kallenavn på akkurat denne stillingen!
Betongklossen du sikter til er fundamentet til en radar som het Wurzburg Riese. (WR fundament kan du kalle dem ;-) )

Andre steder i landet har stillingene andre navn, ex.

Kragerø = "Königskerze"
Lista = "Linde",
Tarva = "Tanne"
Titran = "Thymian"

Av WR fundamenter så hadde Luftwaffe alene oppi 40 aktive anlegg da krigen sluttet, men så kommer det en del fundamenter i tillegg i Finnmark.
Marinen hadde i tillegg disse kystradarene hvor mange var av samme modell, så her kan man nok plusse på 15-20 stk. til.

Erik E
Attachments
WR Fjell.jpg
WR Fjell.jpg (163.36 KiB) Viewed 1133 times
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Erik!

Det var ett Freya anlegg og to FuMO214 Würzburg Reise på sørvest Karmøy. En WR stod inne på batteriområdet for HKB Syre (på en høyde bak anlegget), mens en WR og Freya antennene stod i området Ferkingstad Krk. At det ikke finnes nærforsvar i området kan skyldes at anlegget var omkranset av tyske kystbatterier og andre stillinger, så du må evt. lete etter stillinger på infanteri/MG nivå.


Her har du posisjonene til anlegget på Syre/Ferkingstad

Ferkingstad ”Frauenschuh” - 15. mittl. Ln. Flugm. Leit Kp.(o) / Ln.Rgt. 251 (mit RV-Stellen 521 and 531)

Radar site class 2 with aircraft reporting centre (for night fighters):
Freya Pos. 59° 12' 16'' N 05° 12' 17'' E
Würzburg Riese 1 Pos. 59° 12' 05' N 05° 12' 04'' E
Würzburg Riese 2 Pos. 59° 12' 00'' N 05° 12' 20'' E


Arquebus museet er interessert i et samarbeid om denne stillingen, evt. felles befaringer, for å lære mer om dette. Vi arbeider med å rekonstruere ett WR anlegg i forbindelse med mseets planlagte utatilling om luftkrigen på Vestlandet. Vi ønsker også kontakt med andre som arbeider med opplysninger om FluWa organisasjon eller tekniske data om WR og Freya.

Her har du dessuten de 20 WL posisjonene for FluWA i Sør Norge (FluWa - Flug-Melde-Organisation).

Arnika=Arendal (Tromöy)
Flieder=Flekkerö (Kristiansand)
Fliege = Fedje or Florö
Fichte = Fedja/Herdla
Frauenschuh= Ferkingstad (Karmöy)
Glockenblume = Gossen
Hainbuche=Hankö
Königkerze=Kragerö
Linde=Lista
Nussbaum=Nesodden
Salbei = Sandö/Florö
Sauerampfer = Sandvär
Steineiche = Sandvik (Stadlandet/north of Malöy )
Storch=Stord
Storchschnabel = Stolmen
Tanne = Tarva.
Thymina = Titran (on Fröya)
Trauerweide = Tronsaasen
Veilchen = Vigra (Aalesund)
Wacholder=Varhaug


mvh,
SFVL
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei
Tok meg litt tid for å se om det kunne la seg gjøre å finne noe utifra de posisjonene som er kjent fra diverse kilder.
Lå de posisjonene om til UTM32, og kom til de posisjoner som er avtegnet.
Nå er jo de ikke korrekt, og gjort for moro skyld.
Merket de av på flyfoto, der første linje er N, andre linje er Ø.
Sikkert helt på jordet, men de brakke fundamentene er jo noe, og i skogkanten på en høyde merket ?, er der noe som minner om en WR sokkel. Punktene som er angitt er noenlunde samlet, og den andre WR sokkelen ligger ca 6 kilometer unna. Mulig det er for stor avstand for dette LW anlegget. Det passer bedre på en WR som er oppgitt til å ha lagt på Skudesnes/Syre.
mvh
Paul
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Jeg er 100% sikker på at FuMO 214 radaren ved HKB Syre tilhørte Kriegsmarine sin kjede av kystradar. Dette støttes bla. opp av "Seacoast artillery Evaluation board" rapporten fra 1945, hvor Syre er oppført som kystradar med tanke på skip og ikke fly. Det står videre at anlegget på Syre aldri ble operativt, så det stemmer ikke helt med Luftwaffe stillingen.
Samtidig nevens ikke Syre i noen som helst papirer som har med Luftwaffe å gjøre.

Det skal nok derfor være to fundamenter for FuSE 65 på Ferkingstad / Frauenschuh. Vet ikke om det er noen fysisk forskjell på disse i forhold til FuMO 214 eller om de forskjellige betegnelser kun kommer av hva de ble brukt til.De koordinatene som nevnes her ligger også alle sammen rundt Dyrland ved Ferkingstad.


Disse Luftwaffe radarstillingene utgjorde Stellungs FMZ (Flugmeldezentale) og hadde tilknyttet seg flere FluWa. For Frauenschuh sin del kan du se på vedlagte utklipp hvilke FluWa som rapporterte til dem:
PS:
Også en "Hauptflugwache Hirschkäfer" her som jeg tipper lå et sted i Haugesund..?

RV-Stellen 521 & 531 lå hhv. I Haugesund og på Karmøy. Tvilsomt at det er mye å se etter dem......
Attachments
Frauenschuh.JPG
Frauenschuh.JPG (25.47 KiB) Viewed 1119 times
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Mye bra info. her, så vi får ta en tur å se hva som ligger der. FuMO214 radaren på Syre blåste ned i en storm før anlegget ble operativt. Det påstås at dette var byggeleder sin skyld pga. dårlig sikring i anleggsfasen (radaren - unntatt selve parabolantennen ligger der enda). Det påstås videre (av lokalbefolkningen) at de som ledet arbeidet ble sendt til fronten.

Vi kunne vært interessert i kopi av en del av de dokumentene som viser hva som var på Haugalandet (styrker, innretninger og deres organisering) om noen kan hjelpe museet med dette.

mvh,
SFVL
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Igjen i denne seacoast defence rapporten så er det bilde av WR radaren på Syre. Der står den helt urørt......
Uten å være sikker så tror jeg at dette bildet er tatt av amerikanerne selv under deres befaring høsten 1945, så den storm historien ville jeg sett litt nærmere på før den evt.blir publisert noe sted......
Vi kunne vært interessert i kopi av en del av de dokumentene som viser hva som var på Haugalandet (styrker, innretninger og deres organisering) om noen kan hjelpe museet med dette.
Tror du skulle hatt tak i disse KTB`ene etter 269 & 280 Div.
Selv har jeg bare bruddstykker fra alle mulige steder og Haugalandet nevnes sjelden......

Erik
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Paul S.
Vi skal ta en tur å se på stedet snart. kartutsnittet ditt stemmer bra med noe jeg fikk av Jan E. Fjørtoft en gang (han ville ha info om dette anlegget) sånn ca. ved kirken på Ferkingstad.

Hva betyr tallene på tegningen (1-2-3). Har du evt. mulighet for å omregne og tegne inn de tre posisjonene jeg gav i mitt første innlegg nøyaktig på et satelittfoto (hhv. 2 WR og 1 Freya)?
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Jeg vil bli meget overrasket om stormhistorien fra HKB Syre ikke stemmer, men jeg skal sjekke nærmere. Det er allment kjent i bygda at radaranlegget ble ødelagt før det var ferdig. Du nevner selv at det ikke ble satt i drift. Kan du legge ut det bildet du har så vi evt. kan identifisere om det er det riktige stedet?
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Rapporten nevner ikke årsak til at Syre og flere anlegg ikke er i drift, men jeg tolker det som om de ikke er ferdige..... Det er ihvertfall ikke nevnt noe om skader på noen av dem.
Arbeidet med disse kystradarene startet etter det jeg vet opp helt på tampen av 1944 eller tidlig i 1945, så det var fremdeles mye utestående arbeid da krigen sluttet.

Beklager dårlig kvalitet på kopi.....
Attachments
Syre.jpg
Syre.jpg (82.1 KiB) Viewed 1106 times
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Fotografiene dine er nok fra Syre (spesielt det med den bratte steinvegen er lett å kjenne igjen). Jeg tror du har rett i at radaren på Syre ikke kan ha blåst ned, hvis fotografiene er fra etter krigen. Likevel er det en meget sterk og innarbeidet historie fra stedets lokale historikere at radaren ikke var tiltrekkelig festet og blåste ned i en kraftig storm. Jeg skal forske litt i dette, og inntil videre får la bevisene dine tale for seg. Uansett er det interessant for oss (nesten en historie i seg selv) å finne ut av bakgrunnen for denne almenne oppfatningen i området om radaren på Syre.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Kanskje nådde de å sette opp en ny, men at vrakgodset der oppe har blandet seg med historien??

Erik
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei
Vedlagt ett utsnitt med tre punkter merket av. De andre på det tidligere viste bare Nord/Sør punkter(1,2,3)
Nå er det feil som sagt, men er man helt blank på ett område så er det en måte å begynne på.
Er usikker, men tror punktene pr. i dag blir for langt øst/vest alt etter som hvor man går utifra.
Området ved Varden ser det ut til å være noe, der er også ett område kalt "Tyskarhaugen" ikke langt unna.
Navnet antyder jo en aktivitet der som kan være av interesse.
Det kunne vært "moro" om noen kunne sjekket ut de to punktene som er sirklet inn. Sikkert ikke noe av interesse, men man vet jo aldri. :-)
mvh
Paul S.
Post Reply

Return to “Radarstillinger / Varslingssystemer”