Stellung Frauenschuh (Dyrland, Karmøy)

En rekker former for varslingsutstyr ble utplassert hovedsakelig langs kysten for å detektere fiendtlige fly.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Unøyaktig er det kanskje :

Han jeg pratet med er sønn i en av familiene som ble "kastet ut" da radarstasjonen hadde bruk for plass og bygninger. (Han var da i tyve-årene)
Vedkommende var også med og tok over HKB Ferkingstad etter 8 mai.
Han brakk forresten skjeftet på krag`en under en nattlig streif.

Det virker som fyren er godt informert, men det er jo en stund siden.
Jeg skal skrive ut noen egnede bilder av installasjoner og spørre ham litt om det er noe som fortsatt huskes.



Hand
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Fant i dag bilde fra Frauenschuh. Det skal være tatt omkring 1947. Denne versjonen er en kopi gjort av fotobutikk. Min kilde leter etter originalfoto.

-Hand
Attachments
Wurzburg Riese
Wurzburg Riese
wurzburgriese.jpg (209.44 KiB) Viewed 566 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Hand wrote:Fant i dag bilde fra Frauenschuh.
Flott bilde Hand! Dette ser for meg ut til å være fra den sokkelen som er fjernet.


mvh
KOS
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Vet du om det ble tatt flere bilder?
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Det er tatt et bilde fra en begravelse i området som viser samme WR.
Bildet er brukt i en bok (Skal sjekke ut hvilken)

Bildet er av radaren som stod på sokkelen som er fjernet.
Den ble demolert ved hjelp av "minekrutt".
I landbruket, på den tiden, ble det brukt sprengstoff som var fjernet fra miner, funnet i fjæresteinene.
- Mye billigere !

Hand
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Bildet nevnt over finnes i boken "Skudenes og Skudeneshavn, Gamle glimt Bind 3. (Hafrsfjord forlag)
På side 161 vises samme radar. Dette er ikke et nærbilde for menigheten, men viser parabolen i oppreist stilling, halvveis bak noen grantrær. Året er 1947.

Hand
jaba
Posts: 53
Joined: 16 Jun 2008 17:37

[quote="Erik E"]Hallo!

Jeg er 100% sikker på at FuMO 214 radaren ved HKB Syre tilhørte Kriegsmarine sin kjede av kystradar. Dette støttes bla. opp av "Seacoast artillery Evaluation board" rapporten fra 1945, hvor Syre er oppført som kystradar med tanke på skip og ikke fly. Det står videre at anlegget på Syre aldri ble operativt, så det stemmer ikke helt med Luftwaffe stillingen.
Samtidig nevens ikke Syre i noen som helst papirer som har med Luftwaffe å gjøre.

Det skal nok derfor være to fundamenter for FuSE 65 på Ferkingstad / Frauenschuh. Vet ikke om det er noen fysisk forskjell på disse i forhold til FuMO 214 eller om de forskjellige betegnelser kun kommer av hva de ble brukt til.De koordinatene som nevnes her ligger også alle sammen rundt Dyrland ved Ferkingstad.


Disse Luftwaffe radarstillingene utgjorde Stellungs FMZ (Flugmeldezentale) og hadde tilknyttet seg flere FluWa. For Frauenschuh sin del kan du se på vedlagte utklipp hvilke FluWa som rapporterte til dem:
PS:
Også en "Hauptflugwache Hirschkäfer" her som jeg tipper lå et sted i Haugesund..?

RV-Stellen 521 & 531 lå hhv. I Haugesund og på Karmøy. Tvilsomt at det er mye å se etter dem......[/quote]

Fra mitt arkiv:
Samtale med Sivert M. Dyrland 8.3.2007:
Han var 7 år da krigen brøt ut, 12 da den sluttet. Familien ble kastet ut og flyttet til Hemnes, men faren drev jo jorden og fikk tilgang til området med et spesielt pass. Når han var alene som guttunge, ble han jaget vekk av tyskerne, men sammen med faren fikk han komme inn i bygningene.
Tyskerne bodde i den største; det var flere beboelsesrom der enn tyskere på stedet. I tilknytning til boligbrakken (2) var det også rom hvor tyskerne hadde radarutstyr, det var her de satt og så på bilder fra radarane. For det var nemlig to, den ene hvor fundamentet står igjen (1), og en som sto like utenfor huset som han bygde i 1963 (11). Den var hundre prosent lik den andre, både i fundament og overbygning, som ble fjernet etter krigen av Haugesund skraphandel. Selve tallerkenene var av aluminium.

- Vaksne folk som så bunkeren, sa at jeg ville aldri klare å få den vekk. Det gikk med mye sprengstoff, men radarfundamentet hadde ikke jern i seg, bare 6-8 bolter ned i fjellet. I dag står det bare noen små murrester igjen, men betongsteinene fra bunkeren er brukt i muren rundt bolighuset. Ikke spurt om han har bilder av denne radaren.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Har du mye arkivmateriale fra Haugesundsområdet?
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Hei jaba,

først av alt - velkommen til TKIN !
jaba wrote:I tilknytning til boligbrakken (2) var det også rom hvor tyskerne hadde radarutstyr, det var her de satt og så på bilder fra radarane. For det var nemlig to, den ene hvor fundamentet står igjen (1), og en som sto like utenfor huset som han bygde i 1963 (11). Den var hundre prosent lik den andre, både i fundament og overbygning, som ble fjernet etter krigen av Haugesund skraphandel. Selve tallerkenene var av aluminium.
Vedr. oppsettet på Dyrland så var det faktisk hele 3 radarer på stedet. To stk. WR og en Freya LZ iflg. rapportene.
Og med benevningen "Radar site class 2 with aircraft reporting centre (for night fighters)" - innbefattes også utstyr for å peile retning og avstand til egne avskjæringsjagere (aka. Y-linje). Sistnevnte var såvidt jeg husker å ha lest opprinnelig utviklet for å guide egne natt-bombere over England tidligere i krigen (BoB).

Dette klippet (under) tidligere nevnt på s.2 i denne tråden viser funksjonene på en grei måte.
Slik jeg har forstått at dette fungerer, er at innkommende fly "fanges opp" på lenger avstand med Freya-radaren,
og at en av to WR overtar sporing (retn./høyde/avst.) av innkommende fiende når avstanden er kortet nok inn. Ved hjelp av Y-linje arrangementet plukker en så opp egne avskjæringsjagere og plotter avstand/retning til disse. Informasjonen fra dette utstyret kan så samkjøres så på det som omtales som "Seeburg Tisch with 4 turntables. 2 for the Würzburg-Riese and 2 for the Y-Stationen" - vil jeg tro. I så fall vil dette sikkert ha stått i kontroll-senteret.
I alle fall - retn./høyde/avst. til avskjæring kan ut fra dette formidles egne jagere via radio. Et "dødelig apparat" som Engelskmennene satte store ressurser inn på å sette ut av spill.

http://www.gyges.dk/index.htm
- Varsling og sporing av fiende-bombere vha. "Freya" og "WR"
- Sporing og "dirigering" av egne nattjagere vha. "Y-Linie" posisjonering.
http://www.gyges.dk/Himmelbett.htm
Image

Så her er status:

Den fysiske plasseringen av de 2 WR'ene fremkommer tidligere i tråden.
Plasseringen til Freya LZ har vi ikke fått stadfestet - men jeg har en idé om hvor det var ;-) Det hadde vært interessant å fått noe info fra lokalbefolkningen (les: Sivert M. Dyrland) på denne. Freya LZ var i utgangspunktet en mobil enhet, og kan således ha vært transportert bort nokså tidlig - eventuelt hugget opp like fort. Men den var altså stor og sikkert tildels kamuflert i terrenget.
2 stk. Y-linie mangler vi også plassering til. Disse vil være plassert enten i tårn som vist på skjema - eller i terrenget som gir nødvendig høyde. Og der er det jo alternativer som tidligere nevnt i tråden.

Til slutt: Eget luftvern/lys hører også med i oppsettet her for å engasjere "innkommende", og der har vi ihvertfall en posisjon på LV (ref.tråden).

Det hadde også vært interessant å vite hva som var lagt til området Håvardshaugen rett vest for kontrollsenteret. Dette lå rett ved veien.

mvh
KOS
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Erik E wrote:Hallo
For det første var jo det et mobilt utstyr, som nok er tatt ned og flyttet, heller enn å bli delt opp som dette.
Mobilt er ganske relativt. Alt er jo til en viss grad mobilt, men en Freya er 10-11 meter høy. Jeg har sett mange eksempler etterhvert hvor radarutstyr ble hugget på plassen, så tenkte at det samme hadde skjedd her. Mistanken ble styrket av den ringmuren i stein, men hvis det ikke stemmer så skal jeg ikke påstå noe annet. Synes det var såpass likhet at jeg tok sjansen på å legge ut et bilde. Litt usikker på Freya LZ har en bærende ramme som er fikantet fagverk, 72 x 72 cm.
Her er ytterligere et bilde som viser deler av hovedrammen:

Image

det er resterne af en Freya LZ.
mvh
SES


Kan med 99% sikkerhet si at det ikke er fra et Y-anlegg, da dette ser ganske annerledes ut! Dette er utstyr som er montert oppå en hytte som står i et tretårn. Har hørt fra sørfylket at folk trodde Y-peileren der var et vakttårn :-)
"Høye master" passer ihvertfall bedre til en Freya enn til et tretårn, men kanskje enda bedre til radiomaster??
Her er ett av ytterst få kjente bilder fra Norge av en Y-peiler:
Image
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Klippet fra Varne-tråden
Arquebus wrote:Følgende mil. kartref. fra 1944 er oppgitt:

DYRLAND, radar station (616246)
(surrounded by wire)

SANDHÅLAND, radar station (608233)
(surrounded by wire, road partly blocked)
Hvor kan en finne disse kildene for å studere de i sin helhet ?

Iflg. Kystfort-Haugalandets "Kart og Dekodingsavdeling" havner disse rutehenvisningene ca på hhv.

32 V 283061 6568876 (Dyrland)
og
32 V 282471 6567453 (Tipphaugen, s.2 i denne tråden)

Hvilket stemmer med Hand sitt innlegg i Stava-tråden:
Hand wrote:Har ikke koordinater, kan se om jeg kan trylle fram et kart og krysse av.

Lokalbefolkningen sier at den radaren som lå sør for Dyrland lå på "Tipehoien", og der ligger det en del rask den dag i dag.
-Grunnmur, et hull i berget med jernskrap..
Mener dette har vært omtalt på forumet her tidligere.

En lokal hadde etter eget utsagn lekt i "antennen" på 60/70-tallet.
Da lå den på bakken etter at det ble brukt dynamitt for å få den ned. På stedet ser det ut om om festepunt (3 stk ?) for "et eller annet" er sprengt bort.

Skal grave mer i materien.

Hand
Og "noen" må vist opp å grave frem deler i hulen ;-)

KOS
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Dette var jo storveis! Denne radaren er også tydeligvis benyttet til solstudier og derfor modifisert. Parabolen sitter på noen forlengelser av armene slik man også gjorde med radarene på Harestua. Skal man tilbake til original så må forlengelsene kuttes av (tror de originale festene sitter igjen under). Det er rimelig lett å bygge en operatørkabin om man ikke finner en original. Dipol senderen i midten av parabolen er det nok verre å få tak i! Om denne radaren kommer fra Gøteborg så har den stått på Flekkerøy, Tromøy eller Justøy før. Nesten julekvelden!!
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Det var WR radaren innlegget over refererte til, ble kanskje litt misforståelse.

En annen sak: Normalt med Himmelbett krigføring så måtte Freya radaren stå mellom (og gjerne litt bak) de to WR radarene. Fundamentet for en Freya LZ er normalt ikke all verden, og det er godt mulig at det kan være fjernet mange steder etter krigen. Imidlertid bør man altså lete mellom de to WR fundamentene for å finne rester.
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

De konstruksjoner som ligger mellom de to WR er i hovedsak bygninger.
Et par utsprengte groper for brakker og en større bygning hvor "luftplott" lå. I tillegg var det en luftvernkanon (20 mm) hvor det i dag står et bolighus.
Har fra tre kilder i nærområdet at det på Dyrland var plassert to WR og at enda en radar sto på Sandåland. (Lokalbefolkningen er ikke så nøye med typebetegnelse!)
Har gått rundt en del i området og ville bli meget (men positivt) overrasket om det var enda et radar-fundament plassert på Dyrland.

Hand
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

overland53 wrote:En annen sak: Normalt med Himmelbett krigføring så måtte Freya radaren stå mellom (og gjerne litt bak) de to WR radarene.
Er dette et dokumentert faktum ?
overland53 wrote:Imidlertid bør man altså lete mellom de to WR fundamentene for å finne rester.
Som nevnt ovenfor, så peker lokale beretninger og en etteretningskordinat til "en større innretning" på Tipphaugen.
Dette er imidlertid hele 1,3km fra den sørste WR. Noen som vet om dette betyr noe signalmessig - eller var det kun telefonlinje fra Freya(-varselradar) til Himmelbett-kommando ?

Et par ting jeg synes taler imot Tipphaugen, i tillegg til avstand, er høyden og mangel på beskyttelse der. Oppe på Tipphaugen blåser det så en kan miste pusten - selv på en "vindfri sommerdag" ;-)
Vi har sett mange eksempler på Freya plasseringer - der nederste del med operatørhytte er skjermet/dekket av en høy ringmur. Dette virker å være ganske vanlig - men det er ikke synlig noen som helst dekningsmur eller rester på Tipphaugen - på en veldig utsatt plass.
Til dette kommer at koordinatsettene for de 3 radarane (ovenfor) plasserer disse innenfor et lite område. - Selv om disse koordinatene ikke gir mening (på noe kjent kart-datum), er det ikke i nærheten av over kilometeren mellom noen av radare i plottet.
Hand wrote:De konstruksjoner som ligger mellom de to WR er i hovedsak bygninger.
Et par utsprengte groper for brakker og en større bygning hvor "luftplott" lå.
Det er en utsprengt grop som jeg synes er spesielt interessant, der så ikke jeg noen bygningsrester - og lurte grundig da på hva det kunne ha vært. Se skisse.
Her er ingen grunnmur-rester og flaten er heller ikke særlig stor.
Over kanten her har en fri sikt mot vest-horisonten samtidig som en ev. operatørhytte var dekket. Noen historikk på den "innsprengte buen" Hand ?
Kanskje noen som kunne metallsøkt ledningsrester i området - ut fra kontroll-senter ?

KOS
Attachments
Dekning/skjerming mot vest ?
Dekning/skjerming mot vest ?
20070731_024_1.jpg (218.26 KiB) Viewed 124 times
Mulig FREYA-plassering ?<br />32 V 282834 6568990
Mulig FREYA-plassering ?
32 V 282834 6568990
DYRLAND.jpg (210.72 KiB) Viewed 124 times
Post Reply

Return to “Radarstillinger / Varslingssystemer”