FluWa Tynset

En rekker former for varslingsutstyr ble utplassert hovedsakelig langs kysten for å detektere fiendtlige fly.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Mener sikkert jeg så noen bilder og leste om en Fluwa i Tynset området her på forumet,det var også noen bilder innvendig av sambandsutstyret .Finner den ikke igjen på forumet,noen som husker hvor denne var omtalt :? ?

Mvh
Altzheimer Light :)
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

Regner med at det er bildene du har sett på Tore Eggan's sin side du tenker på? Fluwa på Kvikne

Har ennå ikke lokalisert denne ennå, da de jeg har snakket med fra Kvikne mener det lå kun en post der, og den lå på Kaltberget, ett stykke lengre sør enn det som er oppgitt, men skal ta med bildene neste gang, jeg er der, for å se om jeg finner en mere nøyaktig posisjon.



Edit: Feilinformert. :shock: Flymeldeposten på Kaltberget ble satt opp av HV på 50tallet.
Last edited by Christian B on 31 Jan 2012 5:18, edited 1 time in total.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Har ennå ikke lokalisert denne ennå, da de jeg har snakket med fra Kvikne mener det lå kun en post der, og den lå på Kaltberget, ett stykke lengre sør enn det som er oppgitt, men skal ta med bildene neste gang, jeg er der, for å se om jeg finner en mere nøyaktig posisjon.
På en liste over flüwaer pr 19.02.45 står Kvikne oppført med posisjon 62.34.10/10.20.00.
mvh
Paul S.
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

Paul S. wrote: På en liste over flüwaer pr 19.02.45 står Kvikne oppført med posisjon 62.34.10/10.20.00.
mvh
Paul S.
Takker for den infoen, :bra:
Har forsøkt å finne ut mere om den posisjonen du oppga, men finner ikke ut hvilken gridsystem det er.

Skal en tur til Kvikne til helga, desverre litt for mye snø til noe leting etter noe Fluwa, men skal se om ikke bildene til Tore kan avsløre noe.

Edit: Posisjon UTM32 Nord 6933883.5 Øst 568594.06
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Tusen takk christian,var akkurat denne jeg tenkte på :)
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

Jeg har fått nærmere opplysninger om Fluwa'n på Kvikne. Men 1.5m med snø gjør det vanskelig å ferdes der.
Det er fremdeles rester fra denne fluwa'n ifølge gammelkjentfolk
Håper at iløpet av Mai, så er snøen borte, og bilder kan bli tatt :)
Post Reply

Return to “Radarstillinger / Varslingssystemer”