Stellung Linde (Grimsby/Hananger, Lista)

En rekker former for varslingsutstyr ble utplassert hovedsakelig langs kysten for å detektere fiendtlige fly.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Lillegutt
Posts: 64
Joined: 02 Aug 2009 22:33
Location: Farsund

Har studert noen gamle bilder av denne radaren (Wassermann), og sjekket med kart, og dermed krysspeilet meg frem til en omtrentlig posisjon. Har også vært ute og tatt bilder fra denne posisjonen, for å sjekke mot de gamle bildene av radaren. Disse samsvarer med kjente fjelltopper og andre kjennetegn i terrenget.
Så kommer spørsmålet mitt. Hvor mange barduner hadde denne radartypen? Og hvor langt ut fra senter var disse festet?
Har tenkt meg ut igjen en dag det er oppholdsvær, og se om jeg kan finne noen rester av disse fundamentene.
I "Festung Lista" står det at de ikke fant noen fundamentrester, men at "Et delvis overbygget fundament under en privatbolig kan være restene av stillingen". Hvilke andre stillinger/bunkere/bygninger fantes det i tilknytning til denne radaren? Det er langt til nærmeste hus fra posisjonen jeg har kommet frem til.
Leif-Tore
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Lillegutt wrote:Har studert noen gamle bilder av denne radaren, og sjekket med kart, og dermed krysspeilet meg frem til en omtrentlig posisjon. Har også vært ute og tatt bilder fra denne posisjonen, for å sjekke mot de gamle bildene av radaren. Disse samsvarer med kjente fjelltopper og andre kjennetegn i terrenget.
Så kommer spørsmålet mitt. Hvor mange barduner hadde denne radartypen? Og hvor langt ut fra senter var disse festet?
Har tenkt meg ut igjen en dag det er oppholdsvær, og se om jeg kan finne noen rester av disse fundamentene.
I "Festung Lista" står det at de ikke fant noen fundamentrester, men at "Et delvis overbygget fundament under en privatbolig kan være restene av stillingen". Hvilke andre stillinger/bunkere/bygninger fantes det i tilknytning til denne radaren? Det er langt til nærmeste hus fra posisjonen jeg har kommet frem til.
Wasserman M IV på Nesodden hadde tre barduner med fundament ca 45 meter fra antennebasen.

ervold
Lillegutt
Posts: 64
Joined: 02 Aug 2009 22:33
Location: Farsund

Var ute en tur i ettermiddag, og fant litt betong :) .
Vet ikke hvordan fundamentet til denne radaren så ut, men dette er tydeligvis en trapp.
Den ligger 40-50 meter fra der jeg kryspeilet posisjonen til, midt i et steingjerde. Det er ingen hus innenfor flere hundre meter, så det kan jo godt stemme med dette fundamentet.
Noen som har tegning eller bilder av et slikt fundament?
Attachments
Betongtrapp midt i et steingjerde.
Betongtrapp midt i et steingjerde.
Wassermann M Trapp1.JPG (193.42 KiB) Viewed 315 times
Tydelig trapp. Til Wassermann-fundament?
Tydelig trapp. Til Wassermann-fundament?
Wassermann M Trapp2.JPG (164.35 KiB) Viewed 315 times
Leif-Tore
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Lillegutt wrote:Var ute en tur i ettermiddag, og fant litt betong :) .
Vet ikke hvordan fundamentet til denne radaren så ut, men dette er tydeligvis en trapp.
Den ligger 40-50 meter fra der jeg kryspeilet posisjonen til, midt i et steingjerde. Det er ingen hus innenfor flere hundre meter, så det kan jo godt stemme med dette fundamentet.
Noen som har tegning eller bilder av et slikt fundament?
Du finner bilde av fundament for bardun under Hainbuche i tråden om radar. bare scroll nedover så finner du det,

ervold
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Jeg heier på deg! Har selv brukt mye tid på samme sted for å finne rester av Wassermann M'en på Hananger. Har gjort som deg, krysspeilet og sjekket, men ikke funnet noe, så lykke til! Venter spent!
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Vedlagt noe info.
mvh
Paul S.
Attachments
1958.jpg
1958.jpg (111.43 KiB) Viewed 254 times
2029.jpg
2029.jpg (115.12 KiB) Viewed 254 times
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Regner med at dette er info fra engelsk etterretning. Min erfaring er at de bruker et noe annet koordinatsystem og derfor kan man ikke med en GPS gå rett på ting ut fra engelske koordinater.
Lillegutt
Posts: 64
Joined: 02 Aug 2009 22:33
Location: Farsund

‎"Ny" bunker funnet i Stellung Wolf/Linde (ved HKB Marka 23./978). Den er oversvømt, men ser ut til å være en speilvendt versjon av den Vf7a'en med trappehus som ligger i skogen ved det østre WR-fundamentet. Denne ligger like ved det vestre WR-fundamentet. Nødutgangen er åpen, kun dekket av en rull med piggtråd. Den er ikke lett å få øye på ute i terrenget. Vi snublet nesten over den når vi kom ut av skogen, på vei til det vestre WR-fundamentet.
Attachments
Nødutgangen er merket på bildet med en rød sirkel, hovedinngangen er grønn, og det vestre WR-fundamentet er merket med en blå sirkel.
Nødutgangen er merket på bildet med en rød sirkel, hovedinngangen er grønn, og det vestre WR-fundamentet er merket med en blå sirkel.
Bunker Marka 2 Merket.jpg (282.02 KiB) Viewed 215 times
Hovedinngangen til bunkeren.
Hovedinngangen til bunkeren.
Bunker Marka.jpg (205.63 KiB) Viewed 215 times
Leif-Tore
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Bra at dere sjekker opp perimeteret rundt "Linde"! :bra:
Mvh
Tormod
Lillegutt
Posts: 64
Joined: 02 Aug 2009 22:33
Location: Farsund

Mer "ny" betong som ble funnet i skogen ved Marka nylig. Dette er en liten Vf-bunker som ligger inne i skogen litt vest for flymeldesentralen. Den har betongdekket stokketak, og to skyteskår. Fra utsiden ser det bare ut som en liten forhøyning i terrenget.
Attachments
Inngangspartiet.
Inngangspartiet.
Vf Marka.jpg (143.77 KiB) Viewed 210 times
Inne i bunkeren.
Inne i bunkeren.
Vf Marka inne.jpg (122.15 KiB) Viewed 210 times
Leif-Tore
Post Reply

Return to “Radarstillinger / Varslingssystemer”