View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Aug 2019 15:21

Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page Previous  1, 2
 Stellung Trauerweide (Tonsåsen, Etnedal) 
Author Message

Hei Paul. Tusen takk for svar og oversikt. :-)

Gyges nevnte bare i skjematisk oversikt at underlagte FlüWa'er var OSO 10-17, stedsnavnene har jeg bare puslet sammen fra ulike tråder her på forumet for å prøve å skaffe meg en geografisk oversikt. Høres mer fornuftig ut at Sandefjord og Nevlunghavn melder til FMZ Königskerze ja. :-)

Jeg ser likevel at under tråden for OSO 13, så er det vedlagt mineplan fra 1944 som benevner stillingen som OSO 13 Sandefjord.
Har det vært gjennomført en omorganisering av LN-systemet mot slutten av krigen og vet du eventuelt hva de tre følgende FlüWa'ene ble omnummerert til?

OSO 13: viewtopic.php?f=40&t=4170&hilit=fluwa+oso
OSO 14: viewtopic.php?f=40&t=6410&hilit=fluwa+oso
OSO 16: viewtopic.php?f=40&t=4171&hilit=fluwa+oso

Forvirrende, men spennende å prøve å forstå seg på flymeldesystemet.

Igjen tusen takk.

Mvh.
Andreas N

22 Jan 2019 23:04
Profile

Hei
Det var endringer gjennom krigen.Pr 15.04.1945 så var Hvittingsfoss OSO 23, Nevlunghavn OSO 25, og Sandefjord OSO 26.
mvh
Paul S

23 Jan 2019 0:00
Profile

Suverent, godt å få klarhet i det. Tusen takk Paul!
Så var det bare å skjønne seg på alt det andre da. En brikke av gangen. :wink:

Mvh.
Andreas N

23 Jan 2019 11:37
Profile

Quote:
Så var det bare å skjønne seg på alt det andre da. En brikke av gangen.

Lager en egen tråd med dokumentasjon på organisering m.m over flüwaer og meldesystem i Norge pr april 1945.
mvh
Paul S.

24 Jan 2019 14:17
Profile
Moderator

Her kommer en forsinket tilbakemelding fra undertegnede, men jeg ser at Paul S. har opprettet en egen tråd om Fluwa'ene i Norge pr. 1945, da bør det meste av forvirringen rundt stasjonsnummere være oppklart. :-)

Andreas N wrote:
Flott med det etterretningskartet, kjekt å ha neste gang noen er forbi på befaring. :-)

Forsøker å forstå meg på rapporterings kanalene for Trauerweide. Ser av skjemaet på gyges.dk at FlüWa OSO 10-17 var underlagt denne:

FlüWa 10)
FlüWa 11) Granum
FlüWa 12) Sanderstölen
FlüWa 13) Sandefjord
FlüWa 14) Nevlunghavn
FlüWa 15)
FlüWa 16) Hvittingfoss/Faggenheim (?)
FlüWa 17)

Det slår meg at noen av disse, for eksempel Nevlunghavn, ligger mye nærmere Sauerampfer eller Königskerze.
Noen som har en forklaring på hvorfor nettopp disse var lagt under Trauerweide? Lurer liksom på tankegangen bak oppbygningen av meldesystemet.
Håper også at noen kanskje sitter med informasjon om de manglende FlüWa'ene i listen over. :-)

Er det slik å forstå at ved melding om observerte fly fra en av postene i listen over så peiles de av WR/Freya på Trauerweide. Det sendes da
fra Stel.FMZ på Trauerweide, meldinger til AFMZ Onyx i Oslo, som igjen melder videre til JaFü Norwegen utenfor Stavanger? Som i sin tur igjen eventuelt sender opp jagere?

Hadde vært interessant om man etter hvert fikk laget en samlet oversikt over Norges FlüWa'er. Jeg ser at du, Stützpunkt, har opprettet tråder for en del av dem allerede. :bravo

Andreas N.

03 Feb 2019 13:32
Profile
Reply to topic   [ 20 posts ]  Go to page Previous  1, 2