FuMO 214 (Tromøy)

En rekker former for varslingsutstyr ble utplassert hovedsakelig langs kysten for å detektere fiendtlige fly.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Her er et gamelt bilder fra Tromøya (angivelig, har flere fra samme fotograf).
Masten med "bærehåndtak" er nok en Freya LZ. Iflg. min info skal 2 WR og en Freya være i samme område på Tromøy, dette var Luftwaffe sine. I tillegg er det oppført en WR radar til (men det kan være en av de som Luftwaffe hadde som også See hadde tilgang til) + en liten lekkerbisken i form av en FuMO 5 (som visstnok var under bygging da krigen tok slutt)
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

OOooops! Det ble noe kluss her ja. Bildet lå i ppt format og laget krøll når det skulle inn, tydeligvis. Nå må jeg hente bildet fra en CD over gamle scannede bilder som jeg har liggende brannsikkert, og det vil ta noen dager. Ha tålmodighet!!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

overland53 wrote:OOooops! Det ble noe kluss her ja. Bildet lå i ppt format og laget krøll når det skulle inn, tydeligvis. Nå må jeg hente bildet fra en CD over gamle scannede bilder som jeg har liggende brannsikkert, og det vil ta noen dager. Ha tålmodighet!!
Mulige alternativer er å ta utskrift fra PowerPoint til en PDF-fil (hvis du har installert printer-driver for dette), eller bare pakke ppt-filen med WinZip el. (i verste fall skulle det vel også gå an å bare endre filtypen til noe forumet aksepterer - jpg, pdf, zip - og be medlemmene døpe om filen for å se den...
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Fjerde forsøk på å få med bildet nå. Håper jeg lykkes. Sies at bildet viser Tromøy, men vil gjerne at noe bekrefter dette.
Attachments
Tromøy?
Tromøy?
DSCN0704(1).jpg (42.76 KiB) Viewed 215 times
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

overland53 wrote:Fjerde forsøk på å få med bildet nå. Håper jeg lykkes. Sies at bildet viser Tromøy, men vil gjerne at noe bekrefter dette.
Det bildet er definitvt fra Tromøy..her er to bilder tatt ved selve stillingen og den tidligere operatørhytta ned mot den moreneryggen ditt bilde er tatt fra.
Attachments
radar-2.JPG
radar-2.JPG (84.59 KiB) Viewed 204 times
radar.JPG
radar.JPG (113.67 KiB) Viewed 204 times
Mvh
Tormod
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Som Stutzpunkt sier så er dette fra Tromøy, vet du når dette er tatt?

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Jeg vet ikke når bildet er tatt, men bildet skal være tatt av en tysk soldat under krigen (eller rett etter, før hjemsendelse) og bildet skal ikke tidligere være publisert meg bekjent. Jeg har også endel bilder fra demontering av radarene i 1948, men disse har kanskje ikke samme interesse.

Jeg har også fått forespørsel om å gi fra meg bildet i full størrelse. Leser på andre deler av forumet at dette muligens ikke er lurt da noen "rapper" bildene og selger dem videre. Ellers vil jeg gjerne dele bilder og informasjon med andre :)
Post Reply

Return to “Radarstillinger / Varslingssystemer”