FuMO 63 (Jøssingfjord)

En rekker former for varslingsutstyr ble utplassert hovedsakelig langs kysten for å detektere fiendtlige fly.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

WR radar i Jøssingfjord
Ikke WR, men FuMO63 faktisk! En av kun to på hele listen, nummer to under bygging på Utvær.
Når det er sagt så har jeg vært gjennom Janshola i Jøssingfjorden 5 ganger uten å finne noe radarfundament, så hvis noen av forumets lesere vet eksakt hvor den sto.... Please step forward :-)
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Kan det være en forveksling med FuMO 213, altså den som ofte benevnes Wurtzburg D. Den er jo en mobil sak, så det kan jo forklare mangel på fundament..
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Når det er sagt så har jeg vært gjennom Janshola i Jøssingfjorden 5 ganger uten å finne noe radarfundament
En forklaring kan være at stedsnavnet og posisjonen ikke matcher. Det er ca 30 km mellom de to :-)
Er der ett "ekstra" fundament i Listaområdet som kan passe ?

På nuav.net er det forøvrig en liste over marineradarer, der er bla Kvitsøy nevnt.
Synes å huske at dette er å finne i Fjørtofts bok,, og/eller Rudi Rolfs "Atlantikwall", sistnevnte med kildehenvisning.
Legger også med ett utsnitt av ett bilde som viser fundamentet på Utvær.
Paul S.
Marine Radar Units
(A selection, 1944)
*


Ozet Kristiandsand Süd
FuMO Tromöy
FuMO 214 Flekkeröy
FuMO 214 Ny Hellesund
Planned:
FuMO 214 Ryvingen
FuMO 214 Lindesnes
FuMO 214 Lister
FuMO 62 Jössingfjord

O.M.S. Stavanger
FuMO Egeröy
FuMO 214 Naerbö
FuMO 2 Vigdel

Planned:
WPG-Stellung Horr - Fegrestad ( probably Vigrestad)
--------//----------- Jederenrev - Feistein
FuMO 63 Haastein
FuMO 214 Kvitingsöy
FuMO 214 Syra

Ozet. Bergen
FuMO 3 Utsira
FuMO 214 Utvaer
FuMO 2 Kraakenes

Planned:
FuMO 5/215 Bömmelfjord
FuMO 214 Fjell
Attachments
utvær.jpg
utvær.jpg (7.55 KiB) Viewed 478 times
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Stoler ikke helt på nuav.net i denne saken..... Nå har jeg jo også fått sett bilde av WR radaren på en annen link ute på Lindesnes selv om denne er oppført som "planlagt". Det er flere andre ting som jeg heller ikke er helt enig i. Men det finnes mange kilder, også originalkilder som ikke helt stemmer overens, så det er alltid et puslespill. Fundament for radar og foto er imidlertid alltid "god sak".

Ja, det er et ekstra fundament for radar på Lista! Ligger på Nordberg fort og det finnes flere bilder som viser radaren montert. Radaren ser ut som en FuMO 214/215, men mange, som meg, mener det kan være en "Scheer", altså den helt nyutviklede radaren (1944/45) som gikk på 3,3 GHz. Denne finnes det ytterst lite informasjon om fra alliert side etter krigen. Antakelig ble den tatt ned i "all stillhet" for å finne mer ut av teknologi og virkemåte. Det kan jo tenkes å være denne som skulle stå i Jøssingfjord? Mulig planene ble forandret etter hvert da det vel var begrenset infrastruktur og nærforsvar i Jøssingfjord i forhold til Lista??
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Stoler ikke helt på nuav.net i denne saken..... Nå har jeg jo også fått sett bilde av WR radaren på en annen link ute på Lindesnes selv om denne er oppført som "planlagt". Det er flere andre ting som jeg heller ikke er helt enig i. Men det finnes mange kilder, også originalkilder som ikke helt stemmer overens, så det er alltid et puslespill.
Når det gjelder Nuav så er jo de en av de som har kopiert Fjørtofts bok og gjort det til sitt. De kan f.eks ikke komme med noen henvisnger til hvilke kilder de har brukt osv. Men som sagt så mener jeg Fjørtoft er oppprinnelsen til den radarlisten. Hvis han leser dette mulig han kan komme med ett innspill.
Fikk ett godt tips en gang når det gjelder kildekritikk, og det er å tenke på soll og ist. Hva som skal være der ideelt sett, og hva som er der.
Når det gjelder Jøssingfjord så har der vært noe der. Hvor, og om den var i drift vet jeg ingenting om. Men noe av utstyret på stedet ble tatt av britene og sendt til England for evaluering.(liste under)
Paul S.
Attachments
JF..jpg
JF..jpg (25.08 KiB) Viewed 443 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Ang. Jøssingfjorden så eksisterer det et norsk håndtegnet kart laget i 1946-47 som viser alle stillingene i Janshola.... Her er det en stilling på Trettodden, anslagsvis 6-800 meter syd for batteriet hvor det står "Radar", men problemet er at kartet er så ufattelig dårlig tegnet i forhold til hvordan terrenget faktisk ser ut at det likevel blir som å finne nåla i høystakken. Kuppert og bratt... Veldig uoversiktelig der ute rett og slett.... :?
Rød sirkel er batteriområdet, ifølge det norske kartet må radaren ha stått innenfor den blå sirkelen:
Attachments
Janshola.jpg
Janshola.jpg (161.4 KiB) Viewed 432 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Ja, det er et ekstra fundament for radar på Lista! Ligger på Nordberg fort og det finnes flere bilder som viser radaren montert.
To stk i Marka tilhørende Luftwaffe - Ikke uvanlig at en av to WR i Luftwaffe sine stillinger ble brukt til å avsøke havet når det ikke var fiendtlige fly i området - Dette finnes det flere eksempler på, men har aldri støtt på kilder som tilsier at marinen var involvert i Marka.
Nordberg radaren derimot ble bygget av Marinen og var vel en "Seeart. radar", altså til annet formål enn Lindesnes og Jøssingfjorden som var "Seetakt"?

Setter noen spørsmålstegn her siden ingen kilder tydeligvis er like :-)

Mvh
Erik E
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Her er det en stilling på Trettodden, anslagsvis 6-800 meter syd for batteriet hvor det står "Radar",
De tre(+) stillingene på Trettodden, er det flak m.m ? Litt rar plassering for radaren når man ser hvor de ligger, og høyeste punkt rett ved(i sirkelen ?) er kun 9 moh.
Lurer på om på de engelske listene kan referere til hvor utstyret lå, og ikke der hvor det skulle monteres.
Paul S.
Attachments
JF1.jpg
JF1.jpg (23.2 KiB) Viewed 397 times
Olav Georg Bu
Posts: 5
Joined: 17 Aug 2017 18:49

Den omtalte radarstasjonen er ikke lett å finne fordi den sto helt på toppen av fjellene mot Ræg
man går veien opp mot Dydland og nesten på topp opp mot toppen mot ræg
Olav Georg Bu
Posts: 5
Joined: 17 Aug 2017 18:49

Erik E wrote:
WR radar i Jøssingfjord
Ikke WR, men FuMO63 faktisk! En av kun to på hele listen, nummer to under bygging på Utvær.
Når det er sagt så har jeg vært gjennom Janshola i Jøssingfjorden 5 ganger uten å finne noe radarfundament, så hvis noen av forumets lesere vet eksakt hvor den sto.... Please step forward :-)
Jeg vet hvor den sto helt på toppen av Rægsfjella mot Ræg
Olav Georg Bu
Posts: 5
Joined: 17 Aug 2017 18:49

Erik E wrote:
WR radar i Jøssingfjord
Ikke WR, men FuMO63 faktisk! En av kun to på hele listen, nummer to under bygging på Utvær.
Når det er sagt så har jeg vært gjennom Janshola i Jøssingfjorden 5 ganger uten å finne noe radarfundament, så hvis noen av forumets lesere vet eksakt hvor den sto.... Please step forward :-)
Nede på trettodden var det et mitraliøse reir ikke flak mest sannsynlig 12,7mm luftvern det er jo helt umulig med radar der fordi den blir blind mot holmene utenfor Radaren sto helt på toppen av Rægsfjella
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Kan du plassere helt nøyaktig posisjon med knappenålsfunksjonen til finn.no/kart ?
Mvh
Tormod
Olav Georg Bu
Posts: 5
Joined: 17 Aug 2017 18:49

Erik E wrote:
WR radar i Jøssingfjord
Ikke WR, men FuMO63 faktisk! En av kun to på hele listen, nummer to under bygging på Utvær.
Når det er sagt så har jeg vært gjennom Janshola i Jøssingfjorden 5 ganger uten å finne noe radarfundament, så hvis noen av forumets lesere vet eksakt hvor den sto.... Please step forward :-)
i den blå ringen som er merket på den indre kanten er det et lite dalføre der sto brakken og mest sannsynlig sto radaren frem mot kanten av dette dalføret på den venstre siden litt høyere det husker jeg ikke helt. Men kontakt Brandsberg i Egersund han har alle kartene med dekning av skuddfeltene osv over hele Jøssingfjord. Inne i fjorten på Tollefodden var det to brakker og to 75mm flak pluss miter og mg stillinger fast montert pluss helt i bakkanten var det også flammekastere.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Ganske tydlig rester etter noe slags stillinger innefor den blå sirkelen på flyfoto: https://goo.gl/1waLBt
--
Tommy
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Paul S. wrote:
Stoler ikke helt på nuav.net i denne saken..... Nå har jeg jo også fått sett bilde av WR radaren på en annen link ute på Lindesnes selv om denne er oppført som "planlagt". Det er flere andre ting som jeg heller ikke er helt enig i. Men det finnes mange kilder, også originalkilder som ikke helt stemmer overens, så det er alltid et puslespill.
Når det gjelder Nuav så er jo de en av de som har kopiert Fjørtofts bok og gjort det til sitt. De kan f.eks ikke komme med noen henvisnger til hvilke kilder de har brukt osv. Men som sagt så mener jeg Fjørtoft er oppprinnelsen til den radarlisten. Hvis han leser dette mulig han kan komme med ett innspill.
Fikk ett godt tips en gang når det gjelder kildekritikk, og det er å tenke på soll og ist. Hva som skal være der ideelt sett, og hva som er der.
Når det gjelder Jøssingfjord så har der vært noe der. Hvor, og om den var i drift vet jeg ingenting om. Men noe av utstyret på stedet ble tatt av britene og sendt til England for evaluering.(liste under)
Paul S.
Vedrørende Jøssingfjord:
Noen lister sier en Würzburg A var der i påvente av montering av endelig radar. I lister funnet i daværende Public Record Office (nå The National Archives i Kew) sies det FuMO 63. I en norsk liste som jeg fant i Riksarkivet står det: Jøssingfjord: Hoentwiel under fullføring - settet overtas av FFI (dvs Forsvarets Forskningsinstitutt ved Christian Mikkelsens institutt i Bergen)

Avdøde Jan Martin Nøding, som gjorde et pionerarbeid på kommunikasjon og radar, har forøvrig listet den som FuMO 62. Hans originale hjemmeside finnes forøvrig på http://www.noding.com - og er absolutt en kilde for de som er interessert i disse sakene.
JEF
Post Reply

Return to “Radarstillinger / Varslingssystemer”