Stellung Heinbuche (Hankø, Østfold)

En rekker former for varslingsutstyr ble utplassert hovedsakelig langs kysten for å detektere fiendtlige fly.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

jopaerya
Posts: 55
Joined: 26 Jul 2008 22:47

:D :-) :D :-) :D :-) :D :-)

Babelfish :bravo
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

:bra:
bregds
SES
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Ringstandene ser også interessante ud, er der en opmåling/tegning.
Har tatt alle mål som trengs, men ikke laget tegning enda....
Kan legge ut her så snart den er ferdig!

Erik
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

:)
mvh
SES
la5he
Posts: 7
Joined: 19 Jul 2010 12:14
Location: Lunde i Telemark

Det var en overraskelse og finne dette brevet fra min gamle venn Magnus B. Landstad. Han er dessverre forlengst død men var, som meg, en meget ivrig radioamatør.

Min interesse for emnet kommer via elektronikken, Jeg " vokste opp" med tyske radioer på 50-tallet men kvittet meg med det da det ble umoderne- dessverre. I senere år har jeg forsøkt å finne noe tysk radioutstyr fra krigen, men de fleste av min generasjon gjorde som jeg. Det er derfor ikke så mye som har overlevd !

Jeg fant et stort tysk radaranlegg i NOrmandie ifjor. De hadde restaurert en Wurzburgantenne som så meget bra ut. De underjordiske anleggene var det ikke gjort så mye med - ennå,men det var utstillt diverse radarkomponenter.


Skulle noen være interessert så har jeg noe radarrør i overskudd
MVH Ragnar
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

la5he wrote:Det var en overraskelse og finne dette brevet fra min gamle venn Magnus B. Landstad. Han er dessverre forlengst død men var, som meg, en meget ivrig radioamatør.

Min interesse for emnet kommer via elektronikken, Jeg " vokste opp" med tyske radioer på 50-tallet men kvittet meg med det da det ble umoderne- dessverre. I senere år har jeg forsøkt å finne noe tysk radioutstyr fra krigen, men de fleste av min generasjon gjorde som jeg. Det er derfor ikke så mye som har overlevd !

Jeg fant et stort tysk radaranlegg i NOrmandie ifjor. De hadde restaurert en Wurzburgantenne som så meget bra ut. De underjordiske anleggene var det ikke gjort så mye med - ennå,men det var utstillt diverse radarkomponenter.


Skulle noen være interessert så har jeg noe radarrør i overskudd
MVH Ragnar
Jeg har rapporten Landstad skrev etter befaring på adaranleggene i Østfold og på Nesodden. Jeg traff ham engang på 80tallet og fikk også bilder han hadde tatt på den turen.

ervold
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Endelig vet vi hva hvilken bunker det er. Det er jo et eksempel på at forumet virker, ved at lokale legger ut bilderslik at flere blir interesert og oppsøker stedet, kjempefint.
Det skal bli interesant å se hva disse store ringstandene med de spesielle hakkene i hullet er ment å være brukt til.
Attachments
DSC_0012.JPG
DSC_0012.JPG (71.73 KiB) Viewed 225 times
Mvh
Yngvar
KjellG
Posts: 5
Joined: 24 Aug 2010 0:19

Verden er stoor. Har vokst opp i Fredrikstad og vært mange ganger på Hankø, men visste ikke om radaranleggene. På et nylig utkommet turkart utgitt av Slevik lokalsamfund omtales ikke disse anleggene: Ved Mosikhuset og på Hankø. Derimot nevnes et radaranlegg nord på Onsøyknipen. Noen som vet noe om dette? Det omtales lenger opp også anlegg i Vikane, et mindre anlegg og et Y-anlegg. Noen som vet noe om disse? KG
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

KjellG wrote:Verden er stoor. Har vokst opp i Fredrikstad og vært mange ganger på Hankø, men visste ikke om radaranleggene. På et nylig utkommet turkart utgitt av Slevik lokalsamfund omtales ikke disse anleggene: Ved Mosikhuset og på Hankø. Derimot nevnes et radaranlegg nord på Onsøyknipen. Noen som vet noe om dette? Det omtales lenger opp også anlegg i Vikane, et mindre anlegg og et Y-anlegg. Noen som vet noe om disse? KG
Det stod en WR på Utne og en på Hauge (har ikke vært der selv, men de ligger litt nord for Onsøyknipen). Y-anlegget var på toppen og bestod av antenne og et tårn. Dette ble ryddet av skifte i år.

ervold
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

ervold wrote:
KjellG wrote:Verden er stoor. Har vokst opp i Fredrikstad og vært mange ganger på Hankø, men visste ikke om radaranleggene. På et nylig utkommet turkart utgitt av Slevik lokalsamfund omtales ikke disse anleggene: Ved Mosikhuset og på Hankø. Derimot nevnes et radaranlegg nord på Onsøyknipen. Noen som vet noe om dette? Det omtales lenger opp også anlegg i Vikane, et mindre anlegg og et Y-anlegg. Noen som vet noe om disse? KG
Det stod en WR på Utne og en på Hauge (har ikke vært der selv, men de ligger litt nord for Onsøyknipen). Y-anlegget var på toppen og bestod av antenne og et tårn. Dette ble ryddet av skifte i år.

ervold
Disse radarene er omtalt annet sted på forumet.

Omtrentlig plassering er her :
http://kart.gulesider.no/m/ITylj


http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... 9116#p9116



MVH Morten C.
MVH Morten C.
Post Reply

Return to “Radarstillinger / Varslingssystemer”