Flugmelde Leit Kompanie

En rekker former for varslingsutstyr ble utplassert hovedsakelig langs kysten for å detektere fiendtlige fly.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo
In DEC 1944 Jafü Norwegen was subordinated to 5.Flg.Div.
Er du sikker på at dette er riktig?
Ved å se på de to organisasjonskartene du laget så ser det jo ut som to individuelle organisasjoner, nesten som om landet var delt i to?

Erik
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Hej,
Jeg har det herfra:
http://www.ww2.dk/air/hq/5fldiv2.htm
og du har ret. Det ser ud som om Norge var delt op i to luftforsvars områder, begge direkte under Lft.5.
Men vi er ikke til bunds i dette endnu.
mvh
SES
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Her er så en lille fjer blevet til fem høns:
http://www.gyges.dk/luftwaffe_ln%20norway.htm
bemærk der er nye links til organisation. Og skyd ikke mig jeg er blot budbringeren, det er Gliederung fra BAMA RL 9/43 stillet op i diagrammer og kort.
mvh
SES
Tenkte jeg skulle la det gå ut over en danske på jobben istede for å skyte deg PDT_Armataz_01_11 Neida, flotte sider du har laget, og nå med alle de ny detaljene fra Norge blir de enda bedre! Leser nå min daglige LN-dose på fra sidene dine.
Her er det mye å sette seg inn i, så jeg regner med at det har vert et formidabelt arbeide å sette sammen alt dette!


Mvh
Kim G J
Flora krigshistorielag
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Hej Kim,
Ja det har taget lidt tid, men det er et spørgsmål om at gå systematisk frem, lave en struktur og så gå kilderne igennem ad flere omgange. Jeg vil tilføje geografiske lokationer på Hpt.FLUWA og FuMG-Stellungen.
mvh
SES
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Det blir bra :) Er det greit at jeg bruker denne i bunkerutstillingen? (evt kan du lage en med navnet eller websiden din på?)

Mvh
Kim G J
Flora krigshistorielag
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Ja det må du gerne, blot du bruger min WEB-site som kilde-angivelse.
mvh
SES
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Da har jeg omsider fått begynnt å scanne dokumenter :)

På "unterabschnitt florø utklippet" ser det ut som om det bare var FluWa Brg.19 Herland Brg.20 Svanø og Brg.21 Florø som lå under Hptfluwa, men er ikke helt sikker på om jeg tyder det riktig...

På "Geschichte der luftnachrichten" er det Brg.23 Vagsvaag, Brg.22 Kallevaag, Brg.21 Florø, Brg. 20 Svanøy. Mens Brg.19-16 ligger direkte under AFMZ Bergen. Salbei ser ikke ut til å ha forbindelse noensteder....

Er ikke sikker på datoen på dette da det kommer fra "Herdla heftet". Tydelig at her også har vert noe rot/uklarheter meldingsvei da Salbei står uten forbindelse og FLIEGE ikke er nevnt.... MEN, alt kommer jo an på hvilket årstall denne "Geschichten" baserer seg på... Er den fra Hoffmann denne også?


Mvh
Kim G J
Attachments
Geschichte der luftnachrichten.jpg
Geschichte der luftnachrichten.jpg (203.1 KiB) Viewed 405 times
Utklipp fra "Unterabschnitt Florø 10-08-1943"
Utklipp fra "Unterabschnitt Florø 10-08-1943"
utklipp-Unterabschnitt Florø 10-8-1943b.jpg (63 KiB) Viewed 405 times
Flora krigshistorielag
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

hej,
Nej det ser noget mærkeligt ud. Både det diagram jeg har lavet og kortet - der er fra Hoffmann II/1 - er status pr 1 Maj 1945.
Mit diagram er lavet på baggrund af den tyske original kilde, så jeg ville stole mere på det end Hoffmann, selv han laver fejl engang imellem, ligesom alle os andre.
mvh
SES
eknutson
Posts: 61
Joined: 29 Nov 2007 17:38
Location: sandnes

hei første post jeg har på dette forumet. bildet viser senderene på toppen av jåttå nuten , bildet er tatt i tidsrommet 18.10 - 05.12 1942.er fra en album som er tatt av en avdeling som heter III UAL .albumen viser at de reiste mye rundt til forskjellige plasser i norge mellom 1942 og 1944 .var største parten av tiden i rogalands området fra flekkefjord til utsira. kann ikke si med sikker het at det finnes tunell til jafu på dette tidspunktet ,har markert med rødt det som kan være en kamuflert inngang ,samme plass som dagens inngang er på.Noen som kann si hva UAL står for?

Ernst
Attachments
III UAL  gausel  redusert.jpg
III UAL gausel redusert.jpg (294.89 KiB) Viewed 341 times
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

SES wrote:Hej,
Jeg har det herfra:
http://www.ww2.dk/air/hq/5fldiv2.htm
og du har ret. Det ser ud som om Norge var delt op i to luftforsvars områder, begge direkte under Lft.5.
Men vi er ikke til bunds i dette endnu.
mvh
SES
Det var en todeling.
1 januar 1945 var organisasjonen:
Under Jafü Norwegen:
Ln.Rgt.251 (Stavanger)
I.Ln.Flugm.-Abt.(o) (Oslo)
-1.Ln.Flugm.Ausw.u.Betr.Kp.(o) (Oslo)
-2. schw.Flugm.Leit Kp.(o) (Hankö)
-3. schw.Flugm.Leit Kp.(o) (Nesodden)
-4. schw.Flugm.Leit Kp.(o) (Tonsaasen)
-5. mittl.Flugm.Leit Kp.(o) (Sandvaer)
-Flugm.Funk-Kp.zbv 33 (Ringebu)
II.Ln.Flugm.-Abt.(o) (Stavanger)
-10.Ln.Flugm.Ausw.u.Betr.Kp.(o) (Stavanger)
-11. schw.Flugm.Leit Kp.(o) (Varhaug)
-12. schw.Flugm.Leit Kp.(o) (Flekkeröy)
-13. schw.Flugm.Leit Kp.(o) (Lister)
-14. mittl.Flugm.Leit Kp.(o) (Arendal)
-15. mittl.Flugm.Leit Kp.(o) (Ferkingstad)
III.Ln.Flugm.-Abt.(o) (Bergen)
-20. schw.Flugm.Leit Kp.(o) (Fedje/Herdla)
-21. schw.Flugm.Leit Kp.(o) (Statlandet)
-22. mittl.Flugm.Leit Kp.(o) (Stolmen)
-23. mittl.Flugm.Leit Kp.(o) (Florö)
-24. mittl.Flugm.Leit Kp.(o) (Vigra)
-25. mittl.Flugm.Leit Kp.(o) (Gossen)
IV.Ln.Flugm.-Abt.(o) (Dronth.)
-30.Ln.Flugm.Ausw.u.Betr.Kp.(o) (Dronth.)
-31. schw.Flugm.Leit Kp.(o) (Kri'sund N)
-32. schw.Flugm.Leit Kp.(o) (Namsos)
-33. mittl.Flugm.Leit Kp.(o) (Titran)
-34.Ln.Flugm.Funk-Kp.(v) (Dronth.)

Under Flg.Fhr.3 (NB: i ferd med å bli ombenevnes til 5.Fl.Div)
Ln.Rgt.56 (Bardufoss)
II./Ln.Rgt.56 (Bodö)
-40. mittl..Ln.Flugm.Kp.(o)/Ln.Rgt.251 (Mosjöen)
-Flugm.Funk-Kp.zbV 34 (Mo i Rana)
V./Ln.Rgt.251 (Bardufoss)
-41. mittl..Ln.Flugm.Kp.(o)/Ln.Rgt.251 (Bodö)
-42. mittl..Ln.Flugm.Kp.(o)/Ln.Rgt.251 (Tromsö)
-5.(Flugm.Mess)/Ln.Rgt.56 (Skjold)

LN-Rgt 251 var dannet på basis av LN-Rgt 55 i 1944, og frem mot kapitulasjonen ble også LN-Rgt 56 (Norge fra fylkesgrensen Trøndelag/Nordland !) omorganisert til LN-Rgt 252.
JEF
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

LN-Rgt 251 var dannet på basis av LN-Rgt 55 i 1944, og frem mot kapitulasjonen ble også LN-Rgt 56 (Norge fra fylkesgrensen Trøndelag/Nordland !) omorganisert til LN-Rgt 252.
Pr mai 45:
Ln.Rgt 252: Standort: Bardufoss
Erstellung, Betrieb und Unterhaltung des Flugmelde, Funkmess-, sowie Jägerführungs-Einrichtungen in nordnorw.Raum.

I./Ln.Rgt 252: Standort: Bodö
Unterhaltung und Betrieb des Flugmelde-, funkmess- und Jägerführungs-Dienstes im Flugmeldeabshnitt Bodö

II./Ln.Rgt 252: Standort: Bardufoss
Unterhaltung und Betrieb des Flugmelde-, funkmess- und Jägerführungs-Dienstes im Flugmeldeabshnitt Bardufoss
Paul S.
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

eknutson wrote:hei første post jeg har på dette forumet. bildet viser senderene på toppen av jåttå nuten , bildet er tatt i tidsrommet 18.10 - 05.12 1942.er fra en album som er tatt av en avdeling som heter III UAL .
Hei, litt av en første post, jeg har lett etter bilder av Jåttånuten en stund! :)

Bildet viser flere detaljer jeg må se nærmere på.

Har du en større versjon av bildet? Er albumet tilgjengelig på nettet?
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

SES:

Vi leter nå etter Haupt FLUKO stasjonen i Florø, regner med at det var vanlig at denne låg i nærheten av sin Funkstelle?

Noen andre som har tips her?

Mvh
Kim G J
Flora krigshistorielag
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Hej,
Det er normal militær praksis, at jo vigtigere HQ er lå længere væk ligger radion stationen. En FuSZ lå i Danamrk altid 1 - 2 km udenfor selve FlH. Radiostationen for NJRF 100 lå 500 m væk, for Jafü Däne 1.000 m væk.
Jeg har set den samme praksis i Norge. Radiostationen for en DFMZ/AFMZ lå altid et stykke væk.
mvh
SES
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Takker SES :) Dette var jeg ikke klar over, nyttig info til den videre letingen! Jeg mener å ha sett inne på sidene dine, en oversikt over forskjellige typer "standard-bygninger" som luftwaffe brukte, stemmer det og kan du poste en link?

Har du noen formening om hvilke type bygg som var "vanlige" for en Haupfluko i Norge (bunker,fjellanlegg,brakke...?)




Mvh
Kim G J
Flora krigshistorielag
Post Reply

Return to “Radarstillinger / Varslingssystemer”