Ukjent fundament (Karl Johans vern, Horten)

En rekker former for varslingsutstyr ble utplassert hovedsakelig langs kysten for å detektere fiendtlige fly.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

Har aldri sett ett slik fundament før, og synes stillinger ligger litt for langt nede på stranda, men for all del, Britene bygde jo flaktårn langt ute i Kanalen dem :D

Men synes det fundamentet her ser litt merkelig ut, for det virker som om noe symmetrisk av utseende har vært montert på den 4x2 boltmønster gjør det litt logisk :)
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Ja det var Jan Ingar Hansen jeg spurte om dette, han var ikke sikker på hvilket våpen det var som hadde stått der bare at det var noe med tilhørlighet til luftvern.

Det er jo mulig at det var en platting på fundamentet og at det var bestykket med en mg3 eller lignende på hver side.
Selve flack stillingene er plassert ved hovedbatteriet, så det var trolig noe annet som sto her.

Kan det ha vert lyskastere i forbindelse med opplysning av flyene som komm inn over fjorden ?
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Jo de må jo hatt lyskastere. Flak stillingen ligger rett på oppsiden. Har ikke tenkt så mye på hvor lyskasterne har stått. Lyskastere bør være plassert på steder som har fri bane. Det at dette fundamentet stå så langt ned mot vannet gjør at det har fri bane i allefall.

Men det jeg synes er merklig er at det er ingen som har sett et likt fundament et annet sted. Skulle tro at dette ikke er det eneste fundamentet i verden...som er slik. Hvis vi hadde funnet et fundament som funksjonen var kjent, og hadde lik konstruksjon/plassering, så kunne det blitt letter å vite hva det er.

Jeg tror at Jan Ingar Hansen har rett i at det er bygget av Tyskere. Han er en meget dyktig historikker. Jeg er rimlig sikker på at han vet hva som ble oppført før, under og etter krigen.

Nå har vi følgende forslag: mast fundament, MG fundament, flak, radar, og lyskaster............Hva er det???

Jeg synes det ville vært fornuftig og lete etter andre lignende extyske fundamenter. Kansje vi skule tatt bilde av fundamentet og laget en egen trå som ikke var under "Oslo område". rett og slett en "identifiserings trå" av dette fundamentet. Da kunne andre i forumet sagt fra om det er lingnende fundamenter andre steder i landet. Hva synes dere om det? Eller blir det bare ekstra rot i trådene?
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Jeg tror vi kan se bort i fra radiomast.

Spurte han også om den radiobunkeren.
den var egentelig bygget som en hestesko for testing av flymotorer de var redde for skulle havarer under test og for testing av eksplosiver.
Så den ombygningen til radiobunker kom først senere etter det jeg forsto.
Derfor har den litt anneledes utforming enn en tradisjonell bunker.

Også ville de vel kanskje ikke lagt en luftvern stilling så nære en radiomast ?
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Jeg har fått tak i en serie bilder med tyske soldater fra Horten 1941. Blant bildene er det et foto som er tatt fra Åsen (yterst ved vannbasenget) og ned mot møringa. På bilde kan det helt tydelig ses en stor mast nede til høyre for hangar B. Jeg var på stedet som bilde er tatt i dag, men desverre så er det overgrodd så jeg fikk ikke helt riktig rettning. Men med 20- 30 meters avstand fra der fotoet fra 1941 er tatt, fikk jeg godt utsyn. Har tatt bilde og montert de sammen. Jeg er overbevist om at fundamentet på møringa må være til denne masten. Fundamentet står oppført som "extysk mast fundament" i arkivet for byggningsvern i Forsvarsbygg, samt foto fra 1941 overbeviser meg. Bilde er egentlig mye større, har skannet det inn i super stort og gransket det nøye i dag. Vil gjerne høre hva andre mener om dette. Hvis ikke noen kommer med noen veldig glupe invendinger på denne teorien så er denne greia avslutet for min del.
Attachments
mast1.jpg
mast1.jpg (20.66 KiB) Viewed 228 times
Mast2.jpg
Mast2.jpg (18.33 KiB) Viewed 228 times
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Bare som en liten digresjon så kan historikker Jan Ingar Hansen ha rett i at den er tilknyttet luftvern. Hvis dette er en radar mast så må den jo ses i tilknyttning til luftvern.

Er kjempe nysjerrig på om noen har meninger om dette funtamentet.
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Ja da er det bare og trekke full retrett på den radar mast teorien. Espen K. har overbevist meg at antena sto ved citadellet i Horten. Derfor er det ingen funament etter masten på grunn av at alt der ble revet. Har sett nye bilder som ødela hele "mast" teorien. Jeg tolker dette som fornuftige invendinger og er med på å fortsette å lette etter løsningen. Masta som sto her under krigen er altså ikke holbar. Se bort fra foto over som jeg postet tidligere i dag.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hvis dette er en radar mast så må den jo ses i tilknyttning til luftvern.
Uansett hvor masten har stått så stiller jeg meg tvilende til at den har noe med radar å gjøre. Det har vel egentlig aldri vært laget en radar som av utseende kan forveksles med en enkel mast, hverken av tyskerne eller andre?

Erik
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

avstanden mellom festene som stikker opp av betongen er 150cm, så eventuelle gjenstender som har stått oppe her er 150X150cm.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Jeg tror antennene stod der fra før 9. april, hvis du sammenligner med dette flybildet tatt av KJV 9. april 1940.

http://www.ju88.net/luftwaffe_pictures/harbour.jpg
Mvh
Tormod
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Stutzpunkt wrote:Jeg tror antennene stod der fra før 9. april, hvis du sammenligner med dette flybildet tatt av KJV 9. april 1940.

http://www.ju88.net/luftwaffe_pictures/harbour.jpg
På det bildet ser man klart at det IKKE er en antenne montert på dette stedet.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Espen K wrote:
Stutzpunkt wrote:Jeg tror antennene stod der fra før 9. april, hvis du sammenligner med dette flybildet tatt av KJV 9. april 1940.

http://www.ju88.net/luftwaffe_pictures/harbour.jpg
På det bildet ser man klart at det IKKE er en antenne montert på dette stedet.
Hmm....muligens jeg misforstod litt, men jeg trodde du snakket om den antenna som stod til høyre for de to andre? :smile:
Mvh
Tormod
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Det fundamentet vi snakker om ligger ca midt i bilder helt bakerst, der den odden stikker ut.
Vanskelig å se om fundamentet står det på dette bildet da det er litt uklart på dette område.
Post Reply

Return to “Radarstillinger / Varslingssystemer”