Ukjent fundament (Karl Johans vern, Horten)

En rekker former for varslingsutstyr ble utplassert hovedsakelig langs kysten for å detektere fiendtlige fly.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Fant dette fundamentet, kan de ha tilhørt en radar?

Mvh
Yngvar
Attachments
DSC04347.JPG
DSC04347.JPG (96.01 KiB) Viewed 527 times
DSC04346.JPG
DSC04346.JPG (94.47 KiB) Viewed 527 times
DSC04353.JPG
DSC04353.JPG (83.95 KiB) Viewed 527 times
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Så rimelig værhardt ut. Er det muligheter for kabelgater bakover der? Andre installasjoner lenger inn på land?
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hm... Hvor er vi i landet?

Erik
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Kan se ut som om det har gått en vei/steinsatt fra denne konstruksjonen og inn på land, men det kan også ha vært en oppbyggning da vannet sikkert står rundt denne ved ekstremt høyvann.

Jeg lurte på om det kunne ha stått et seilmerke/overrettmerke der men den er for "komplisert" i utformingen til det. I bakkant så er det kanonstillinger og bunkere fra 1834 og frem til idag. Blant annet noe som ser ut som en kommunikasjonsbunker (lengre vekk).

Stedet er vel ikke spesielt værhardt men igår blåst og regnet det friskt i Oslofjorden.

Mvh
Yngvar
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Synes denne mur klossen er vannskelig og vurdere. Har ingen dokumentasjon på den. Men en liten tanke er at det kan ha en tilknttning til Russerleieren som lå rett i nærheten. Jeg aner ikke, men kan dette være fundament til et vakttårn? Legger ved et kart som viser hvor de russiske fangene ble holdt på Møringa. Det er tross alt bare noen meter bort til Russerleiren.

Som det fremgår av bilde så er det en steinsatt sti på baksiden. Stien går rett inn i skytegraver i området bak.

Bare som et lite sidespor så lå det flere tusen tomme hylser i kaliber .45 ACP ved denne murklossen for noen år siden. Alle hylsene var alle fra 50 tallet.
Attachments
Russerleier.jpg
Russerleier.jpg (17.3 KiB) Viewed 441 times
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Det er klart at det kan være et fundament for et tårn, men det er rimelig værhart der og ved høyvann kommer ingen inn eller ut.

Mvh
Yngvar
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Ett spørsmål man må stille seg her, er: Hvor gammel er denne konstruksjonen?
Et tårn i vanlig "tysk" forstand har det nok ikke vært, da ville det ha vært 4 - 6 slike betongfester. Her er det bare 2 grovt sett. De 4 jernene i hver sokkel ville i tilfelle ha vært for 1 bjelke.
Sånn umiddelbart synes jeg kanskje denne betongen ser etterkrigs ut...?
Trappa og "bølgebryteren" som er støpt som en vegg mellom de 2 soklene forteller kanskje at det var nødvendig å komme seg opp på denne konstruksjonen med jevne mellomrom.
JornN
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Eventuelt hvilken funksjon skulle dette tårnet ha ?
Det ligger litt langt unna russerleiren til å være vakttårn.

Kan det ikke være ment som radar fundament ?
Det har jo retningen ut mot oslofjorden.

Legger ved et bilde fra baksiden jeg har tatt tidligere og der ser du tydelig at det har god utsikt videre utover oslofjorden.
Attachments
Fundament.jpg
Fundament.jpg (162.9 KiB) Viewed 370 times
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Jeg har sendt en skriftlig henvendelse til seksjonsjefen for Nasjonale Festningsverk vedrørende de objektene som er uklare i forskjellige tråder fra Horten. Jeg har et godt forhold til han, og fått god hjelp tidligere. Så fort jeg får svar så legger jeg ut det her i de relevante trådene. Jeg forventer at endel av de ulare objektene vil bli fastslått med alder, funksjon og eventuell vern/riving.

Restene etter en lignende murkloss kan forøvrig ses på andre siden av batteriet. (riktignokk ganske ødelagt). Den ligger også ut mot Oslofjorden.

Sier i fra så fort det kommer noe håndfast.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Godt at vi har forum medlemmer som har gode bekjente videre oppover i systemet.

Håper vi klarer å finne ut mere om dette og andre ruiner.
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Dette er et fundament til en mast. Når den er oppført har jeg ikke funnet noe sikker dokumentasjon på. Men det er jo naturlig og tenke at den har hatt en funksjon sammen med Radionunkeren som ligger i nærheten. Det er i allefall oppført som et funtament til mast. Den skal ikke rives.

Kilde: Seksjonssjef Bygningsvern, Nasjonale Festningsverk
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

I skogen ved nordskogen skole så er det flere lignende fundamenter som er brukt til høyspent master på 50 tallet. Riktig nok er de mindre, men samme kunstruksjon. Det må med andre ord ha stått en STOR mast her på møringa. for fundamentet er betydelig størrre.

Legger ved et bilde av fundamentet til høyspentmasta ved nordskogen skole.
Attachments
Fundament til mast.jpg
Fundament til mast.jpg (45.53 KiB) Viewed 258 times
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Nå har jeg fått avklaring på hva dette fundamentet i vannkanten har vert til.

Var på guidet tur til Norske løve på veløs i går og da hørte jeg med guiden som er lokalhistoriker.

Dette fundamentet er bygget av tyskere og var befestet med lettere luftvern.

Det var plassert luftvern (20mm flack) på batteriet på møringa men dette var en lettere utgave.

Så dermed er den saken oppklart PDT_Armataz_01_11
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

Espen K wrote:
Så dermed er den saken oppklart PDT_Armataz_01_11
Hmmm, synes det så ut som ett merkelig fundament for Flak, og enda merkeligere plassering PDT_Armataz_01_15
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Er det noen andre som har sett et slik fundament brukt til flak? Personlig har jeg ikke sett noe slik til flak, men jeg har jo mye igjen og se.

Når det gjelder plasseringen er det mange små flak stillinger langs hele denne delen av oslofjorden. De engelske flya slapp miner i vannet under krigen. De navigerte forøvrig også etter kysten. Så det ligger mye luftvern langs Hortens kysten. I så måte er dette det smaleste stedet på DENNE delen av Oslo fjorden, Jeløya - Møringa. Det blir selvfølgelig smalere som alle vet litt lenger inn i fjorden.

Var det loksalhistorikker Jan Ingar Hansen som var kilden for at dette var luftvern Espen? Han er meget dyktig, men har mangler på våpen.
Post Reply

Return to “Radarstillinger / Varslingssystemer”