Fornebu flyplass

Fra Kjevik i syd til Lakselv i nord fikk Luftwaffe sine flyplassanlegg meget høy prioritet under utbyggningen av "Festung Norwegen" . Nesten samtlige flyplasser ble bygget ut i festningsmessig stil. Her kan man også skrive innlegg om de enkelte flytyper etc.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

cepe
Posts: 147
Joined: 11 May 2006 19:21
Location: Oslo
Contact:

[Første en innrømmelse: Jeg er født og oppvokst for enden av rullebanen på Fornebu og savnet fortsatt flyene over Oslo]

I 2006 tok jeg noen bilder av bunkeren som ligger bak det som dengang het Mar-tek marina. Den "ytterste" av de to marinaene på Oksenøen mot Holtekilen.

Jeg vet ikke om den er der lenger.
Attachments
dscn1581.jpg
dscn1581.jpg (123.6 KiB) Viewed 1605 times
Et eller annet form for fundament rett ved bunkeren. Noen som vet hva det er ?
Et eller annet form for fundament rett ved bunkeren. Noen som vet hva det er ?
dscn1580.jpg (93.67 KiB) Viewed 1605 times
dscn1577.jpg
dscn1577.jpg (95.59 KiB) Viewed 1605 times
Fundament foran og bunker bak.
Fundament foran og bunker bak.
dscn1576.jpg (71.84 KiB) Viewed 1605 times
Inni bunkeren
Inni bunkeren
dscn1582.jpg (38.42 KiB) Viewed 1604 times
Noe betiong og stål inni skogen like ved
Noe betiong og stål inni skogen like ved
dscn1584.jpg (104.88 KiB) Viewed 1602 times
cepe
Posts: 147
Joined: 11 May 2006 19:21
Location: Oslo
Contact:

Dette huset ligger langs Oksenøveien og er nedsenket i terrenget.

Jeg tror det har blitt brukt av HV.
Attachments
dscn1589.jpg
dscn1589.jpg (87.17 KiB) Viewed 1596 times
dscn1586.jpg
dscn1586.jpg (117.79 KiB) Viewed 1596 times
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Flotte bilder.

Men jeg begynner å lure på dette bildet.
Har du mye dritt på linsa eller er det mye støv i luften ?
Ei bekjent har tatt noen lignede bilder på steder der det vistnok er endel åndelig aktivitet.

Image
cepe
Posts: 147
Joined: 11 May 2006 19:21
Location: Oslo
Contact:

Det er nok dritt på linsen/dårlig mobilkamera. Det var mest rester etter kjødelig aktivitet der inne ;-P
cepe
Posts: 147
Joined: 11 May 2006 19:21
Location: Oslo
Contact:

Bilder tatt i 2006
Attachments
dscn1591.jpg
dscn1591.jpg (72.51 KiB) Viewed 1557 times
dscn1590.jpg
dscn1590.jpg (116.63 KiB) Viewed 1557 times
cepe
Posts: 147
Joined: 11 May 2006 19:21
Location: Oslo
Contact:

Jeg var på cafe Odonata på Fornebu i et annet ærende i dag. Cafeen anbefales varmt! :D

Der gjorde jeg et interessant funn: Bak i Cafeen har de hengt opp Andreas Hauges kart over forsvarsverkene runft Fornebu. Mange av dem er forsvunnet eller nedbygd i dag, men på kartet kan man bl.a. se avmerket noen av de installasjonene som det er bilde av tidligere i denne tråden.

Mer om kafeen her: http://www.budstikka.no/sec_lokal/sec_f ... 168243.ece

Kafeen er verd et besøk av flere grunner. Det er bare synd det er så få fly der nå....

--cepe

(som har vokst opp under enden av rullebane 18)
Attachments
Notis ved kartet
Notis ved kartet
dsc00974.jpg (42.52 KiB) Viewed 1487 times
Kart
Kart
dsc00973_edited.jpg (41.9 KiB) Viewed 1485 times
paaljt
Posts: 11
Joined: 11 Mar 2008 22:07
Location: Oslo

Så alle stillingene man finner rundt på fornebu er fra HV's tider? Tenker da på de som er lagd av jernbanesviller. Jeg har også lett svært mye etter spor fra ww2 men dessverre virker det som om mye eller alt er borte i dag.
mikke
Posts: 144
Joined: 22 May 2008 17:33

paaljt wrote:Så alle stillingene man finner rundt på fornebu er fra HV's tider? Tenker da på de som er lagd av jernbanesviller. Jeg har også lett svært mye etter spor fra ww2 men dessverre virker det som om mye eller alt er borte i dag.
bunkersene er nok fra krigen. hvis du leser så står det at det legges ned etter 50 års drift.1956-1996 (40år) dvs det ble overtatt allerede i 1946.
ymerguer
Posts: 1
Joined: 30 Dec 2008 0:25
Location: Bærum

paaljt wrote:Så alle stillingene man finner rundt på fornebu er fra HV's tider? Tenker da på de som er lagd av jernbanesviller. Jeg har også lett svært mye etter spor fra ww2 men dessverre virker det som om mye eller alt er borte i dag.
Hei,

det er flere spor etter ww2 på Fornebu.

Her er flere kartutsnitt (grønn markering som gjelder).
NB! Merk at flere av anlegg/steder ligger inne på privat eiendom, eller i alle fall såpass nær at folk ville satt pris på om de ble spurt før man gikk inn.

Ok, så til de stedene jeg kan huske i farten:

1.

http://www.gulesider.no/kart/#lat%3D664 ... %3Daddress

På kartet kan man se flere små rundinger. Dette er nok nyere installasjoner bygd med jernbanesviller. Dog er det en liten bunker akkurat der jeg har satt den grønne markøren. Den ser ut til å være fra ww2. En liten "varmestue", nærmest - kanskje for de stakkarene som var på vakt?

2.

http://www.gulesider.no/kart/#lat%3D663 ... %3Daddress

I dette området er det flere delvis igjenfyllte skyttergraver med blant annet en skytterstilling ned mot Langoddveien (inne i skogen, enten til venstre eller høyre for markøren). Usikker på om dette er ww2 eller evnt bygget ut senere. Dette var trolig en del av nærforsvar av rullebanen som gikk i syd-nord-retning (den originale lange rullebanen på Fornebu, ref gamle kart).

3.

http://www.gulesider.no/kart/#lat%3D663 ... %3Daddress

Her er det to innganger sprengt ut i fjellet, den østre er i nærheten av markøren på kartet. Går man et lite stykke lenger bort finner man den andre.
Det er snakk om type hulebunkers som er sprengt inn i fjellet, med jerndører med betong-"krans" som forsegler hulene et lite stykke inn i fjellet. I følge faren til en kamerat av meg ble disse bygget under krigen. De ble også benyttet av HV i mange år etterpå, men trolig ikke nå lenger. De er fortsatt avlåst.

Flere av husene i området, blant annet Langoddveien 69, ble benyttet av tyske offiserer som såkalte "represantasjonsboliger. Spesielt vet jeg mye om nr. 69, da min kamerats familie ble kastet ut derfra under okkupasjonen - dette er en bolig tegnet av en kjent arkitekt (funkis-stil), som tyskerne må ha likt. Huset, som ligger høyt med en bratt skråning ned til sjøen, hadde blant annet panorama-utsikt over Fornebu, som lå tvers over sundet.

4.

http://www.gulesider.no/kart/#lat%3D663 ... %3Daddress

Her lå det opprinnelig to små holmer som ikke hadde forbindelse til land. Mener at det ble fylt inn forbindelser mellom land og de to holmene (den ene er markert i kartet) - og etablert en slags posisjon på disse holmene. det er, så vidt jeg husker, også spor etter graving på disse. Mulig brukt til nærforsvar under ww2.
En konsekvens av gjensperringen er at innsiden av holmene i dag består av gjørme. Det har visstnok vært vurdert å fjerne forbindelsene mellom holmene, for på den måten å sørge for bedre sirkulasjon av vann i dette området.

5.

http://www.gulesider.no/kart/#lat%3D664 ... %3Daddress

Mener det ligger en ww2-bunker ved markøren (enkel oppbevaringsbunker, husker ikke nok til å fastsette typen). I skogen bak og mot syd-øst ligger det dessuten nyere posisjoner bygget av jernbanesviller. Blant annet en delvis sammenrast sak som går ned under jorden.

6.

http://www.gulesider.no/kart/#lat%3D878 ... %3Daddress

Mener også at det her ved markøren ligger en innsprengt posisjon som skulle beskytte innseilingen mot sundet inn mot Fornebu.

-----

Vel, det var det jeg hadde i denne omgang om akkurat Fornebu-området.
Mvh.

Stefan N. Halck aka "Ymerguer"
User avatar
Jan
Posts: 247
Joined: 22 Aug 2007 22:40
Location: Akershus

Fra Budstikka i dag.
Hilsen Jan
Attachments
Rolfstangen-1-1.JPG
Rolfstangen-1-1.JPG (71.96 KiB) Viewed 1258 times
User avatar
Jan
Posts: 247
Joined: 22 Aug 2007 22:40
Location: Akershus

På luftfoto:
http://www.gulesider.no/kart/;jsessioni ... %3Daddress

Kan dette ha vært en LV stilling for forsvaret av Fornebu?
Se det grønne punktet på bildet nedenfor.
Jan
Attachments
Rolfstangen-1-2.JPG
Rolfstangen-1-2.JPG (86.44 KiB) Viewed 1217 times
cepe
Posts: 147
Joined: 11 May 2006 19:21
Location: Oslo
Contact:

Sent på 80-tallet seilte jeg mye brett og mye fra Rolfstangen. Stillingen ble pusset opp i den perioden mens jeg seilte der. Jeg var forlagt med en LVA-avdeling i Stavern så jeg kjente igjen en L60 stilling. Det var trolig en del av LVHV's oppsett. Se katrtet på Odonata.

--cepe
clh
Posts: 3
Joined: 09 Oct 2009 21:42

Kom over forumet i dag og fattet litt interesse. :-) Naturli nok, bor i nabolaget her så. I mine yngre dager var mange av bunkersene mer åpne enn de er nå, men mange er det mulig å gå inn i hvis man tør... Kan anbefale den gamle HV bunkersen mellom statoil/ sjøflyhavna og rolfsbukta før den forsvinner. Døra er brutt opp og er et artig syn. :-)
clh
Posts: 3
Joined: 09 Oct 2009 21:42

Kom over forumet i dag og fattet litt interesse. :-) Naturli nok, bor i nabolaget her så. I mine yngre dager var mange av bunkersene mer åpne enn de er nå, men mange er det mulig å gå inn i hvis man tør... Kan anbefale den gamle HV bunkersen mellom statoil/ sjøflyhavna og rolfsbukta før den forsvinner. Døra er brutt opp og er et artig syn. :-)
clh
Posts: 3
Joined: 09 Oct 2009 21:42

Ryktene her sier at det en gang var anlagt mannskapsganger under S/NØ banen på fornebu, noen som vet noe om det?
Post Reply

Return to “Flyplasser / Flyplassforsvar/ Luftwaffe”