LW Kommunikasjonsbunker (Sandnes/Lura)

Fra Kjevik i syd til Lakselv i nord fikk Luftwaffe sine flyplassanlegg meget høy prioritet under utbyggningen av "Festung Norwegen" . Nesten samtlige flyplasser ble bygget ut i festningsmessig stil. Her kan man også skrive innlegg om de enkelte flytyper etc.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Kanskje et skudd i blinde, men det er vel verdt å prøve....
For ca 15 års tid siden ble kjøpesenteret Kvadrat utvidet nordover og en rimelig stor bunker ble sprengt eller begravd her. Dagens plassering er ca der hvor parkeringshuset ligger i dag.
I tyske byggelister omtales denne som "Grosse Luftwaffe Vermittlung" og konsumerte noe sånn som 2300 kubikk betong... Etter det jeg har hørt var bunkeren i en etasje, isåfall ville bunkeren hatt et anslått yttermål i underkant av 30 x 20 meter(!)
Basert på navn og plassering er det rimelig å tro at dette har vært en viktig brikke i sambandet til Sola/Forus flyplasser.

Har pr. dags dato ikke fått tak i tegninger eller bilder av denne og kunne svært gjerne tenkt meg å vite mer!

Bunkeren var i en årrekke "Kamphovedkvarter" for IR8, så det er nok flere som tjenestegjorde i regimentet her på 60-70-80 tallet som har vært inni her! Hverken etterlysning via HV-bladet eller kontakter i Forsvarsbygg og HV-08 har fulgt frem til noe som helst, så hvis noen kan bidra med info om denne bunkeren er jeg meget interessert i å høre!

Mvh
Erik E
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Etter det jeg har hørt var bunkeren i en etasje, isåfall ville bunkeren hatt et anslått yttermål i underkant av 30 x 20 meter(!)
Mulig du har listene, men bunkeren er nevnt som 31X20 m, utvendig målt. Armert betong. 2 innganger med 1" todelte ståldører. Veggtykkelse ca 2m. Taket innvendig pansret med stålplater.
Paul S.
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Det er STOR skade, at den bunker er væk, den er større end en L 494!
mvh
SES
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Mulig du har listene, men bunkeren er nevnt som 31X20 m, utvendig målt. Armert betong. 2 innganger med 1" todelte ståldører. Veggtykkelse ca 2m. Taket innvendig pansret med stålplater.
Takk for påminnelse - Kom ikke på at det sto der PDT_Armataz_01_04
den er større end en L 494!
Helt klart en "sværing" ja... Ganske sikker på at dette har vært den største betongbunkeren i distriktet!

Erik
User avatar
H_c
Posts: 112
Joined: 22 Sep 2008 21:30
Location: Stavanger

nåja, så stor bvar den ikke da..
det står en lik bunkers ute ved sola flyplass, like ved der de selger jordbær når du kommer fra sandnes. den på sola er i bruk i dag..
Den ved kvadrat var sambandsbunkers for forusområdet under krigen. Står bittelitt om den i eggebø sin bok om vatnet som bloei til by, og dreneringen og historien til forus området. med en del bilder fra krigen etc.
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Erik E wrote:
Helt klart en "sværing" ja... Ganske sikker på at dette har vært den største betongbunkeren i distriktet!

Erik
Det er den 3'die største Lw bunker i Danmark, næst efter LV Kolding og Jafü Däne.
mvh
SES
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

nåja, så stor bvar den ikke da..
det står en lik bunkers ute ved sola flyplass, like ved der de selger jordbær når du kommer fra sandnes. den på sola er i bruk i dag..
Har du altså vært i bunkeren på Lura?

Det du sier her stemmer ikke helt med mine funn og observasjoner ihvertfall.....
Bunkeren ved Sola/Somaleiren er for "Funk und Fernschrieb" og konsumerte 1300 kubikk betong. Den bunkeren har jeg personlig vært med å målt opp og målene på denne er "bare" 17,5 x 13,5 meter.
Både tyske og norske beskrivelser fra Lura angir dermed et annet bruksområde, samt yttermål som er omtrent det dobbelte av den ved Somaleiren....

Mvh
Erik E
User avatar
H_c
Posts: 112
Joined: 22 Sep 2008 21:30
Location: Stavanger

ok, det er nok meg som tar feil. Har ikke vert inni den ved kvadrat, men var der når de rev den, og har vert utenfor den mange ganger.
revet i 1992 hvis jeg ikke husker feil.
Grunnen til at jeg trodde det var en lik var at de ligger likt i terrenget, og ser noenlunde like ut fra utsiden.
Kan bare ikek huske at den på kvadrat var så vanvittig svær at den skulle kunen være en av de største vi har sett.. men men.. tenkte vel ikke på det dengang.
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Snakker vi regelbau, eller er det mest sansynlig en SK?

Jeg har 2-3 kollegaer i forsvaret som har jobbet i denne bunkeren, hvis jeg kan vise de tegninger over mulige bunkere, så kanskje de kan peke ut en, forhåpentligvis den samme. :)
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Den er bygget såpass sent i krigen at den har sikkert "kritiske mål" og utseende som en Regelbau, men er redd det er en SK, så utseende kan være så mangt....

Mvh
Erik E
Post Reply

Return to “Flyplasser / Flyplassforsvar/ Luftwaffe”