View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Dec 2018 14:54



Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
 Forus flyplass 
Author Message

Joined: 29 Nov 2007 17:38
Posts: 60
Location: sandnes
Her kommer et bilde av vakten ved innkjørselen til flyplass området. Plasert ved travbanen, og viser den store messen i bakgrunnen. Har også noen bilder av en fest som ble arangert her, som viser litt av interiøret i denne

Ernst


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


29 Dec 2009 20:53
Profile

Joined: 25 Sep 2006 20:07
Posts: 1716
Location: Bergen
Post 
Flottte bilder !
Tar megh den frihet å legge ut ett bildet fra boken "Bilete fra Hå".
Viser samme Condor under transport.
mvh
Paul


30 Dec 2009 9:51
Profile

Joined: 24 Feb 2008 22:04
Posts: 21
Location: Kleppe Jæren
Post 
Det var interessant å få se igjen Varhaugs-Condoren etter den var
ferdigreparert. Jeg har samlet mye stoff om denne hendelsen opp
gjennom årene og har både flere foto og deler fra flyet.
Det var en Fw 200 C-3 Werk Nr. 0031 Kjennetegn F8+DH
Kallenavn ”Sirius”.
Tilhørte KG 40 III Gruppe 9. Staffel og var stasjonert ved
Merignac/Bordeaux i Sør-Frankrike. Flyet fikk 60 % skade ved
nødlandingen og allerede 13. oktober hadde flyet en ny skade på
40 % ved Lechfeld for så å totalhavarere ved Royan i Frankrike
31. juli 1943.
Flyet tok av Kl. 04:44 og nødlandet Kl. 17:35 og hadde følgelig
vært i luften nesten 13 timer.
Ved nødlandingen ved Varhaug var fire av mannskapet :
FF Oblt. Hetzel, FF Lt. Diller, BM Fw. Baart, BS Sdf. Brandt
(Kriegsberichter) pluss to til. Brandt skrev en noe overdrevet
artikkel om toktet iDeutsche Luftwacht, Ausgabe Luftwelt.

Stavanger Aftenblad skrev om hendelsen i mai i 2001 :

Det Store firemotors Condor-flyet fra Hitlers Luftwaffe
kom inn lavt fra Nordsjøen, gjorde en brå venstre sving
og buklandet på jordene på Varhaug.

14 år gamle Johannes Stokkeland trodde ikke sine egne øyne
da han stod i vinduet i familiens jærhus på gården Varhaug
søndre. 14-åringen kikket ut fordi han hørte kraftig flydur som
nærmet seg. Lyden av fly gjorde meg nysgjerrig,. Jeg sprang
til vinduet for å se hva som stod på, sier Johannes Stokkeland
til Stavanger Aftenblad. Han er i dag 74 år gammel.
Synet av det svære flyet som kom nesten midt i mot, hadde jeg
ikke ventet. Det firemotors bombe- og rekognoseringsflyet
var i ferd med å nødlande på de flate jordene ved sjøkanten snaue
100 meter fra våningshuset, fortsetter han. Forbauset så
Johannes Stokkeland at Condor-flyet sneiet borti et steingjerde
før skroget tok bakken mens gnistregnet stod høyt over maskinen.
På buken skled flyet et par hundre meter bortover bakken før det
stanset i tilsynelatende uskadet tilstand.
De tyske flygerne, overløytnant Hetzel og løytnant Diller hadde
foretatt en perfekt buklanding med et av de største flyene i
operativ tjeneste de første krigsårene. Selv 60 år senere har ingen
så store fly nødlandet i terrenget i Rogaland.

På konvoi-jakt.
Toktet som sluttet på denne dramatiske måten, startet klokken
4.44 om morgen 2. mars 1941 på Merignac-flyplassen utenfor
den franske byen Bordeaux ved Biskaya-bukten. Flyet, en
Focke Wulf Fw 200 Condor med kjennetegn F8+DH, fra den
fryktede maritime bombeavdelingen KG 40, lettet for å angripe
allierte konvoier i Nord-Atlanteren. Med sin lange rekkevidde var
Condor-flyene i stand til å fly rundt hele Stor-Britannia og Irland,
angripe skirsfarten midt i Atlanterhavet for deretter å søke tilflukt
på de tyske flyplassene Sola og Væenes i Norge.
I 1940 og storparten av 1941 hadde ikke britene fly til å avskjære
tyskerne så langt ute i havet.
Allerede i september 1940 hadde KG 40 senket allierte skip på
mer enn 90.000 tonn i alt. Den tyske besetningen slappet godt
av med modne spanske appelsiner de første timene på toktet
som var planlagt til å vare opptil 17 timer. Midt ute på storhavet
oppdaget de den allierte konvoien OB 292. Overløytnant Hetzel
ga straks ordre om om angrep. Den seks mann store besetningen
fant sine kampplasser. Konvoien besto av 40 handelskip
eskortert av seks allierte krigsfartøy. Angrepet kom overraskende
på fartøyene. Det nederlanske ”Simaloer” på 6.500 tonn ble
senket og et annet skadet av bomber før Condor-maskinen satte
kursen østover mot norskekysten. Alt gikk greit inntil det
firemotors store flyet, skulle snike seg forbi Shetlandsøyene.
Tyskerne ble oppdaget og innhentet av to britiske Spitfire-jagere
fra Sumburgh i en posisjon 120 nautiske mil vest av Bergen.
En voldsom luftkamp oppsto. Den tyske flybesetningen som var
godt utstyrt med mitraljøser for beskyttelse mot jagerfly, visste
å bite fra seg. En av Spitfire-jagerne ble skutt ned, men også
tyskerne ble skadet i trefningen. To av besetningen fikk kuler i
beina. Den ene gikk tvers gjennom, mens den andre satte seg i
ankelen. Verst var det imidlertid at flyet fikk skutt hull på
drivstofftankene. Lekkasjen gjorde at Hetzel og annenflygeren
Diller besluttet å søke mot nærmeste tyske flyplass. Det var Sola.

Fant ikke Sola.
I snøbygene den kalde mars-ettermiddagen havnet kjenpefuglen
noe ut av kurs. Da de ved 17.30 tiden kom inn over
norskekysten ved Varhaug, ble drivstoffreservene beregnet til
maks 20 minutters varighet. Flygerne så at terrenget passet
utmerket for nødlanding. De ga derfor opp forsøket på å lete
etter Sola og besluttet å lande på de flate jærjordene. Under
buklandingen ble en av mitraljøsene under flybuken slått av.
Våpenet ble etterpå funnet av noen lokale unggutter og gjemt
til etter krigen. Da tok nysgjerrigheten overhånd. Den tyske
mitraljøsen ble funnet frem og skuddsalvene fløy over Varhaug.
Leken varte inntil lensmannen grep inn og beslagla det farlege
leketøyet, minnes Johannes Stokkeland. Selv fikk han ikke lov
av faren, Thor Stokkeland, til å springe ut og se hva som
foregikk ved flyvraket. Det vartelikevel ikke lenge før
besetningen kom ruslende og ba om å få låne telefonen.
De seks tyskerne varslet Sola Sjø om hva som var skjedd.
Fra den tysk-okkuperte flyplassen ble hjelp straks sendt av
gårde sørover Jæren. I mellomtiden ble tyskerne værende i
huset til Stokkeland-familien. Johannes husker at faren var
tydelig irritert over det uventede besøket. På den tiden var det
fortsatt tillatt å ha radio. I ren demonstrasjon satte
Thor Stokkeland seg til radioen og lyttet til siste nytt fra
London. Tyskerne sa ingenting.
Det viste seg at den kostbare Condormaskinen var blitt 60
prosent ødelagt under luftkampen og nødlandingen. Tyskerne
besluttet likevel å demontere maskinen på Varhaug og frakte den
til Sols/Forus for gjenoppbyggingen.Etter tre uker var maskinen
klar for å bli slept nordover langs daværende riksvei 40. Mange
jærbuer husker fortsatt det uvanlege synet.
For å få Condor-restene til Sola måtte en rekke steingjerder,
grinder og telefonledninger rives underveis. Selv hadde flyet
fått motorer, vingene og halen fjernet av tyske havarieksperter.
Utpå høsten var det maritime overvåkningsflyet satt i stand igjen.
Det varte imidlertid ikke lenge før flyet igjen måtte nødlande på
ny ved Lechfeld i Tyskland. Ny gjenoppbygning fulgte. 31. juli
1942 møtte maskinen sin endelige skjebne etter totalhaveri ved
Royan i Frankrike.

Passasjerfly.
Condor-flyene var opprinnelig bygget som passasjerfly for å
fly fra Berlin til New York. Da krigen kom ble stroparten
bygget om til bombe- og rekognoseringsfly med stor rekkevidde.
Produksjonen pågikk fra 1937 til 1944. 276 ble levert til
Luftwaffe. Flytypen ble vurdert som svært kostbar av tyskerne.
I Norge var Værnes den mest brukte basen. På Sola var flytypen
bare sporadisk å se. Da krigen sluttet sto noen maskiner også på den
tyske feltflyplassen på Hvalsmoen ved Kongsvinger.

Tor Ødemotland


03 Jan 2010 18:06
Profile

Joined: 03 Sep 2008 22:12
Posts: 153
Location: Randaberg
Post 
Spennende med så detaljert historie,til bilder som "bare" er bra og skjeldne bilder før detaljene blir kjendt. Takker for at dere deler bilder og kunnskap :)


03 Jan 2010 19:57
Profile
Site Admin
User avatar

Joined: 31 Jan 2005 23:01
Posts: 3419
Location: Trondheim
Post 
Ja, tusen takk! elsker små historier fra land og strand!

Erik H

_________________
Grunnlegger TKIN Kystfort.com
Leder for Fosen Forsvarsforening


04 Jan 2010 0:55
Profile WWW
User avatar

Joined: 22 Sep 2008 21:30
Posts: 112
Location: Stavanger
Tusen takk for bilder og historie, skull egjerne sett flere bilder? noen som har?


28 Jul 2010 21:09
Profile
User avatar

Joined: 17 Apr 2008 11:46
Posts: 1302
"Da krigen sluttet sto noen maskiner også på den
tyske feltflyplassen på Hvalsmoen ved Kongsvinger."
Hvalsmoen ligger ved Hønefoss, så det må vel være Haslemoen det menes her.

_________________
Mvh.
Jon-Vegard


29 Jul 2010 11:23
Profile

Joined: 03 Apr 2009 18:25
Posts: 24
Location: stavanger
Noen nye bilder fra forus 45-46.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


25 Aug 2011 0:23
Profile

Joined: 03 Apr 2009 18:25
Posts: 24
Location: stavanger
enda mer fra forus 45-46


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


25 Aug 2011 0:25
Profile
User avatar

Joined: 25 Feb 2007 18:51
Posts: 5985
Location: Bergen
Post Re:
T.Knutsen wrote:
Det skal vistnok være skrevet en bok om Forus.Heter noe sånn som "fra vann til by" eller noe liknende.Har prøvd å finne den i håp om historier og bilder fra flyplassen,men uten hell.
Noen som vet om en slik bok finnes?

"Vatnet som blei by - Historia om Stokkavatnet/ Forusområdet" (Aksel Eggebø, 1992)

Tilgjengelig på NB Digital:
http://www.nb.no/utlevering/nb/fb2fbb24 ... ruct=DIV84


25 Aug 2011 1:40
Profile

Joined: 11 Jan 2009 15:33
Posts: 283
Location: Sola
Jeg tenkte jeg kunne hekte meg på her da jeg ikke finner igjen tråden som sier at man kun finner rester av rullebanen på Forus borte ved Trafikkhallen (rett over Audi). Var på en liten tur i dag og fant flere rester av rullebane borte ved Koppholen (Apply/Sørco, bak TrioVing over på andre siden av kanalen. Ville bare dele bildene med de som har interesse av gammel rullebane.

Må også få si at jeg synes banen virker veldig ujevn og lurer på hvordan man kunne sette ned fly på noe slikt. Landingshastigheten var vel mindre den gang, men allikevel..


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


25 Aug 2011 13:29
Profile

Joined: 25 Sep 2006 20:07
Posts: 1716
Location: Bergen
Legger ved noen lister som viser bygninger m.m ved Forus, Sola m.m
mvh
Paul S.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


26 Aug 2011 10:35
Profile
User avatar

Joined: 25 Feb 2007 18:51
Posts: 5985
Location: Bergen
Jeg kjøpte nylig et større dokument (ca. 150s) med tittel "Prohibited places in South Norway" (alliert dokument). En litt misvisende tittel så langt jeg kan se foreløpig, da det handler mest om etterretningsrapporter relatert Luftwaffe (hele Norge + noe utenlandsk fra bla. kanaløyene og Frankrike).
Vet ikke om slikt har interesse, men legger i alle fall ut en rapport her som viser status på tyske flystyrker i Norge i 1943. Muligens ikke den beste tråden, men Forus er formodentlig inkludert under "Stavanger", så jeg tar sjansen :)


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


26 Aug 2011 13:32
Profile

Joined: 06 Jun 2011 12:02
Posts: 119
Mye interessant informasjon i gamle dokumenter! Bygningslisten er spennende, synd at det ikke er referanser til et kart. For nummer 41, Soldatbrtakke, er det referert til "Cassablanca" som har vært benyttet som navn på en bunkers på området.

Forus/Sola ble voldsomt bygget ut, og det første jetflyet på norsk jord var sannsynligvis en Arado 234 i april 1945... Det hadde vært noe å ha på flymuseet på Sola. Kanhende det ligger en Arado 234 begravet i utkanten av Forus, selv om det er vel lite igjen nå..

Jeg har tatt en rundtur på Forus i sommer, basert på oversiktskartet fra boken "Festung Stavanger". Trist å se at flere gamle splinthangarer nå er borte. S1, S3, S14, S15 og S18 eksisterte da boken ble gitt ut i 2005 , men er nå borte.

Tillater meg å laste opp oversiktskartet fra boken for info, skal naturligvis fjerne det hvis det er ønskelig. Dette er den beste referansen jeg har sett for å diskutere anlegg rundt Forus. Håper den kommer i nytt opplag! :-)

Attachment:
P1020641.jpg


Her er bilder av splinthangarene S8 og S7 fra kartet.. Utviklingen presser på, tipper disse er borte om et par år..
Attachment:
ShelterS7.jpg

Attachment:
ShelterS8.jpg


S23 er en ruin. Den ligger mer beskyttet og vil nok overleve.
Attachment:
ShelterS23.jpg


Attachment:
ShelterS23-II.jpg


S22 er bygget om til fredligere formål. :)
Attachment:
ShelterS22.jpg


Stedet som S21 er merket av på kartet, er det ingen spor etter noen shelter..Men denne bygningen ligger like i nærheten og ser temmelig militær ut. Kan det være en bygning som ikke er nevnt? På siden av bygget er det betongelementer av samme type som rullebanen..?
Attachment:
Forus-verksted_1.jpg

Attachment:
Forus-verksted-2.jpg


S24 er sannsynligvis denne garasjen..et stykke unna Løvenstrasse.
Attachment:
ShelterS24.jpg


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


02 Sep 2011 22:53
Profile
User avatar

Joined: 25 Feb 2007 18:51
Posts: 5985
Location: Bergen
chrgod wrote:
Forus/Sola ble voldsomt bygget ut, og det første jetflyet på norsk jord var sannsynligvis en Arado 234 i april 1945...
Var nok noe tidligere:


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


03 Sep 2011 1:25
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 49 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Designed by ST Software for PTF