Sjøflyhavna Jonsvatnet (Trondheim)

Fra Kjevik i syd til Lakselv i nord fikk Luftwaffe sine flyplassanlegg meget høy prioritet under utbyggningen av "Festung Norwegen" . Nesten samtlige flyplasser ble bygget ut i festningsmessig stil. Her kan man også skrive innlegg om de enkelte flytyper etc.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

takk for tipset. da har jeg bestilt min kopi. Kommer kanskje til å ta denne inn i krigsbunkeren, men ført må jeg se den selv og finne ut hvem som distruberer denne (muligens bare dvdhuset? )

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

Til informasjon vil påskenummeret av Vi Menn inneholde noen sider med status på Junkeren som ble hevet på Jonsvatnet.
Reportasjen er fra side 70 til 74.

Noe informasjon og en del bilder.
User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

Siste nytt på bilde fronten :
Legg merke til retusjeringen (faktisk med tusj også tror jeg) hvor de har fjernet de ekstra drivstoff tankene på vingene.
Stuka.JPG
Stuka.JPG (103.04 KiB) Viewed 447 times
Attachments
Stuka.TIF
Stuka.TIF (121.4 KiB) Viewed 447 times
User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

Lenge siden det har vært noe nytt her men her kommer ett ny anskaffet bilde av Heinkelen til Casimir.
Enjoy :)
Attachments
Casimir Heinkel 2.jpg
Casimir Heinkel 2.jpg (23.16 KiB) Viewed 368 times
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Artig bilde, det begynner faktisk å bli en god del bilder fra operasjonene rundt Jonsvatnet i 1940. Blir spennende å se hva DTM i Berlin klarer å få til med Heinkelen til Casimir etterhvert, skjønt de skal gjøre en særdeles bra jobb å overgå hva folkene på Gardermoen klarer å gjøre med U4+TK :-)
Mvh
Tormod
User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

Det er faktisk knipset en del bilder på den korte tiden de var på Jonsvatnet, var nok med ett presse korps regner jeg med som skulle dokumentere felttoget.
Mange bilder stammer også fra private album og det er spesiellt folk som tjenestegjorde som mekanikere som har dette i sine album.

Gleder meg også til fremtiden for å se hva de ferdige produktene av flyen blir , har noe kontakt med Guttorm på Gardermoen og jeg er imponert over hva de klarer å få til. Heinkelen har jeg knapt sett ett bilde av siden den kom til overflaten 2004.

Mvh
John Fredrik
GRANADA2,8I
Posts: 48
Joined: 12 May 2008 12:25

Hei

Jeg har et bilde av en Junkers 87R i Norge, som jeg trur er tatt på Jonsvatnet våren 1940.
Kan noen bekrefte eller avkrefte om dette er Jonsvatnet?
All informasjon eller rettelser hilses velkommen :)

At dette bildet er tatt på Jonsvatnet er nå bekreftet. Koden på Stuka`n er A5+HH som er i fra 1 staffel StGsw.1
Takk for informasjonen Ernst :)


Mvh.
Jo Bakken
Attachments
Stuka i Norge.jpg
Stuka i Norge.jpg (177.42 KiB) Viewed 274 times
Last edited by GRANADA2,8I on 15 Jan 2012 18:39, edited 2 times in total.
GRANADA2,8I
Posts: 48
Joined: 12 May 2008 12:25

Hei

Angående Heinkel 111H 6N+DK i fra KGr.100.
Er det noen som vet skjebnen til denne maskinen?
Jeg har 2 bilder tatt i fra denne maskinen da de bomber Kjeller om morningen 9 april.
De stammer nok i fra samme samlingen som er vist på denne tråden tidligere. ( kjøpt på ebay)

All informasjon hilses velkommen :D

Mvh.
Jo Bakken
User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

GRANADA2,8I wrote:Hei

Jeg har et bilde av en Junkers 87R i Norge, som jeg trur er tatt på Jonsvatnet våren 1940.
Kan noen bekrefte eller avkrefte om dette er Jonsvatnet?
All informasjon eller rettelser hilses velkommen :)

Mvh.
Jo Bakken
Hei !

Jo dette er Jonsvatnet og jeg har sett dette bildet tidligere, hvor husker jeg ikke men jeg har en scan liggende på harddisken min til privat bruk.
Skulle du ville kvitte deg med bildet kan jeg garantere det en trygg fremtid i min brannsikre safe ;)

Mvh
John Fredrik
User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

Nytt bilde :


Mvh
John Fredrik
Attachments
JU87 Jonsvatnet.JPG
JU87 Jonsvatnet.JPG (72.8 KiB) Viewed 181 times
GRANADA2,8I
Posts: 48
Joined: 12 May 2008 12:25

Hei John

Suverent at dette bilde gikk til en nordmann. Jeg så at dette bildet var til salgs på ebay nå nylig.
Legg merke til at kråka på cowlingen på bildet mitt er sensuert, mens på ditt bilde er den klar og tydelig.
Si i fra om du har mer informasjon om tidspunkt bildet er tatt eller hvilken enhet flyet tilhører. :)

Mvh.
Jo Bakken
Last edited by GRANADA2,8I on 16 Jan 2012 22:24, edited 1 time in total.
User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

GRANADA2,8I wrote:Hei

Angående Heinkel 111H 6N+DK i fra KGr.100.
Er det noen som vet skjebnen til denne maskinen?
Jeg har 2 bilder tatt i fra denne maskinen da de bomber Kjeller om morningen 9 april.
De stammer nok i fra samme samlingen som er vist på denne tråden tidligere. ( kjøpt på ebay)

All informasjon hilses velkommen :D

Mvh.
Jo Bakken
Litt vanskelig dette med å stadfeste hvordan skjebnen til dette flyet endte , dette da fly ofte fikk samme koder . Werk nr hvis vi hadde hatt det kunne nok mer med sikkerhet fortalt oss mer.

Ett fly (enten dette eller ett annet) gikk tapt over England 14/15 .juni 1941 over Sturminister Newton, her ble hele mannskapet drept.

Mvh
John Fredrik
User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

Jeg søker etter bilder fra selve flyhevingene på Jonsvatnet.
Var der selv og jeg har tatt noen samt en liten filmsnutt, men jeg trenger flere.
Gjerne detalj bilder av merking osv.

Kontakt meg pr PM har du noe.

Mvh
John Fredrik
User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

Kjøpt 2 nye bilder :
Attachments
Jonsvatnet 1940.jpg
Jonsvatnet 1940.jpg (431.09 KiB) Viewed 78 times
Jonsvatnet 1940 2.png
Jonsvatnet 1940 2.png (893.74 KiB) Viewed 78 times
Post Reply

Return to “Flyplasser / Flyplassforsvar/ Luftwaffe”