Sjøflyhavna Jonsvatnet (Trondheim)

Fra Kjevik i syd til Lakselv i nord fikk Luftwaffe sine flyplassanlegg meget høy prioritet under utbyggningen av "Festung Norwegen" . Nesten samtlige flyplasser ble bygget ut i festningsmessig stil. Her kan man også skrive innlegg om de enkelte flytyper etc.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Har gjort ett par korrigeringer og tillegg i teksten fra 11. des. 2008.
JornN
User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

JornN wrote:Har det nå rimelig klart:
Bildet er av et fly fra 2. staffel av KGr 100, hvilket da må bli 1. gruppe.
Altså 2./KGr 100 eller 2./I./KGr 100 om man vil.
Hver gruppe hadde 3-4 staffeln - 4 etter at mange grupper ble utvidet fra 3 til 4 et stykke ut i krigen.
Kampfgruppe 100 (KGr, og ikke KG som = KampfGeschwader) var jo som navnet tilsier en enkelt selvstendig gruppe (men underlagt X. fliegerkorps) og var delt inn i stab + 3 staffeln.
Kodene var som følger (3. bokstav er flyets kode, representert ved en x):
Stab/KGr 100: 6N+xB (A=Geschwaderstab, B=stab/1. gruppe)
1./KGr 100: 6N+xH
2./KGr 100: 6N+xK
3./KGr 100: 6N+xL
Flykode D blir da 4. fly i staffelen.
Dette må gjelde for de 2 periodene i mai 1940 også, da gruppen var stasjonert på Værnes flyplass. En uke fra midten av mai 1940 var de stasjonert på Sola.
Er det mulig å søke seg frem til hvordan det gikk med fly og mannskap?
Om de overlevde kampanjen osv..
User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

Har såvidt begynnt å kontakte folk jeg kjenner rundt Jonsvatnet for å prøve å få dokumentert noe av det som foregikk. Prøver blant annet å finne eventuellt bilde materiale osv.

Ligger jo mange gårder rundt Jonsvatnet som var der allerede var der under krigen,så ikke usannsynlig at det finnes noe etterlatenskaper eller ikke minst vandre historier man kan sjekke ut.

Må få litt kjøtt på beinet her før jeg er fornøyd :)
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Er litt usikker på hvor dette bildet stammer, men jeg tror det er fra den nå avdødes Per Skaugstad sin nettside. Bildet skal være fra 1942.

Det skal forøvrig ha blitt funnet en tysk livvest for bombeflymannskap på den ene holmen i Jonsvatnet.
Attachments
Do17jonsvatnet.jpg
Do17jonsvatnet.jpg (29.93 KiB) Viewed 389 times
Mvh
Tormod
User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

Spennende bilde.
Kjenner meg ikke igjen på omgivelsene rundt,er en bygning ved vannkanten på høyre side.
Er det bekreftet at bildet er fra Jonsvatnet?

Husker at det ved hevingen av flyene var det en som hadde med seg en slik vest og viste frem så mulig dette var denne.
Jeg prøver å finne ut hvem denne karen var for å prøve å oppnå kontakt. Han var visst liten under krigen men husket veldig mye..
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Først skal jeg korrigere en detalj i referert tekst: KGr 100 var altså ikke underlagt X. fliegerkorps, men Fliegerführer Drontheim, og begge disse igjen under Luftflotte 5 (Ifølge oppsett etter Michael Holm).

Dernest:
Jeg tror neppe at bildet er tatt på Jonsvannet.
Flyet på bildet er en Dornier Do 17 P, som var den varianten som hovedsaklig ble fløyet av avdelinger på Værnes og ellers i landet.
Disse flyene ble ganske tidlig trukket tilbake til bruk i rekognoseringsenheter (Aufklärungsgruppen), og de enhetene som er aktuelle i Norge er: 1.(F)/22 (Aufklärungsgruppe 22, 1. staffel), 2.(F)/22, 3.(F)/22, 1.(F)/120, 1.(F)/121 og 1.(F)/122.

I utgangspunktet må vi anta at hvis et fly skulle nødlande på isen på Jonsvannet, så var det fordi den skulle til/fra Værnes, at den var på tokt fra Sola, eller at den var på overflyttingstur.

Av disse enhetene så var bare 1.(F)/22 og 1.(F)/120 stasjonert på Værnes i lengre perioder. Likevel vet man fra bilder at fly fra f. eks. 2.(F)/22 og 3.(F)/22 har stått parkert på Værnes, enten detasjert eller bare som korttidsgjester.

Problemet med å få det til å gå opp, er at ingen av de 2 avdelingene var stasjonert på Værnes dette året (1942), og ingen av disse eller de øvrige avdelingene fløy Do 17 P på dette tidspunktet så vidt meg bekjent.
Akkurat vinteren 1941-42 var ingen av avdelingene stasjonert i Norge, og vinteren 1942-43 var det kun 1.(F)/22 som var stasjonert i Norge, på Banak og Bardufoss.
Fra april 1942 så fløy denne avdelingen visstnok ikke Do 17. Før dette mangler det mye opplysninger i tyske styrkelister pga destruering ved krigens slutt.

For å summere opp så tror jeg, også pga landskapet i bakgrunnen, at bildet er tatt i forbindelse med kampanjen i Russland. Ikke umulig at det er en innsjø i Finnland.
Bildet kan selvfølgelig være tatt tidligere, men jeg tror fortsatt at det er nordpå eller i norøst. Senere er lite sannsynlig da flytypen ble utfaset etter hvert.
Jeg skal selvfølgelig ha en åpning for at bildet er tatt tidligere av et detasjert eller passerende fly, og at det er et parti av Jonsvannet som er vanskelig å kjenne igjen. Men...

John, du spurte:
Er det mulig å søke seg frem til hvordan det gikk med fly og mannskap?
Om de overlevde kampanjen osv..

Mener du da det flyet du har bilde av, eller generelt de som man vet om (via flykode)?
JornN
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Det er dere som er de lokale ekspertene her :) Jeg bare lagret bildet fra den nå nedlagte "krigshistorieblekka" sida der det stod Jonsvatnet, 1942 under bildet.

JornN wrote:Hei
Først skal jeg korrigere en detalj i referert tekst: KGr 100 var altså ikke underlagt X. fliegerkorps, men Fliegerführer Drontheim, og begge disse igjen under Luftflotte 5 (Ifølge oppsett etter Michael Holm).

Dernest:
Jeg tror neppe at bildet er tatt på Jonsvannet.
Flyet på bildet er en Dornier Do 17 P, som var den varianten som hovedsaklig ble fløyet av avdelinger på Værnes og ellers i landet.
Disse flyene ble ganske tidlig trukket tilbake til bruk i rekognoseringsenheter (Aufklärungsgruppen), og de enhetene som er aktuelle i Norge er: 1.(F)/22 (Aufklärungsgruppe 22, 1. staffel), 2.(F)/22, 3.(F)/22, 1.(F)/120, 1.(F)/121 og 1.(F)/122.

I utgangspunktet må vi anta at hvis et fly skulle nødlande på isen på Jonsvannet, så var det fordi den skulle til/fra Værnes, at den var på tokt fra Sola, eller at den var på overflyttingstur.

Av disse enhetene så var bare 1.(F)/22 og 1.(F)/120 stasjonert på Værnes i lengre perioder. Likevel vet man fra bilder at fly fra f. eks. 2.(F)/22 og 3.(F)/22 har stått parkert på Værnes, enten detasjert eller bare som korttidsgjester.

Problemet med å få det til å gå opp, er at ingen av de 2 avdelingene var stasjonert på Værnes dette året (1942), og ingen av disse eller de øvrige avdelingene fløy Do 17 P på dette tidspunktet så vidt meg bekjent.
Akkurat vinteren 1941-42 var ingen av avdelingene stasjonert i Norge, og vinteren 1942-43 var det kun 1.(F)/22 som var stasjonert i Norge, på Banak og Bardufoss.
Fra april 1942 så fløy denne avdelingen visstnok ikke Do 17. Før dette mangler det mye opplysninger i tyske styrkelister pga destruering ved krigens slutt.

For å summere opp så tror jeg, også pga landskapet i bakgrunnen, at bildet er tatt i forbindelse med kampanjen i Russland. Ikke umulig at det er en innsjø i Finnland.
Bildet kan selvfølgelig være tatt tidligere, men jeg tror fortsatt at det er nordpå eller i norøst. Senere er lite sannsynlig da flytypen ble utfaset etter hvert.
Jeg skal selvfølgelig ha en åpning for at bildet er tatt tidligere av et detasjert eller passerende fly, og at det er et parti av Jonsvannet som er vanskelig å kjenne igjen. Men...

John, du spurte:
Er det mulig å søke seg frem til hvordan det gikk med fly og mannskap?
Om de overlevde kampanjen osv..

Mener du da det flyet du har bilde av, eller generelt de som man vet om (via flykode)?
Mvh
Tormod
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Jada, skjønner problemstillingen. Jeg gikk gjennom flytypen og avdelingene litt nøye for å kunne bekrefte eller avkrefte om dette virkelig var Jonsvannet.
Det hadde absolutt vært et interessant bilde hvis det var tilfelle.
Nå er det desverre mye unøyaktigheter og feilinformasjon ute og går, ikke minst i billedtekster ifm 2. vk. Når man skal ha ut en bok i full fart så bruker ikke alle for mye tid på å ettersjekke fakta. Det krever litt graving og sortering, og det tar tid.

Nå overså jeg faktisk bygningen på høyre side, hviket gjør det enda mindre sannsynlig at det er Jonsvannet. En så stor bygning så nær vannet kombinert med med et slikt landskap bak, er vanskelig å få til der oppe.

Det er faktisk en sjanse for at dette ikke er en innsjø i det hele tatt, men en flyplass.
For fly med hovedbase i Norge, er den mest sannsynlige muligheten et fly fra 2.(F)/AGr 22 eller 3.(F)/AGr 22 vinteren 1940-41. Dette ville ha vært et fly med hovedbase på Stavanger-Sola, men som ville ha hatt fremskutt base eller vært detasjert lengre nord, som f. eks. på Værnes.
Det hendte ofte at Luftwaffe flyttet en avdeling for et kort tidsrom for så å flytte den tilbake igjen. Spørsmålet er jo om dette alltid kommer frem av tyske lister...

Hvis bildet skulle være fra Værnes vinteren 1940-41, så må det være tatt lengst nede på flyplassen med utsyn mot Langøra, samt at lyset har blendet ut landskapet lengre bak, eller at det var disent.

Jeg kjenner ikke landskapet rundt Sola flyplass, men jeg ser av skadelister at en Do 17 M-1 (veldig lik P-versjonen i utseende) fra 2.(F)/AGr 22, ble 25% skadet under landing på Sola den 9.1.41. Denne hadde WNr. 2 152.
En annen tilsvarende maskin fra samme avd. hadde en ulykke med nødlanding den 1.3.41, sør for Mandal. Denne hadde WNr. 2 163

Her er den mest sannsynlige kandidaten:
En Do 17 P fra Aufklärungskette (F)/Lappland, med flykode 1R+GH (WNr. 4 113), hadde motorproblemer som førte til nødlanding på Kestenga flyplass i Finland. Dette skjedde den 11.1.42.

Et annet fly fra samme avd. stasjonert ved Rovaniemi, ble skutt ned senere på våren, men det var et 100% vrak.
Jeg regner med at det ikke lå snø på flyplassen i Rovaniemi så sent som 28. mai.

Når man kommer utover i 1942 så tar Ju 88-maskiner i stor grad over rollen.

Den nevnte kandidaten fra Aufklärungskette (F)/Lappland, er i alle fall den jeg har mest tro på og som passer best med skade og tidspunkt på året.
Det er jo litt artig å (sannsynligvis) finne ut av det, ikke sant?

Det er 2 haker ved dette:
1. Jeg er ikke kjent med topografien rundt Kestenga flyplass.
2. At taps-/skadelisten er komplett, hvilket er usikkert.
JornN
User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

John, du spurte:
Er det mulig å søke seg frem til hvordan det gikk med fly og mannskap?
Om de overlevde kampanjen osv..

Mener du da det flyet du har bilde av, eller generelt de som man vet om (via flykode)?[/quote]

Tenkte på det bildet jeg har ja.
Bare av ren nysgjerrighet at jeg lurte..

Tror det blir en viktig faktor å få kontakt med noen "gamle lokalhelter" rundt Jonsvatnet for å få dreis på hva som har foregått der i krigsårene.
Men den saken er jeg på nå;)
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Finner i alle fall ikke flyet registrert med kode på skadelisten, men det er flere fly fra denne staffelen og gruppen registrert med ulykker i de nærmeste månedene etterpå, som jeg ikke vet kode på.
KGr 100 flyttet til Aalborg i 14 dgr etter Jonsvannet for så å dukke opp på Værnes i 14 dgr. Deretter 1 uke på Stavanger-Sola og så en drøy uke på Værnes igjen før de forlater landet i månedsskiftet mai-juni.
De kommer ikke tilbake etter det og flytter litt rundt omkring under forskjellige Fliegerkorps og Luftflotten før de blir nedlagt og omdøpt til I./KG 100 (I. gruppe av KampfGeschwader 100) i desember 1941.
KG 100 kommer aldrig til Norge.

Det kan være dette flyet står oppført som ukjent på skadelisten under tiden i Norge, men...
Å finne igjen akkurat det flyet på et senere tidspunkt i løpebanen, får bli opp til hva man tilfeldigvis finner i lister, bøker, nettsteder eller bilder fremover.

Det er forøvrig mulig jeg må dementere meg selv i forhold til plasseringen av KGr 100 i kommandosystemet. Jeg ser at gruppen er (fra samme kilde) plassert under X. Fliegerkorps i gruppe-oppsettet, men i styrkeforholdslisten av 10.5.40 er X. Fliegerkorps og Fliegerführer Drontheim sidestilt. Enten så misforstår jeg noe her, eller det er en feil ute og går i ett av oppsettene..?
Noen som er 100% sikker på dette?
JornN
odybvig
Posts: 54
Joined: 25 Oct 2007 11:43
Contact:

JornN wrote: Det er forøvrig mulig jeg må dementere meg selv i forhold til plasseringen av KGr 100 i kommandosystemet. Jeg ser at gruppen er (fra samme kilde) plassert under X. Fliegerkorps i gruppe-oppsettet, men i styrkeforholdslisten av 10.5.40 er X. Fliegerkorps og Fliegerführer Drontheim sidestilt. Enten så misforstår jeg noe her, eller det er en feil ute og går i ett av oppsettene..?
Noen som er 100% sikker på dette?
Kommandostrukturen for Luftwaffe i Norge under Weserübung er noe uoversiktlig da den ble flyttet litt fram og tilbake mellom X Fliegerkorps og Luftflotte 5 (samt Fliegerführer Drontheim). Til slutt fikk Luftflotte 5 kontrollen på flygende avdelinger

Mvh
Olve
User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

Noen som har sett dette før?
Attachments
HEINKEL.jpg
HEINKEL.jpg (32.88 KiB) Viewed 196 times
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

odybvig wrote:
Kommandostrukturen for Luftwaffe i Norge under Weserübung er noe uoversiktlig da den ble flyttet litt fram og tilbake mellom X Fliegerkorps og Luftflotte 5 (samt Fliegerführer Drontheim). Til slutt fikk Luftflotte 5 kontrollen på flygende avdelinger

Mvh
Olve

Takk for det, jeg svarer litt sent for jeg har ikke vært mye ved PC'en i det siste. Greit å vite at det faktisk er litt vanskelig å vite og ikke at jeg tullet PDT_Armataz_01_18
JornN
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

John wrote:Noen som har sett dette før?
Tror det, det finnes flere bilder av 6N+NH før den gikk gjennom isen, blant annet i Bundesarchiv, men jeg har ikke noen god kopi av dette bildet.
Et bilde du har fått tak på?
JornN
User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

Ikke ett jeg har fått fatt på enda,men mulig er det ett bilde en barndomsvenn har liggende. Fikk det på mail her i går ;)

Hvor kan man lete i Bundesarciv? Har sett noe innpå der men får bare opp en liten del bilde synes jeg..


Hvis noen har bilder så ønsker jeg de på mail eller om de legges ut her.
Printer ut det meste på fotopapir og arkiverer det i perm.
Post Reply

Return to “Flyplasser / Flyplassforsvar/ Luftwaffe”