Sjøflyhavna Jonsvatnet (Trondheim)

Fra Kjevik i syd til Lakselv i nord fikk Luftwaffe sine flyplassanlegg meget høy prioritet under utbyggningen av "Festung Norwegen" . Nesten samtlige flyplasser ble bygget ut i festningsmessig stil. Her kan man også skrive innlegg om de enkelte flytyper etc.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

En papirkopi av dette bildet lå for litt tid tilbake ute til salgs på E-bay.
Tror det er der denne filen kommer fra, for jeg kjenner igjen fotoapparat-merket nede i høyre hjørne.

Tror ikke du finner bildene fra Jonsvannet ute i de søkbare områdene hos Bundesarchiv på nett.
JornN
User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

Er godt mulig dette er en kopi av original bilde.

Jorn - har du dine bilder liggende på filer eller har du kun i papir kopier?
Regner med du skjønner hva jeg ønsker meg , hehe..
User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

Noen som vet hvilken Jager fly avdeling som var ned på Jonsvatnet disse dagene?

En ME 109 tippet rundt på ryggen, dette ble berget iland og kjørt til Værnes.

Ikke mindre enn 5 Ju 87 havarerte også,disse ble også sendt til Værnes...
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

John wrote:Noen som vet hvilken Jager fly avdeling som var ned på Jonsvatnet disse dagene?
Det er mulig at en eller annen tilfeldig Bf 109 var nede på Jonsvannet i uken etter 9. april, i tilfelle sannsynligvis for å fylle drivstoff. Men det var ingen staffel stasjonert der. Under de 2 første døgnene av Weserübung var det ingen 1-motors jagerfly i Norge i det hele tatt. Kun en gruppe med Bf 110 fra I./ZG 76 og jagerversjonen Ju 88 C fra Z./KG 30 som holdt til på Sola.

De første Bf 109 (E) i Norge var de 3 staffelene fra II./JG 77 som var stasjonert på Kristiansand-Kjevik fra 11. april og frem til mai da 4./JG 77 og 6./JG 77 kom til Værnes for en kort tid. I mai dukker også enheter fra IV./JG 2 opp på Værnes, med Bf 109 D.
Men alle disse enhetene er fra og til hele tiden i de første månedene.

Med andre ord; hvis det er korrekt at noe Bf 109 var nede på jonsvannet, så må det ha vært et fly på tokt nordover fra Kjevik som mellomlandet - og da et fly fra II./JG 77.
Jeg har aldrig sett noe bilde som viser noen som helst type jagerfly på Jonsvannet, og heller aldrig hørt om det før nå.
Den jeg trodde var den mest aktuelle kandidaten, var Ju 88 C fra Z./KG 30. Men den er heller ikke registrert på Værnes før 1. mai, og før det på Sola.

Etter 17.-18. april begynte isen på Jonsvannet å bli såpass dårlig at det er tvilsomt at tyskerne satset på noe særlig aktivitet der, i alle fall ikke utenom morgen og kveld. Fra 24. april var det slutt.

Ble det sagt noe om hvilken dato dette skulle være?
JornN
User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

Har vært i kontakt med Guttorm Fjellstad på FMU som sendte meg følgende tapsliste av fly på Jonsvatnet:

3 stk Junker JU 88 (Her ble 2 hugget på isen og den andre kjenner vi)
1 stk Heinkel HE 111 (Denne kjenner vi også til)
5 stk Junker JU 87 Stuka (Disse ble slept på land og fraktet videre til Værnes)
1 stk ME 109 (Tippet rundt ,denne ble også dratt på land og fraktet til Værnes)

I tillegg til det som ble hevet nå sist ble det lokalisert en Ju 52 ved vanninntaket,denne var det lite igjen av og det ble funnet en Arado sjøfly som senere i krigen styrtet i isen og sank. Sist nevnte er krigsgrav da mannskapet ble drept.

Det som er noe usikkert er om det ble notert flere tap på Jonsvatnet under krigen,dette håper jeg kanskje å løse med å intervjue gamle kjentfolk.

Har flere bilder fra Jonsvatnet nå som jeg håper å få lagt ut,må bare spørre eierne om lov først.
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Er det ingen andre opplysninger omkring denne 109eren, som f eks flykode, undertype (sannsynligvis en E), tilhørighet (hvilken staffel i gruppen), dato, flere fly på samme dato osv?
JornN
User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

JornN wrote:Er det ingen andre opplysninger omkring denne 109eren, som f eks flykode, undertype (sannsynligvis en E), tilhørighet (hvilken staffel i gruppen), dato, flere fly på samme dato osv?
Skal sende en mail og høre om dette er kjent.
User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

JornN wrote:Er det ingen andre opplysninger omkring denne 109eren, som f eks flykode, undertype (sannsynligvis en E), tilhørighet (hvilken staffel i gruppen), dato, flere fly på samme dato osv?
Ingen ny informasjon på dette flyet enda..
Eneste jeg finner ved å søke i tapsliter er en BF109 som havarerte på Værnes ifølge listen den 23.April.
Weisse 12 var betegnelsen på dette flyet og var ført av Ltn Georg Schirmböck

Er det mulig at Værnes og Jonsvatnet har blitt forvekslet?
Datoen er jo rimelig tett opp imot siste avgang fra Jonsvatnet denne perioden..
User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

JornN wrote:Er det ingen andre opplysninger omkring denne 109eren, som f eks flykode, undertype (sannsynligvis en E), tilhørighet (hvilken staffel i gruppen), dato, flere fly på samme dato osv?
Fortsatt ikke i mål her enda men jeg har fått bekreftet at det er på ett britisk fly foto(etterettning) dette flyet er observert opp/ned.

Også noe usikker på alle de Stuka som skulle vært berget i land ..

Jobber på!

Har også fått fatt på ett nytt bilde jeg tror er fra Jonsvannet.
User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

Noen på dette forumet som sitter på bilder i fra selve hevingen?
Har noen selv men skulle gjerne hatt fler bilder, gjerne av detaljer på flyene.

Mvh
John Fredrik
User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

Her kommer ett bilde mest sannsynlig fra Jonsvatnet. Skrift bak på bildet lyder: Winter landung bei Trondheim 19.April 1940.
Flyet tilhørte mest sannsynlig K.Gr.z.b.V. 106.
Attachments
JU 52, Jonsvatnet 19.april 1940_0004.jpg
JU 52, Jonsvatnet 19.april 1940_0004.jpg (103.33 KiB) Viewed 339 times
Gille
Posts: 7
Joined: 25 Dec 2009 11:33
Location: trondhim

Hei var faktisk ute i båt da flyene ble hevet og har endel privat film fra hevingen om det er interesse for dette . Syns historiene rundt jonsvannet og krigens dager er super spennende. :) ser det og ble funnet en Arado Ar 196 rekognoseringsfly som er en krigsgrav, noen som vet hvor det ble funnet?
Har og hør rykter om et foto tatt fra et engelsk rekognoseringsfly i slutten av april 1945 som viser 16 fly på vannet rett før isen gikk.. noen som har sett dette?

Mvh Gille
Gille
User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

Gille wrote:Hei var faktisk ute i båt da flyene ble hevet og har endel privat film fra hevingen om det er interesse for dette . Syns historiene rundt jonsvannet og krigens dager er super spennende. :) ser det og ble funnet en Arado Ar 196 rekognoseringsfly som er en krigsgrav, noen som vet hvor det ble funnet?
Har og hør rykter om et foto tatt fra et engelsk rekognoseringsfly i slutten av april 1945 som viser 16 fly på vannet rett før isen gikk.. noen som har sett dette?

Mvh Gille
Hei!

Denne Aradoen har jeg ikke eksakt lokasjon på men den ligger ikke ved gamle flyhavn der de andre flyene ble funnet.(vet sånn cirka hvor)
Flyet skal angivelig etter øyenvitne forklaringer gått rett ned i isen og igjennom denne , kun rester av vinger igjen på isen etter krasj.
Rekognoserings bildet du nevner er nok tatt i April dagene 1940 og her er det flere å velge i .. Engelsk mennene hadde flere tokt over Jonsvatnet disse dagene og det eksisterer nok flere bilder. Det som er mest brukt i bøker er ett bilde tatt 22.april(mulig jeg husker feil) etter ett angrep utført av britiske fly på havnen. De utførte også ett angrep 25.April men da var det kun den Junkeren og Heinkelen igjen på isen, disse ble ifølge rapporter skutt på for morro skyld...

Hvorvidt hvor mange fly som gikk tapt på Jonsvatnet er ett ubesvart spørsmål og jeg tror det vil være ubesvart til evig tid. Tapslistene til tyskerne i denne perioden er vage og ukorrekte .

Jeg vet heller ikke for sikkerhet om havnen ble brukt senere i krigen men jeg går ut ifra at den ble brukt til å frakte soldater til rekonvalens senteret i Valset bakken.
Havnen er merket som flyplass på enkelte allierte kart.

Jeg er interissert i alt av billed og film materiale fra både hevingen og fra krigsperioden .
Mvh
JOHN
User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

Skulle vært gjort for lenge siden i denne tråden men bedre sent enn aldri.
Her kommer linker til den berømte Flyvrak siden vi alle sikkert kjenner til.

http://ktsorens.tihlde.org/flyvrak/jonsvatnet4.html

http://ktsorens.tihlde.org/flyvrak/jonsvatnet3.html

http://ktsorens.tihlde.org/flyvrak/jonsvatnet.html

http://ktsorens.tihlde.org/flyvrak/jonsvatnet2.html

Mvh
John Fredrik
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

John wrote:Noen på dette forumet som sitter på bilder i fra selve hevingen?
Har noen selv men skulle gjerne hatt fler bilder, gjerne av detaljer på flyene.

Mvh
John Fredrik
Det finnes en dvd fra hevingen i salg. Den heter "vinger under vann" og er produsert av Norsk film. Filmen er på 52 minutter. Jeg kjøpte mitt eksemplar hos DVDhuset.no.

Mvh
ervold
Post Reply

Return to “Flyplasser / Flyplassforsvar/ Luftwaffe”