Sjøflyhavna Jonsvatnet (Trondheim)

Fra Kjevik i syd til Lakselv i nord fikk Luftwaffe sine flyplassanlegg meget høy prioritet under utbyggningen av "Festung Norwegen" . Nesten samtlige flyplasser ble bygget ut i festningsmessig stil. Her kan man også skrive innlegg om de enkelte flytyper etc.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

Mange kjenner nok til flyene som gikk igjennom isen i April dagene på Jonsvatnet rett utenfor Trondheim. Disse flyene ble for en tid tilbake hevet opp..

Noen her som har bilder fra disse dagene og er det noen som vet om det denne havnen ble brukt senere i krigen som sjøfly havn?
Ikke langt unna ligger det en rester etter en tysk stilling og idag ligger det en bunker som tilhører HV (meg kjent) like ved.

Prøver å samle informasjon og bilder fra denne havnen og håper noen kunne vært behjelpelig med informasjon av noe slag.
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

Sånn kjappt svart av det jeg kommer på, så ble Sjøflyhavna brukt noen få år etter krigen,.
Husker ikke nøyaktig historikken her, men ett tips er å få tak i Strindas historielags årbøker, der står det endel om havna, og historien rundt. Husker ikke hvilket hefte det gjelder desverre, men noen andre kloke hoder her på forumet kan nok si mere :)
User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

Mulig dette stemmer,har sett bilder fra havna noen år etter krigen og da var den fremdeles brukt som sjøfly havn.

Blir også idag kalt "gamle sjøflyhavn"..

Er oppvokst på Jonsvatnet og med histroriene om flyene så tenkt jeg skulle prøve å samle så mye info om stedet som mulig.

Takker for tips!!
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Har du sett www.ju88.net -> "Background" -> "Jonsvatnet" ? Med b.la utsnitt av Luftwaffekart over Trondheim.
Mvh
Tormod
User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

Jepp! PDT_Armataz_01_18
Sjekker denne siden jevnlig. Spennende å følge oppussingen av Junkeren.

Har også hatt ett par mailer med Guttorm Fjellstad om hevingen osv..fikk også en hel patron fra Junkeren,den har høy verdi hos meg ..

Fine bilder på denne siden fra invasjons dagene.
Fikk faktisk rasket til meg ett bilde på ebay også fra disse dagene. Ett bilde av mannskap oppstilt foran flyet.
Synd jeg ikke har scanner slik at jeg kunne fått det inn på tråden her PDT_Armataz_01_16
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

Soltun skole (tror det heter Soltun) de bygningene som ligger ovenfor flyhavna, ble også brukt som rekrasjonshjem for soldater fra østfronten under krigen såvidt jeg kan erindre.

Den stillingen du nevner er visst en lyskasterstilling, mn det er jeg sikker på at Jorn her på forumet kan fortelle mere om.

Forresten så finnes det ei hytte på skrå over vannet ifra havna, som ofte ble brukt som festplass av tyske flygere/soldater under krigen :)
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

John wrote:Jepp! PDT_Armataz_01_18
Fikk faktisk rasket til meg ett bilde på ebay også fra disse dagene. Ett bilde av mannskap oppstilt foran flyet.
Synd jeg ikke har scanner slik at jeg kunne fått det inn på tråden her PDT_Armataz_01_16
Du har kanskje et digitalkamera? Fungerer like godt som en scanner :-)
--
Tommy
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Rekreasjonshjemmet som ligger ovenfor vannet ligger på et sted som heter Vallsetbakken. Fotolinjen til Ringve vgs holdt til der for noen år siden og var kalt "Ringve avd. Valsetbakken"
Usikker på hvem som holder til der nå.
User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

TommyG wrote:
John wrote:Jepp! PDT_Armataz_01_18
Fikk faktisk rasket til meg ett bilde på ebay også fra disse dagene. Ett bilde av mannskap oppstilt foran flyet.
Synd jeg ikke har scanner slik at jeg kunne fått det inn på tråden her PDT_Armataz_01_16
Du har kanskje et digitalkamera? Fungerer like godt som en scanner :-)
Digital kamera har vi men jeg finner ikke bildet.. PDT_Armataz_01_19
Har lett i hele dag etter det men jeg har det meste i esker pr.idag da jeg driver litt oppussing hjemme.'
Skal selvfølgelig få det i tråden når det dukker opp..
User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

Christian B wrote:Soltun skole (tror det heter Soltun) de bygningene som ligger ovenfor flyhavna, ble også brukt som rekrasjonshjem for soldater fra østfronten under krigen såvidt jeg kan erindre.

Den stillingen du nevner er visst en lyskasterstilling, mn det er jeg sikker på at Jorn her på forumet kan fortelle mere om.

Forresten så finnes det ei hytte på skrå over vannet ifra havna, som ofte ble brukt som festplass av tyske flygere/soldater under krigen :)
Akkurat ja..husker da jeg var liten og badet på vannski hoppene (som er borte nå) syklet vi ofte opp til denne stillingen. Husker det var rester etter en trevegg med rester av tyske avis utklipp på.

Skal ta en seriøs runde der oppe nå til våren og bilde litt av det som finnes der nå. Stort sett bare tegn i bakken etter utgraving osv..
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Dette er et område jeg finner glede i å grave i krigshistorien til.

Sjøflyhavna på Valset har en 3-delt historie; førkrigs 1935-40, krigshistorien, og etterkrigshistorien 1945-57.
Førkrigshistorien er for det meste preget av DNL som hadde 3 (4) Ju 52/3m See og 1 Ju W34hi, som fløy med post og passasjerer. Jonsvannet var en av flyhavnene i deres rutenett.
Disse flyene var:
Ju W34; LN-DAB Ternen
Ju 52; LN-DAE Havørn (forulykket 16. juni 1936)
Ju 52; LN-DAF Najaden (overtatt av tyskerne og reg. m. kode D-AKIY)
Ju 52; LN-DAH Falken (overtatt av tyskerne og reg. m. kode D-AQUI)
Ju 52; LN-DAI Hauken (overtatt av tyskerne og reg. m. kode D-AQUB)

I tillegg vet man at i hvert fall ved ett tilfelle, så var en ving med norske MF-11 nede på flyhavna for drivstoffylling. Dette er fotografisk dokumentert på sommerhalvåret 1937. Disse flyene kom fra Marinens Flystasjon ved Bergen.

Det som er godt kjent er tyskernes aktivitet på isen i aprildagene 1940.
Flyene var underlagt Fliegerführer Drontheim og X. Fliegerkorps, under Luftflotte 5, etter kommandooppsettet pr 10.5.40 presentert ved Michael Holm.
De tilhørte flere Gruppen/Staffels:
KGrzbV107 og/el KGrzbV108 under X. Fliegerkorps, med Ju 52, kode 6I+ el 7U+.
KGr.100, Stab + 1. - 3. Staffel, under Fliegerführer Drontheim, med He 111 H-2 (og H-3?), kode 6N+xx.
KG. 30, 4. Staffel (flere staffels?), med Ju 88 A (-1?), kode 4D+xx
Ergänzungsstaffel KG 4, med Ju 88 A-1 mener jeg skal være registrert, men jeg kan ikke finne dette på listene.
II./KG 4: Se under.
I./StG 1, med Ju 87 B-1 og R (versjon m. lengre rekkevidde), under Fliegerführer Drontheim , kode A5+xx.

Jeg har også notert meg Zerstörerstaffel (Z)./KG 30 med Ju 88 C, men er usikker på om disse var nede på Jonsvannet.

KG 4 og KG 30 er ikke oppført på MH's liste over Luftflotte 5 pr 10.5.40, kun Z./KG 30 på Værnes. I./KG 30 skal på dette tidspunkt ha vært underlagt Luftflotte 2, og hatt base i Oldenburg.
Så pr 15. april vet vi at 1./KG 30 var på Jonsvannet, men med hjemmebase på Westerland, fremskutt base ved Stavanger-Sola og videre fremskutt base på Jonsvannet.
II./KG 4 hadde i april base på Oslo-Fornebu og kan ha hatt fremskutt base på Jonsvannet, men denne gruppen fløy visstnok He 111 P.

Har noen sett bekreftelse på om Me Bf 110 C fra I./Zg 76 noen gang var nede på Jonsvannet?
Denne gruppen var stasjonert på Sola 10.4.40 - 20.5.40, og på Værnes 20.5.40 - 21.6.40.

Hva som er dårligere dokumentert er Luftwaffes sjøflyaktivitet under krigen. De må jo nødvendigvis ha hatt flyvninger med personell til rekonvalesens ved forlegningen på Valset. Jeg regner med at det hovedsaklig har vært Ju 52-maskiner som har fløyet på Jonsvannet. Men dette eller hyppighet og andre forhold har jeg foreløpig funnet lite opplysninger om. Flyhavna var nok lite brukt under krigen selv om brygge/slipp var av anseelig størrelse.

Før krigen eksisterte ikke den steinsatte veien langs stranda, denne ble sammen med den store trekonstuksjonen bygd av tyskerne. Dermed forandret de også tilførselsveien inn til huset med venterommet. Tidligere gikk veien rett bakover fra huset og kom inn på hovedveien litt opp i bakken. Før krigen stod det 2 radioantenner på hver side av flyhavna, mens tyskerne bygde en egen radiostasjon lengre sørøst ved Jervan Nedre, Funksende-Zentrale Jonsvatnet. Her skal det også ha stått et observasjonstårn.
Forlegningen kan sees på luftfotoet fra 1947 og består i dag av 2 forlegningsbygg og ett vinklet messe-/driftsbygg m fyrkjelrom.
Det var også 2 såkalte KA-stelle (Kabelaufführung) ved Flata og Valset gård.

Når det gjelder rester etter en stilling (lyskaster?) og en bunker, så trenger jeg litt nærmere beskrivelse/stedsangivelse. Jeg kjenner ikke til en bunker, men har lurt litt på disse KA-stellen.

Jeg regner med at det ikke er snakk om den større lyskasterstillingen på Engelsåsen.

De følgende 2 artikler omtaler flyhavna i alle disse periodene:
Strinda Historielag, Årbok 2002. "Mine krigsminner fra Jonsvannstraktene" av Asbjørn Johansen.
Strinda Historielag, Årbok 2003. "Trondheim Lufthavn Jonsvatnet 1935 - 1939" av Knut L. Vik.

Jeg er interessert i få gravd litt mere i dette kapittelet, så ta gjerne kontakt om du sitter med noe.
Attachments
Vrak 111 H-2, 6N+NH fra KG 100.jpg
Vrak 111 H-2, 6N+NH fra KG 100.jpg (57.07 KiB) Viewed 806 times
Ju 87 B el R fra I._StG 1.jpg
Ju 87 B el R fra I._StG 1.jpg (58.34 KiB) Viewed 806 times
Ju W34 LN-DAB Ternen, sakset fra www.skattora.jpg
Ju W34 LN-DAB Ternen, sakset fra www.skattora.jpg (58.28 KiB) Viewed 806 times
Falken og Ternen ved flyhavna på 30-tallet.JPG
Falken og Ternen ved flyhavna på 30-tallet.JPG (87.02 KiB) Viewed 806 times
Flyhavna i 3 perioder.jpg
Flyhavna i 3 perioder.jpg (183.57 KiB) Viewed 806 times
Last edited by JornN on 11 Jan 2009 15:14, edited 2 times in total.
JornN
User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

Bildet mitt er funnet!! :D
I følge baksiden av bildet er dette mannskapet på en Heinkel 111 med kjennetegn 6N DK
Attachments
IMG_1144.jpg
IMG_1144.jpg (160 KiB) Viewed 742 times
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei igjen
Kjekt bilde - det var godt du fant det, jeg har ikke sett dette før.
6N+ er jo selvfølgelig Kampfgruppe 100 og flyets kode er D, men jeg blir litt usikker på hvilken staffel dette tilhører. H er 1. staffel som det hevede flyet tilhørte, og siden gruppen hadde 3 staffeln og stab så følger i hvert fall ikke bokstavene i rekkefølge hvis K er rett kode for staffelen.
Kanskje er det et fly fra 3. staffel?
JornN
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Har det nå rimelig klart:
Bildet er av et fly fra 2. staffel av KGr 100, hvilket da må bli 1. gruppe.
Altså 2./KGr 100 eller 2./I./KGr 100 om man vil.
Hver gruppe hadde 3-4 staffeln - 4 etter at mange grupper ble utvidet fra 3 til 4 et stykke ut i krigen.
Kampfgruppe 100 (KGr, og ikke KG som = KampfGeschwader) var jo som navnet tilsier en enkelt selvstendig gruppe (men underlagt X. fliegerkorps) og var delt inn i stab + 3 staffeln.
Kodene var som følger (3. bokstav er flyets kode, representert ved en x):
Stab/KGr 100: 6N+xB (A=Geschwaderstab, B=stab/1. gruppe)
1./KGr 100: 6N+xH
2./KGr 100: 6N+xK
3./KGr 100: 6N+xL
Flykode D blir da 4. fly i staffelen.
Dette må gjelde for de 2 periodene i mai 1940 også, da gruppen var stasjonert på Værnes flyplass. En uke fra midten av mai 1940 var de stasjonert på Sola.
Last edited by JornN on 02 Jan 2009 17:24, edited 1 time in total.
JornN
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Ett par bilder av norske Ju 52 på Jonsvannet på denne siden:
http://www.luftwaffe-experten.org/forum ... t5593.html
JornN
Post Reply

Return to “Flyplasser / Flyplassforsvar/ Luftwaffe”