Kamuflasje av rullebaner?

Fra Kjevik i syd til Lakselv i nord fikk Luftwaffe sine flyplassanlegg meget høy prioritet under utbyggningen av "Festung Norwegen" . Nesten samtlige flyplasser ble bygget ut i festningsmessig stil. Her kan man også skrive innlegg om de enkelte flytyper etc.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Har sittet og sammenliknet et par gamle foto og undres på om man kamuflerte rullebanene i Norge under krigen?

Første bilde er tatt 11 april 1940 og her ser man tydelig konturene av Sola flyplass i bakgrunnen. Bilde to derimot er tatt senere i krigen og her ser man nesten ikke Sola lenger... Kun Forus.

Kan ikke minnes å ha hørt eller lest om dette, men tydeligvis har man gjort noe for å dempe den lyse betongfargen... men hva? Malt rullebanene? :-)

Erik
Attachments
Sola-Forus19xx.jpg
Sola-Forus19xx.jpg (45.32 KiB) Viewed 942 times
Anflug Sola1940.jpg
Anflug Sola1940.jpg (45.85 KiB) Viewed 942 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Erik E wrote:Hallo

Har sittet og sammenliknet et par gamle foto og undres på om man kamuflerte rullebanene i Norge under krigen?

Første bilde er tatt 11 april 1940 og her ser man tydelig konturene av Sola flyplass i bakgrunnen. Bilde to derimot er tatt senere i krigen og her ser man nesten ikke Sola lenger... Kun Forus.

Kan ikke minnes å ha hørt eller lest om dette, men tydeligvis har man gjort noe for å dempe den lyse betongfargen... men hva? Malt rullebanene? :-)
Har null kjennskap til hva som evt. ble gjort under krigen, men har noen egne erfaringer fra forsøk gjort i nyere tid med bla. å kamuflere støpt betongveg inn til fjellanlegg og lyse svaberg (hvor jord/vegetasjon var fjernet ifbm. fortifikatorisk arbeid). Maling fungerer, men det går med mange liter (avh. av hvor porøs betongen er - må også fornyes etter hvert som det slites bort), og en rullebane utgjør jo noen kvadratmeter...
Andre alternativer som fungerer i mer eller mindre grad (avh. av underlaget) kan være å tilføre olje/tjære eller "soting" (ved brenning av f.eks. spillolje).

På en rullebane måtte man nødvendigvis ha benyttet metoder som ikke krevde at den ble sperret for bruk, eller at underlaget endret karakter ift. friksjon ol.
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Hej Erik,
På tyske FlH i Danmark var det normalt at man forsøgte at få pladsen til at falde i et med omgivelserne.
På Grove nedtonende man banesystemet og malede falske vej hen over flyvefeltet.
mvh
SES
Attachments
GRO455 crop (Large).jpg
GRO455 crop (Large).jpg (112.95 KiB) Viewed 907 times
User avatar
H_c
Posts: 112
Joined: 22 Sep 2008 21:30
Location: Stavanger

10 april 1940, dagen etter invasjonen satt tyskerne frem krav om norsk arbeidskraft. Femti malere skulle de ha til kamuflering av av flyplass, bygninger og utstyr. De fikk ikke tak i noen men En malermester meldte seg frivillig, og fikk med seg fire fem mann som gikk i gang med å male.
Flystripene ble kamuflert som jorder og marker og ble til og med malt om for passe til de forskjellige årstidene.
( gjelder sola flyplass dette her.. )
Last edited by H_c on 31 Dec 2008 16:05, edited 1 time in total.
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Flystriper ble malt - jeg kan ikke si noe om omfanget i Norge spesifikt, men jeg vet det ble gjort f.eks. i England for å kamuflere flystripene. Douglas Bader hadde for eksempel problemer med det som skvadronsjef i 1940, da personene som skulle male rullebanen var for trege. Det førte til at flyplassen ble bombet - etter det ble det visst sving på sakene.

("En av de få" ("Reach for the Sky"), Brickhill, Paul)
Sindre
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Tyskerne lot noen bombekrater ved siden av rullebanen stå igjen, samtidig som de malte falske bombekrater på rullebaner og oppstillingsplasser for at man skulle få inntrykk av at flyplassen var satt ut av spill. Jeg vet ikke hvor utbredt dette var, men jeg har sett eksempler på det. Alliert etterretning avslørte slike falske bombekrater ved å studere om skyggene endret seg med sola.


.
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Det du nevner ble gjort i alle fall på St. Omer, det skriver Pierre Closterman i sin bok "The big show". (Jeg mener i alle fall det var St. Omer, det er tatt etter hukommelsen.)
Sindre
atckyrre
Posts: 7
Joined: 06 Nov 2009 14:59

Fargebilde av en Fw58 på Forus i Luftwaffe in Focus (husker ikke hvilket nummer) viser at betongen foran hangar ble malt grønn.

Mvh
Kyrre
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

atckyrre wrote:Fargebilde av en Fw58 på Forus i Luftwaffe in Focus (husker ikke hvilket nummer) viser at betongen foran hangar ble malt grønn.

Mvh
Kyrre
Kan du finne ut hvilket nummer det var? Jeg må ha det bildet! :)
atckyrre
Posts: 7
Joined: 06 Nov 2009 14:59

Asbjørn² wrote:
atckyrre wrote:Fargebilde av en Fw58 på Forus i Luftwaffe in Focus (husker ikke hvilket nummer) viser at betongen foran hangar ble malt grønn.

Mvh
Kyrre
Kan du finne ut hvilket nummer det var? Jeg må ha det bildet! :)
Nr 9. Send meg en PM, så kan jeg ordne en scan. Sjøl om det selvsagt er gøy å ha resten av bladet også.

Kyrre
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Takk Kyrre, men jeg fant det!
Attachments
Forus 19.08.1943.jpg
Forus 19.08.1943.jpg (129.67 KiB) Viewed 629 times
T.Knutsen
Posts: 153
Joined: 03 Sep 2008 22:12
Location: Randaberg

Noen som kan si noe om hvilken hangar dette er? Tar ikke igjen bakgrunnen ved aktuelle hangarer på forus.
Har lite peiling på uniformer, men hva forteller påkledning og merker på
bildet?
atckyrre
Posts: 7
Joined: 06 Nov 2009 14:59

T.Knutsen wrote:Noen som kan si noe om hvilken hangar dette er? Tar ikke igjen bakgrunnen ved aktuelle hangarer på forus.
Har lite peiling på uniformer, men hva forteller påkledning og merker på
bildet?
Det står i bladet at det er på Forus, men jeg synes ærlig talt det ser ut som Hangar 2 på sola, altså "Kondorhangaren" som står retning øst/vest. Det må i så fall være før man satte opp diverse brakker i bakgrunnen.
Nuvel. Det kan godt hende det er en av hangarene på østsiden av Forus. Hvis man ser på denne tråden http://www.kystfort.com/forum/topic1994.html, spesielt på bildet av tyskernes egen modell, kan man se at bildet sammenfaller med den nordre av vedlikeholdshangarene på Forus. Det må i så fall være Gauseltoppen (altså Godeset, på nordsiden av hovedbygget til Statoil) i bakgrunnen?

Kyrre
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Lurer på om han til venstre kan være Carl-August Schumacher?
På det tidspunktet han var i Norge var han vel Oberst?
Er det en Oberst lue vi ser? :-/

Her er Schumacher avbildet i Hillevåg utenfor Stavanger 1943:
Attachments
Hillevåg.jpg
Hillevåg.jpg (17.17 KiB) Viewed 503 times
Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

Kragspeil og skulderklaffer viser oberst PDT_Armataz_01_18
Post Reply

Return to “Flyplasser / Flyplassforsvar/ Luftwaffe”