Kamuflasje av rullebaner?

Fra Kjevik i syd til Lakselv i nord fikk Luftwaffe sine flyplassanlegg meget høy prioritet under utbyggningen av "Festung Norwegen" . Nesten samtlige flyplasser ble bygget ut i festningsmessig stil. Her kan man også skrive innlegg om de enkelte flytyper etc.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Fikk akkurat bildetekst til fargebilde på PM - Det bekreftet jo ellers mistanken min om at han til venstre er JaFü Norwegen!

Artillerioffiseren til høyre....
Tar du graden på han Vevang? :-)
Attachments
schumacher.jpg
schumacher.jpg (10.12 KiB) Viewed 349 times
eknutson
Posts: 61
Joined: 29 Nov 2007 17:38
Location: sandnes

Hei, legger ut litt mer av det jeg har kjøpt inn. Her er Lw personell i ferd med å kamuflasjemale hovedstripen på forus. Tidsmessig kan dette ha vert juli - tidlig august 1940. Kan se ut som dette ble gjort i forbindelse med forbereddelser til angrepene mot england i august ut fra norge
Attachments
kamuflasje maling av startstripe forus i.jpg
kamuflasje maling av startstripe forus i.jpg (606.5 KiB) Viewed 281 times
atckyrre
Posts: 7
Joined: 06 Nov 2009 14:59

Hei Ernst!

Nydelig bilde, takk skal du ha.

Jeg er enig med tidsangivelsen, men ikke på annet grunnlag enn at Heinkelen har tidlig bemaling med høy kamo-demarkasjon på siden av kroppen.

Kyrre
User avatar
Bjørnen
Posts: 132
Joined: 27 Apr 2007 21:29
Location: Hattfjelldal

I forbindelse med en sak hvor vi dokumenterer viktigheten av flyplassen i Hattfjelldal (under felttoget 1940) så har vi snakket med en eldre herremann som sier han var med på å male trekanter og firkanter - store - på flystripa. Dette etter at den fikk betongdekke i 1941/42. Var dette vanlig eller bare sysselsetting?

Ellers er Historielaget i Hattfjelldal med undertegnede svært interessert i all dokumentasjon vedrørende flyplassen. Send gjerne PM om du enten har eller vet.

Hilsen
Bjørn Rasmussen
eknutson
Posts: 61
Joined: 29 Nov 2007 17:38
Location: sandnes

Jeg kom over noen digitaliserte etteretningsrapporter fra statsarkivet i bergen angående herdla og bømoen. Her har jeg sakset fra infoen ang bømoen om farge på kamuflasjen, raportene er fra 1944.
Ernst
Attachments
Kamuflasjemalinh av bømoen.jpg
Kamuflasjemalinh av bømoen.jpg (14.71 KiB) Viewed 109 times
Post Reply

Return to “Flyplasser / Flyplassforsvar/ Luftwaffe”