Drivstoffanlegg for fly

Fra Kjevik i syd til Lakselv i nord fikk Luftwaffe sine flyplassanlegg meget høy prioritet under utbyggningen av "Festung Norwegen" . Nesten samtlige flyplasser ble bygget ut i festningsmessig stil. Her kan man også skrive innlegg om de enkelte flytyper etc.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Tok en titt igjen i går, denne gangen gjennom den åpne porten. Tok bilde av nedre inngang og et lite "nærforsvarsrede" som har skuddfelt mot inngangsporten. Porten inn i fjellet er fortsatt låst, men jeg ser at det er kappet ned noen elekriske ledninger ved trafokiosken i det siste. Det ser ut som anlegget definitivt skal fases ut.

Selve inngangspartiet ser ut til å ha blitt modifisert etter at det opprinnelig ble bygd og porten inn er av nyere dato.
Attachments
Bilde0083.jpg
Bilde0083.jpg (538.03 KiB) Viewed 741 times
Bilde0084.jpg
Bilde0084.jpg (638.45 KiB) Viewed 741 times
Einherjer
Posts: 326
Joined: 05 Apr 2006 5:47
Location: Oslo

Anlegget skal rives:

http://www.doffin.no/search/show/search ... =JAN172184
Forsvarsbygg Skifte Eiendom skal miljøsanere,sikre og rive følgende:
- 4 stk tankanlegg på Sola Land med totalt 12 stk 100m3 og 8 stk 50m3 nedgravde drivstofftanker med tilhørende filter- og pumpehus.
- ca 40stk sperrestillinger/bunkere og 1 bygning som ligger på Sola Land
- ca 10 stk sperrestillinger/bunkere og et vannreservoir som ligger på Sola
flyplass
- Kjærberget tankanlegg i fjell som har 3 større oljetanker
- 2 mindre bygninger i Soma leir.
Merk: For å melde din interesse i denne kunngjøringen og motta tilleggsinformasjon vennligst besøk Doffin nettsiden http://www.doffin.no/Search/Search_Swit ... ?ID=248832.
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Akk ja, da skal det vel fjernes helt etter hvert.

Leser i boken "Sola 1930 - 2000" av Per Skjørestad (utgitt 2002) at: "I 1950 årene ble det anlagt rørledning for transport av drivstoff. Rørledningen ble lagt fra tankanlegget på Lurahammaren i daværende Høyland kommune, via Kjerrberget til Sola hovedflystasjon".

Regner med at dette var i forbindelse med at den amerikanske Strategic Air Command (SAC) med sine atombombefly gjorde avtale om bruk av Sola (og Gardermoen).

Gjenstående spørsmål fra meg er om anlegget i Kjerrberget ble påbegynt av tyskerne eller om det ble bygget fra begynnelsen rett etter krigen
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Kom over "drivstoffledning" i en reguleringsplan for Sandnes Kommune. Kartet viser hvor den krysser Gamleveien, kanskje resten av røret kan spores ved å se i andre reguleringsplaner.

http://80.232.109.231/planarkiv/1102/96 ... 9-01_f.pdf
OLJELEDNING
Diagonalt gjennom både felt B1 og B2 løper en oljeledning. Arealet over denne i en bredde på 12 m skal ikke bebygges. Det kan bl.a anlegges parkeringsplass og lekeplass innenfor denne sonen.
Betaler GODT for følgende manualer eller lignende: Renault FT-17, Somua MCG5, Unic P107, Panzer III and StuG III, Skoda 21 cm K39/40, 5 cm KwK 38/40 L/42.

Har original mappe med 65 veldig detaljert tekniske tegninger av Char B1 Bis på fransk for bytte.
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

overland53 wrote:Gjenstående spørsmål fra meg er om anlegget i Kjerrberget ble påbegynt av tyskerne eller om det ble bygget fra begynnelsen rett etter krigen
Jeg fant dette kartet på Riksarkivet, det bekrefter at det var noe på Kjerrberget under krigen, spørsmålet er hva.
IMG_8749.JPG
IMG_8749.JPG (642.21 KiB) Viewed 544 times
Betaler GODT for følgende manualer eller lignende: Renault FT-17, Somua MCG5, Unic P107, Panzer III and StuG III, Skoda 21 cm K39/40, 5 cm KwK 38/40 L/42.

Har original mappe med 65 veldig detaljert tekniske tegninger av Char B1 Bis på fransk for bytte.
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Hej,
Kortet viser Richtfunk Verbindungen (Radiokæde Stationer).
mvh
SES
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Det ser ut som om det foregår "sanering" ved drivstoffanlegget i Kjerrberget for tiden. Det graves inne på området, søppelcontainer står på utsiden og det kan virke som om anlegget skal ut av drift for godt.
User avatar
H_c
Posts: 112
Joined: 22 Sep 2008 21:30
Location: Stavanger

stemmer det, ligger noen bilder i tråden under rogaland.
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Måtte innom en tur i dag for å kikke på den offentlige vandalismen initiert av Forsvaret. I min verden tilhører dette anlegget Norge og norges befolkning og dessuten er det historisk. Forsvaret kan ikke bare "sanere" ut fra at de selv ikke har behov for anlegget mer. Det finnes mennesker med større kreativitet enn de som er ansatt i Forsvaret som sikkert kunne finne på noe artig å bruke et slikt anlegg til, men det får man altså ikke lov til. Direkte vondt å se på! Lurer på om det er sendt rivingssøknad og om riksantikvaren har vært med i bildet i det hele tatt.

Og så litt fra innsiden av anlegget: Det er i to "etasjer" der 2 tunneller ligger over hverandre og det er kun en enkel trapp mellom de to etasjene. Første etasje består av en ca. 20 meter lang tunnell i råfjell med sementgulv rett innover, deretter bøyer tunnellen av ca. 45 grader mot høyre og fortsetter innover hele 90 meter til! Etter ca. 25 meter stikker en ny tunnell av 45 grader mot venstre inn i en større "hall" der tank nr. 1 har stått. Etter nye 25 meter kommer man til tilsvarende avstikk for tank 2 og enda 25 meter for tank 3.

I etasje 2 er det i grunnen ganske likt, men her kommer man til tank toppene. Og fordi tankene er fjernet NB!! NB!! så er det mulighet til å trø ut i løse luften og falle helt ned til etasje 1.

I tillegg er det støpt noen mindre rom i begge etasjene og det er er et ekstra rom hvor det ser ut til å ha stått et pumpeanlegg eller en mindre tank av noe slag. Det lukter godt av hydrokarboner spesielt i første etasje.

På meg virker anlegget ikke å være tysk, men trolig laget rett etter krigen som hevdet av flere her på forumet. Det er også trolig at det er direkte overføring til anlegget fra båt i Gandsfjorden med rørledning og videre rør til flyplassen. I Bestemmelser for Luftforsvaret BFL 95-12 fra februar 1961 er det nevt et tankanlegg for Sola som skal ha Nato drivstoff av typene F-18, F-12, F-30 og F-40, samt Grade 80/87 som ikke har Natobetegnelse. F-30 og 40 er vel jetdrivstoff, resten bensin/diesel-kvaliteter? Er det dette som har vært lagret i store kvanta inne i fjellet?? (For tankene som har stått der må ha vært stooore)

I litt nyere dokumenter beskrives et flydrivstoff anlegg som Lura Reservoir Forus, og det er jo noe rart da dette antakelig er Statoilanlegget på Lurahammeren og ikke Kjerrberget. Er det noen som kjenner til om disse to anleggene er koblet sammen?

Jeg har også tatt en del bilder, men systemet vil ikke gjenkjenne .jpg filer i dag og nekter å laste ned. Får legge til om et par dager når jeg har funnet feilen.
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Da har jeg igjen vært innom drivstoffanlegget i Kjerrberget bare for å konstatere at entepenør Risa har fullført jobben sin og alle synlige spor etter anlegget er fjernet. Om 20 år er det vel kun et lite mindretall som vil vite om at det en gang i tiden har ligget et stort anlegg for drivstoff her. Men bak jordvollen finnes altså fortsatt tunnellen.....
Attachments
Og da var alle spor borte..
Og da var alle spor borte..
Bilde0200.jpg (686.71 KiB) Viewed 304 times
klipp3r
Posts: 119
Joined: 08 Mar 2009 23:45
Location: Sola

......så det var enden på drivstoffanlegget i Kjerrberget :?

@overland53
fikk du tatt noen bilder inne i drivstoffanlegger før de fyllte igjen inngangen ?
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Ja jeg tok bilder inne fra anlegget, men det var nok behov for større blits enn det jeg hadde for at bildene skulle blitt bra. Så dessverre, ingenting å vise fram.. :(
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Da har jeg fått den utmerkede boken "Tyske vinger over Sola og Forus" i julepresang (som sikkert mange andre her på forumet fra Rogaland også har fått). Boken er helt ny for de som ikke kjenner den fra omtale.

Og igjen kommer informasjonen om drivstoffanlegg for fly(side 107): "På hver side av denne taksebanen, som etter hvert fikk navnet Løwenstrasse, ble det reist flere splinthangarer. Det ble i tillegg bygget et stort drivstoffanlegg som ble skjult i bakken"

Javel? Flere av de som har skrevet boken er også aktive på dette forum og har også vært inne på denne tråden. Finnes det informasjon at det er et stort underjordisk drivstoffanlegg i nærheten av Løwenstrasse?? Det har tidligere i tråden vært spekulert i 1 million liter drivstoff, tanker nedgravd ved travbanen, Kjerrberget osv. Ligger det fortsatt et underjordisk drivstofflager som bare venter på å bli funnet eller er det noen som faktisk vet hvor det befinner seg?
Robart
Posts: 4
Joined: 09 Mar 2013 15:50
Location: Sandnes

er ikke det kjerrberget de snakker om der da tro?
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Har "jobbet" en del med Kjerrberget og har konkludert med at dette ble bygget på tidlig '50 tall som en del av Strategic Air Comand sin opprusting av Sola og Bodø for å kunne ta imot amerikanske bombefly. På utsiden av fjellet er det imidlertid rester av et annet anlegg (nå delvis ødelagt), men om det har vært drivstofftanker så kan det ikke være snakk om så mange kubikkmeter, og de lå i friluft.

Men jeg er fortsatt ikke helt sikker på Kjerrberget. Hvor ble all utskutt stein av f.eks? Hadde tyskerne bygget anlegget ville steine selvsagt ha blitt brukt til å bygge Forus flyplass. På 50-tallet var området rundt Kjerrberget neppe verdens navle, og for å spare penger så burde steinen vært dumpet i nærområde, men slik virker det ikke. Tankene som stod inne i fjellet kom fra et åpent drivstoffanlegg ute på en holme ved Stavanger. Jeg vet ikke når disse ble demontert ute på holmen og tatt inn i Kjerrberget, men om det finnes bilder fra krigen som viser at tankene allerede er demontert, så kan jo det være en pekepinn på at anlegget er eldre enn jeg har funnet ut.

Uansett, boka jeg referer til virker veldig grundig med kilder osv., så jeg synes det er underlig at man har "slengt ut" en opplysning om et underjordisk drivstofflager uten å ha belegg for informasjonen. Ofte bestod slike anlegg av store, innvendig glasserte tanker fra vinproduksjon som ble gravd ned, slik som på Lista flyplass f.eks. Artig om det også finnes slike på Forus, men etter utbyggingen er det begrenset hvor de kan ligge. Hadde vært artig å vite....
Post Reply

Return to “Flyplasser / Flyplassforsvar/ Luftwaffe”