Drivstoffanlegg for fly

Fra Kjevik i syd til Lakselv i nord fikk Luftwaffe sine flyplassanlegg meget høy prioritet under utbyggningen av "Festung Norwegen" . Nesten samtlige flyplasser ble bygget ut i festningsmessig stil. Her kan man også skrive innlegg om de enkelte flytyper etc.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

RV2P800
Posts: 7
Joined: 29 Jun 2011 23:30
Location: Sola/Lista

Tankanlegget i Kjerberget ble nedlagt for et par år siden. Området tilhører fremdeles Forsvarsbygg og er således miltært område.

Hytta på toppen er en VHF mottakerstasjon for bakke-luftsamband tilhørende Avinor.

Radiolinjeskuddet går ned til flyplassen
RV2P800
Posts: 7
Joined: 29 Jun 2011 23:30
Location: Sola/Lista

Erik E wrote:Hallo

Har også til gode å gå i dybden på dette, men har noen notater som er plukket opp på veien:

Lista:
Lundevågen tankanlegg
Pumpehus ved sjøen, 3" rør opp til 1000kubikk bensintank.
På selve flyplassen var det to nedgravde tanker (50000 & 25000 L)
+ utendørs tønnelager. Ingen forbindelse nevnt mellom Lundevågen - Lista annet enn vei og smalsporjernbane.


Jobbet en kort tid ved tankanleggene på Lista for snart 30 år siden - så dette blir "rykter";

I følge (Gustavsen?) omreisende for Shell Norge på alle tankanlegg i Forsvaret med kontrakt med Norske Shell AS, den gang da:

Inne på flyplassen, både den gamle og nye var flere ( 6 eller 8) 50cbm drivstofftanker gravd ned på strategiske steder.
Tankene skal ha vært Tysk krigsbytte fra Frankrike, vintanker. (Tankene er glassert innvendig og var som nye for 30 år siden
da jeg jobbet der...)

Hver enkelt tank var gravd ned, forankret med stålbånd forankret i en betongplate. Når NATO tidlig på 50-tallet begynnte å reaktivere
Lista, fant man frem tankene, kuttet stålbåndene og lot grunnvannet flyte opp de tomme tankene. Samtlige tanker ble samlet til "Tankanlegg Vest".

Tankanlegg Vest (sammen med en splinthangar ved ringbane vest) er for en måned siden tatt i bruk som produksjonsanlegg for vindusspylervæske:

http://www.farsunds-avis.no/artikkel.asp?Artid=77166

Tankanlegg Øst derimot var et rent NATO-anlegg med 100cbm-tanker alle gravdopp ifm en lekkasje på 90-tallet. En av disse tankene
står som dagtank opp ved Bensinstasjonen på gamle MT og tatt i bruk igjen.

erik/



Har aldri sett anlegget mellom Sola/Forus omtalt som annet enn utendørs tønnelager, så jeg mistenker at fjellanlegget er bygget etter krigen... ?


Erik[/quote]
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Kunne ikke dy meg..... Det er hull i gjerdet inn til inngangene i Kjerrberget. Måtte bare titte litt.. Det er tydlig at anlegget ikke får levert drivstoff på plassen, det må komme i en rørgate fra et eller annet sted, og jeg tipper Lurahammeren, ja.

Begge inngangene til anlegget er små, og jeg lurer på hvordan en stor tank skulle være løftet inn gjennom så små åpninger. Tanken(e) må være satt inn før det ble murt åpning og de må være lange og slanke (eller mange små tanker). Eller finnes det en 3dje åpning som senere er murt igjen og kamuflert??

Ellers ser det ut som om anlegget er opprustet med ny kraftforsyning og at den del gammelt anlegg på utsiden er fjernet (det er en større platting ved nedre inngang)
RV2P800
Posts: 7
Joined: 29 Jun 2011 23:30
Location: Sola/Lista

Når jeg ser hva jeg skriver så går svaret med god margin -off topic...


Kan bekrefte at kraftforsyningen er av nyere dato. Anlegget er som nevnt ikke frigitt - derfor må jeg begrense meg i mine beskrivelser. Men da en større nasjonal elektroentrepenør fikk gleden av å renovere det elektriske anlegget på -90 tallet, fikk jeg den tvilsomme glede av å agere som " nesten varmeovn" på grunn av en jordfeil i anlegget... Jeg overlevde som man ser, marginene var på min side.

For de elektroteknisk intereserte: I Sola kommune, og en del kommuner nedover på Jæren har vi TN-S anlegg: 400V mellom fasene (R-S-T) og 230V mellom fasene og 0-leder. I tillegg kommer obligatorisk jord - et 5-leder anlegg; Resten av Norge (ja jeg vet at deler av Bergen, deler av Farsund og en hel del andre byer, distrikter og områder også har systemet eller deler av systemet) i det store og hele forholder seg til IT (Independent Terra, flytende nullpunkt og 220V mellom fasene R,S&T)
Sum summarum; DIN-normen for elektriske anlegg anno pre-1940 er fremdeles normen i Europa og på Jæren (meget grovt fortalt & forenklet). I Norge eller og Albania tviholder vi på vårt, selv om jeg hører at Albania er på gli ;-)))

Så da er det lett for en nasjonal entrepenør å tabbe seg ut, spesiellt når Forsvaret har særkrav... Og jeg overlevde med god margin til å fortelle i hvertfall litt av historien.

Så er andre installasjoner anno dazumal bygget iht DIN-norm, ombygget iht Norske forskrifter og nå som sist bygget om igjen iht forskrifter som gjalt -anno dazumal....

Og hva angår fuelanlegg å sånn - rant ut i sanden......

erik/
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Godt du overlevde i alle fall...

Litt forundret over oppgraderingen mens man ruster ned. Det finnes vel snart ikke et militærfly igjen på Sola, men det er vel slik Forsvaret fungerer for tiden: Bruke mest mulig penger på tull før man legger hele skiten ned for godt, eksemplene på dette er mange.

Anlegget kan nok godt være etterkrigs, slik flere innlegg har sagt. Men det har vært noe i området fra gammelt av også. To "splintvegger" (den ene opp i lia fra golfbanen på nordsiden, den andre midt ute på golfbanen i den lille skogen nord/vest helt i enden av golfbanen ved Kjerrberget), løpegraver, liten hule i fjellet, gamle gjerder, stor port i gjerdet ovenfor Kjerrberget osv osv. Litt interessant å vite hva som engang var her av fasiliteter.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

overland53 wrote:Litt forundret over oppgraderingen mens man ruster ned.
Vet ikke hva du mener med å "ruste ned"? Det er knapt 2 år siden 139. luftving ble nedlagt og politikerne besluttet at de nye enhetshelikoptrene likevel ikke skulle være stajonert her (de får hovedbase på Bardufoss, med et detasjement på Hakonsvern). Elektriske installasjoner skal uansett fungere (og ikke minst være sikre) uavhengig av om anlegget skal fungere i 1 eller 30 år (eller 10-15 år som i dette tilfellet).
overland53 wrote:Det finnes vel snart ikke et militærfly igjen på Sola, men det er vel slik Forsvaret fungerer for tiden: Bruke mest mulig penger på tull før man legger hele skiten ned for godt, eksemplene på dette er mange.
Det er vel den uttalelsen der som er mest tullete. Jeg skal ikke bestride at det finnes eksempler på at investeringer kan synes bortkastet i ettertid (f.eks. nyetablerte kystfort), men det er ikke forsvarets feil. Faktum er at det har skjedd store omveltninger på kort tid, som en vanskelig kunne forutse. I tillegg er det et (sørgelig) faktum at Forsvaret styres av vår politiske ledelse. Rent bortsett fra at de alltid har vikarierende motiver og snur kappen oftere enn vinden skifter, bedrives det også en utstrakt detaljstyring (noe som toppet seg til det komplette idioti for noen år tilbake - ref. "milliardsmellen"). Dessverre fremstår det som regel slik at "Forsvaret" sløser, mens skylden i 90% av tilfellene kan spores til politikerne. De vet selvsagt å stikke hodet frem når de kan tjene på det, men gjemmer seg ellers effektivt når det er fare for negativ omtale...
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Ser at noen av mine uttalelser falt deg tungt for brystet Natter, det var ikke meningen å provosere eller spore av tråden. Hensikten var å forsøke å "filosofere" seg fram til hvorfor anlegget er oppgradert i nyere tid og tydeligvis fungerende, hvordan man har klart å få store drivstofftanker inn gjennom små hull i fjellet, hvor drivstoffet kommer fra (har det forbindelse med bunkeren på Forus Øst, som nevnt i en annen tråd f.eks.?) Hva har anlegget evt. blitt brukt til før eller hva har vært der før av tyske installasjoner osv osv.

Nå har jeg vært i Forsvaret selv og har familie der, så jeg har litt "inside" om hva som foregår. Det er mulig at politikerne ødelegger, men jaggu er Forsvaret gode på dårlig planlegging og sløsing selv også. Men det er en annen debatt i en annen tråd (og kankje på et annet forum).

Mitt ønske er at denne tråden skal handle om det overskriften sier.
Kurt
Posts: 5
Joined: 18 Nov 2008 14:11

Drivstoff lager på Kjerrberget.

Tankene som er inne i fjellet kommer opprinnelig fra tank anlegget på Stensøyholmen utenfor Stavanger. Disse ble bygget her før krigen.
Det var her Jageren Æger bunkret drivstoff kvelden 8. april. Tankene ble demontert tidlig på 1950 tallet. Tankene var opprinnelig naglet, men ble demontert med skjære brenner for å kunne inntransporteres i fjellet og lettere monteres. Tankene er nå ikke lenger i bruk, og erstatt av andre anlegg.
mvh
Kurt
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Takk! Der kom det svar på et av mine "mysterier". Tankene ble altså fraktet inn i fjellet i biter og sveist sammen der inne.
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Interessant Kurt, jeg trodde de tankene ble spiker.

Kartet fra 1951 viser dette:
IMG_1144.JPG
IMG_1144.JPG (384.34 KiB) Viewed 456 times
1,69 Mill gallon blir 7,68 millioner liter hvis det er Imperial gallons som er brukt, eller 6,40 millioner liter hvis det er US gallons.
Betaler GODT for følgende manualer eller lignende: Renault FT-17, Somua MCG5, Unic P107, Panzer III and StuG III, Skoda 21 cm K39/40, 5 cm KwK 38/40 L/42.

Har original mappe med 65 veldig detaljert tekniske tegninger av Char B1 Bis på fransk for bytte.
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

At kartet er fra 1951 gir meg noen nye funderinger: Hvor lang tid tar det å lage et slik anlegg? 1 år?. Dette skulle tilsi at arbeidet må ha startet i 1949/50? Korriger meg om jeg tar feil, men er ikke dette før den tiden hvor NATO finansierte forsvarsprosjekter i Norge (som utvidelse av flyplasser, fjellanlegg, infrastruktur)?

I så fall virker det nesten usannsynlig at lille Norge med dårlig økonomi skulle bygge et slikt kjempeanlegg for egne midler?! Er anlegget allikevel opprinnelig tysk og alle kubikkmetrene med stein som er tatt ut av fjellet er dumpet i myra under bygging av Forus flyplass (eller utvidelse av Sola)? Antall kubikkmeter med drivstoff tilsier at det er god plass inne i fjellet.

Kjør debatt!!
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

I mangel av kontrete opplysninger så har jeg "filosofert" litt (igjen):
I "Festung Stavanger" boka hevdes det at for Forus sin del ble de to store tunnelanleggene som fungerte som lager for drivstoff og ammunisjon gravet over og skal ikke lengere være tilgjengelige. For meg virker det lite trolig at disse tunnelanleggene ligger ute på Forussletta, der er det rett og slett for vått. Et slikt anlegg ville være vannfyllt fra første stund.

I samme bok er det gjengitt at "Sør for luftvernbatteriet ligger et stort drivstofflager med kapasitet på 1 mill liter skjult i bakken. Forsyningsrør går både til Sola og Forus. Et pumpeanlegg for drifstoffet er sprengt inn i en tunnel" Det skal være sør for et tungt luftvernbatteri med 6 x 10,5 cm kanoner og det skal være en jernbane der. Denne info er fra britisk etteretning.

Det fantes meg bekjent kun to Flak batterier med dette kaliber, et sør for Soma benevnt "Gustav" og et på Sør Tjora benevnt "Friedrich" , begge tilhørende Flakabteilung 526. Disse var vel doble batterier slik at det totalt var 12 x 10,5 cm kanoner. Sør Tjora kan bare eksluderes som område for forsyningsanlegg til Forus i alle fall, og jeg synes også sør for Soma virker urealistisk, selv om det ikke er lange biten til Sola flyplass.

Tanken har da slått meg at britisk etteretning har tatt feil kaliber og at de snakker om luftvernbatteriet på Åsen hvor det var 6 x 8,8 cm Flak. I så fall blir Kjerrberget sør for Åsen, og det harmonerer mer med avstand til begge flyplassene. Om det har gått en anleggsjernbane over Åsen der golfbanen ligger er jo ikke helt usannsynlig selv om jeg aldri har hørt om det. Flakbatteriet skal ligge nord for jernbanen og drivstofflageret sør. Synes dette passer godt med Kjerrberget og der det er et drivstofflager i dag!

Noen som finner hull i teorien? Eller helst: bevis på at det var slik!
User avatar
H_c
Posts: 112
Joined: 22 Sep 2008 21:30
Location: Stavanger

word on the street sier at "Noen" har glemt å låse porten etter seg, og at porten inn til det gamle bensinlageret i kjerrberget nå står åpent... Så da håper jeg noen tar med seg et fortoapparat og dokumenterer litt....!
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Disse "noen" har fortsatt ikke lukket porten. Hva skjer? Er anlegget overgitt til allmenheten, taggere og vandalene?
User avatar
H_c
Posts: 112
Joined: 22 Sep 2008 21:30
Location: Stavanger

var du inne og kikket og eller?
Post Reply

Return to “Flyplasser / Flyplassforsvar/ Luftwaffe”