Drivstoffanlegg for fly

Fra Kjevik i syd til Lakselv i nord fikk Luftwaffe sine flyplassanlegg meget høy prioritet under utbyggningen av "Festung Norwegen" . Nesten samtlige flyplasser ble bygget ut i festningsmessig stil. Her kan man også skrive innlegg om de enkelte flytyper etc.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Etter å ha "studert" tysk logistikk for flybensin på enkelte flyplasser kan det tyde på at det var vanlig å ha et fjellanlegg for lagring av bensin samt at bensinen ble transportert til anlegget med båt.

På Lista lå det et slik anlegg i fjellet bak aluminiumsverket, men dette ble fjernet i forbindelse med en utvidelse av verket. Hvordan kom bensinen videre til flyplassen, den ligger et godt stykke unna? Det gikk godstog fra området til flyplassen, men jeg har aldri sett bilder av togvogner med tank på.

På Kjevik kan det være rester av et slikt anlegg nede ved småbåthavnen. Her er det rør i retning flyplassen, og en kan tenke seg at bensinen ble pumpet bort der flyene tanket.

På Sola og Forus ligger det visstnok et drivstoffanlegg i fjellet mellom disse to flyplassene. Dette området er fortsatt militært. Her er det kort vei til begge flyplasser, men hvordan ble dette anlegget fyllt opp fra båt, det ligger langt fra sjøen? Var det lagt rørledning fra drivstoffanlegget på Lura som i dag drives av StatoilHydro, men som visstnok er ex-tysk?

Bare noen tanker rundt emnet. Er det noen som har mer kjennskap til hvordan drivstofftjenesten for fly var organisert under krigen? Regner med at tyskerne hadde "sin måte" å gjøre dette på.
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Hei
Vi vet at drivstoffet kom til Festung Stavanger med båt i Gandsfjorden. Jeg er ganske sikker på at det kom i land ved Versergungsanlage Forus, men jeg har enda ikke tatt turen ut der for å undersøke. I følge vedlagt kartutsnitt blir det ca. her ved Fiskaneset:
http://www.gulesider.no/kart/;jsessioni ... %3Daddress

Ellers ligger det et drivstoffanlegg i fjellet ved Sola sjø, og et på Snøde i Tananger.

I boka Festung Stavanger står det at det skal ligge et drivstoffanlegg for 1.000.000 liter under bakken på Forus, muligens i nærheten av travbanen.

Drivstoffanlegget til Statoil er jeg veldig usikker på hvordan passer inn her.
Attachments
Versergungsanlage.jpg
Versergungsanlage.jpg (217.96 KiB) Viewed 1356 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Har også til gode å gå i dybden på dette, men har noen notater som er plukket opp på veien:

Lista:
Lundevågen tankanlegg
Pumpehus ved sjøen, 3" rør opp til 1000kubikk bensintank.
På selve flyplassen var det to nedgravde tanker (50000 & 25000 L)
+ utendørs tønnelager. Ingen forbindelse nevnt mellom Lundevågen - Lista annet enn vei og smalsporjernbane.

Sola/Forus:
Som Asbjørn sier så har nok drivstoffet blitt tatt i land fra Gandsfjorden og pumpet opp til Forus. Nøyaktig plassering av tankene kjenner jeg ikke til, ben beskrivelsen i Britiske etteretningsrapporter gir en god pekepinne:
There is a heavy A.A. battery about 500 m, south of the railway station. A large petrol tank is being dug into the ground south of this battery. Capacity 1.000.000 litres. The pipe from this tank goes to Forus and Sola A/F’s.
Another tank of the same size is under construction. Pumping st. in shelter blasted into the rock.
Mens en annen rapport plasserer anlegget vesentlig lenger nord:
(Eller dette er to tidsepoker?)
12. Versorgungsanlage Forus
Petrol tanks camouflaged as a red-painted house some 100 meters south of the railway st.
Har aldri sett anlegget mellom Sola/Forus omtalt som annet enn utendørs tønnelager, så jeg mistenker at fjellanlegget er bygget etter krigen... ?


Erik
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Hej,
På FlH i Danmark blev der anvendt underjordiske anlæg på 50.000 l af typerne TF 4 og 5. De var nedgravede i nærheden af flystandpladserne. På Grove var der 20 af disse tanke. De var forbundet med en rørledning så man fra jernbanetankvogne kunne fylde op og man kunne aftappe ved flystandpladserne. Og på Grove ligger de der endnu PDT_Armataz_01_18
Vi har også fundet rester af et mere omfattende anlæg, der via en rørledning, fra en større (?) central tank skulle betjene de spredte Liegeplatze. Man fik gravet ud til rørledningen og bygget et pumpehus.
Se:
http://www.gyges.dk/fliegerhorst_grove10.htm
mvh
SES
Attachments
IMG_3910 (Large).JPG
IMG_3910 (Large).JPG (152.88 KiB) Viewed 1321 times
19-024 (7) (Large).JPG
19-024 (7) (Large).JPG (146.59 KiB) Viewed 1321 times
P1020210 (Large).JPG
P1020210 (Large).JPG (41.76 KiB) Viewed 1321 times
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Luftwaffe hadde jo sine egne tankere, og egne lagre. Der var også mindre tankere som fraktet drivstoffet fram til de forskjellige anlegg, som f.eks Herdla.
Legger ved en liten oversikt, men den er ikke komplett(tatt vekk Lista, postet av Erik)
mvh
Paul S.

Gardemoen
Bensinstasjon
Vaktstue og bensintankanlegg
Bensintank 600000 liter

Kjevik
Bensinstasjon, Betjeningshus, 2 X 1,1/2 Kw bensinpumper forbundet med to bensintanker på 25000 og 5000 liter.

Sola
Bensinlager 21 X 8meter. 5 dobbelte dører på hver side. Garasjeplass for 5 bensintankbiler. Ingen innstalllasjon

Herdla
Pumpehus med oljeledning til tankanlegg
2 bensintankanlegg a 50 m3

Værnes
Bensinlagre 8 depoter, hver består av 2 tanker
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

På ørlandet ligger også et drifstoffanlegg for tyske fly,skal vistnok være fredet.Det ligger mellom Ørland medisinske senter og kirka,ikke langt fra de Tyske splint beskyttelseshangarene.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

AYF wrote:På ørlandet ligger også et drifstoffanlegg for tyske fly,skal vistnok være fredet.Det ligger mellom Ørland medisinske senter og kirka,ikke langt fra de Tyske splint beskyttelseshangarene.
Dette er beskrevet i Forsvarsbygg sine verneplaner (PDF-fil kan lastes ned fra deres web-sider). Området er vel fremdeles retusjert på NIB, men verneplanen har kart.
Jeg har bare en treg modemforbindelse nå om dagen, så jeg orker ikke å søke opp eksakt navn/link til dokumentene, men det bør være en lett sak å finne...
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Tanken på Ørlandet kalles "Milliontanken" og var faktisk i bruk inntil ganske nylig.... Her er noen bilder fra en omvisning i regi av Forsvarsbygg.
Vanvittig trangt nedi hullet der og dessverre lenge før jeg fikk meg vidvinkel - Resultat deretter:-(
Attachments
Million2.jpg
Million2.jpg (106.39 KiB) Viewed 1234 times
Million1.jpg
Million1.jpg (113.02 KiB) Viewed 1234 times
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Ryktene sier at det skal være et drivstoffanlegg i Kjerrberget som ligger mellom Forus og Sola flyplass. Tidligere var Kjerrberget helt inngjerdet, men nå er det kun en mindre del mot sør som har gjerde og som fortsatt er militært. Resten kan man ferdes fritt på. Det er ingen rester etter store installasjoner på toppen av berget, kun en linkstasjon for Avinor, så noe tyder på at det muligens er noe inne i fjellet. Roter man litt rundt mot nordsiden finner man løpegraver og faktisk også en slags mur med skytehull i (tror jeg, har ikke sett noe tilsvarende før).

Har litt vanskelig å tro at to såpass store flyplasser ikke skulle ha noe drivstofflager av store dimensjoner samt god distribusjon rundt til de forskjellige tanksteder.
klipp3r
Posts: 119
Joined: 08 Mar 2009 23:45
Location: Sola

det er tankanlegg i kjerberget, inngangen er på sørisden på skadberg.
tror det ble bygget ca. i 1953
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Ikke tysk drivstoffanlegg altså... Mer NATO kanskje. Noen som har ide om hvorfor det er rester av nærforsvar i området? Også fra 1953?
klipp3r
Posts: 119
Joined: 08 Mar 2009 23:45
Location: Sola

litt oppføre skyttergraven er det og sprengt inn en gang som er L formet lurer på om det har vert tilfluktsrom eller noe lignedes.
både skyttergraven og gangen er fra krigen, før var det ett par små bunkerser,grunnmurer og minst en til skytter grav til i området, men det er blitt gravt vekk under bygging av golf-banen og turområdet, eneste som står igjen visst de ikke har fyllt igjen for og sikre er en liten igjengrodd stilling som ligger ca. her
http://kart.gulesider.no/m/ICZeO
Hunter
Posts: 8
Joined: 04 Apr 2011 20:30

En liten avsporing fra det norske til det store utland,dette er jo et stort system og kanskje
det er i bruk enda.

http://en.wikipedia.org/wiki/Central_Eu ... ine_System

Noe lignende her på berget eller ?
Belfort
Posts: 1
Joined: 14 Jun 2011 15:11

klipp3r wrote:litt oppføre skyttergraven er det og sprengt inn en gang som er L formet lurer på om det har vert tilfluktsrom eller noe lignedes.
både skyttergraven og gangen er fra krigen, før var det ett par små bunkerser,grunnmurer og minst en til skytter grav til i området, men det er blitt gravt vekk under bygging av golf-banen og turområdet, eneste som står igjen visst de ikke har fyllt igjen for og sikre er en liten igjengrodd stilling som ligger ca. her
http://kart.gulesider.no/m/ICZeO

Bildet over Kjerrberget fra Gulesider er tydelig blitt clone stamp'ed i PS(eller lignende). Hva kan årsaken til det være?
NATO besøker jevnlig anlegget med inngang fra sørsiden, vet ikke hva som gjøres der.

Hvilken funksjon har linkstasjonen til Avinor på toppen?
cerwin-vega
Posts: 26
Joined: 13 Nov 2010 9:32

tror det er denne rørgata som er fuelrøra..
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=51&t=4495

drivstoffet kom sannsynligvis opp på kaien i enden av oddahagen eller på lurahammeren.
Er ned til oddahagen rørgata går etter kartet, å så følger jernbanen til lurahammeren.

hele det strekket har blitt gravd opp i løpet av de siste 3 åra. løvenstrasset og under motorveien å langs ikea å bort til midtberget hvor bunkersen står å ned til sjøen..
på gule sider kartet ser ein at en har borra under motorveien. så noe er blitt gravd opp eller lagt ned i den rørgata om en ser på kartet. :)

er det nato så har en ny ledning for NOrwegian Pipeline System?
http://www.nato.int/cps/en/natolive/topics_56600.htm

for lasting av tog i tunnellen og båter på lurahammeren i Gansfjorden fra å til div tanker i området og Risavika ..
Post Reply

Return to “Flyplasser / Flyplassforsvar/ Luftwaffe”