Hattfjelldal flyplass

Fra Kjevik i syd til Lakselv i nord fikk Luftwaffe sine flyplassanlegg meget høy prioritet under utbyggningen av "Festung Norwegen" . Nesten samtlige flyplasser ble bygget ut i festningsmessig stil. Her kan man også skrive innlegg om de enkelte flytyper etc.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

RasmusTerne

Tar sjangsen på å starte en ny tråd om fortet i Hattfjelldal,da vi ikke får lagt ut bilder på den opprinnelige tråden.Håper mod.ser i nåde på det.
Bildene og skissen credit "Bjørnen"
Sigfred R. :)
Attachments
utsikt fra Rs 58c.jpg
utsikt fra Rs 58c.jpg (64.94 KiB) Viewed 1182 times
undersiden av Rs 58c.jpg
undersiden av Rs 58c.jpg (121.57 KiB) Viewed 1182 times
topp av Rs 58c.jpg
topp av Rs 58c.jpg (150.8 KiB) Viewed 1182 times
tak i hospital.jpg
tak i hospital.jpg (111.49 KiB) Viewed 1182 times
tak i hospital2.jpg
tak i hospital2.jpg (128.4 KiB) Viewed 1182 times
rett ned i Rs 58c.jpg
rett ned i Rs 58c.jpg (81.43 KiB) Viewed 1182 times
kasematt sør.jpg
kasematt sør.jpg (155.26 KiB) Viewed 1182 times
kasematt nord.jpg
kasematt nord.jpg (177.25 KiB) Viewed 1182 times
innside av kasematt nord.jpg
innside av kasematt nord.jpg (99.56 KiB) Viewed 1182 times
RasmusTerne

Glemte skissen!
PDT_Armataz_01_19 Sigfred R.
Attachments
Bunkertegning.jpg
Bunkertegning.jpg (32.7 KiB) Viewed 1177 times
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

hei. flotte bilder. helt greit å starte en ny tråd, det er noe problem med bjørnen sin konto og jeg jeg vet ikke hvorfor det har blitt sånn.

dette var da et tøft lite fjellanlegg. det er ikke usansynlig at jeg stikker innom der på vei til nord for å se nærmere på denne. vi må også finne ut mer av strategiske plasser osv.
og flott natur er bonus når man er ute å titter på betong!

Erik H
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Dette må jeg si var veldig spesielt!
Aldri sett liknende anlegg laget på denne måten, men ideen er jo god den!
Det som er litt vanligere er å sprenge ut en tunnel og så bygge en bunker foran hullet...Her ser det faktisk ut som de har flyttet alt inn i fjellet.

Ingen tvil om at dette er Geschützkavernen fra byggelistene og heller ingen tvil om at jeg har fått ett nytt kryss på kartet over steder jeg må reise :D

PS:
Så du noe til de resterende to Rs og den mannskapsbunkeren som var nevnt på samme lister?

Erik E
User avatar
Bjørnen
Posts: 132
Joined: 27 Apr 2007 21:29
Location: Hattfjelldal

Flott at vi fikk bildene ut. Har flere som jeg har noen spørsmål til, men må få ordnet dette med bildeopplastninger. Frem til da satser jeg på at senior fikser utleggingen. :D

De to andre Rs.58 er det sagt at de er fylt igjen med stein. Om de er sprengt eller bare fylt med stein fra området vet jeg ikke nå, men det skal vi vel finne ut av. Steinen kan jo kanskje løftes ut. Noe mannskapsbunker har jeg ikke sett eller hørt om, men på skissa vises det til en del innenfor kasematt nord som er fylt med sand til langt opp på veggen, og der kan det jo kanskje være noe. Har en liten plan om å grave litt der for å se om det er noen nedgang fra denne tunnelen.
Luftvernstillingene er så godt som borte, men ut fra noen beretninger skal jeg og ungene ta en liten vandretur om været blir bra i pinsen - kanskje vi finner noe.
:D
Og til de av dere som faktisk legger turen innom er det bare å ta kontakt, er jeg borte kan sikkert karn på bilde vise vei til anlegget. Dette er min tur og arbeidskamerat Geir.

Ha en fin pinse- og bunkerturhelg.
User avatar
Bjørnen
Posts: 132
Joined: 27 Apr 2007 21:29
Location: Hattfjelldal

Hei!

Luka som vi fant nedenfor bunkersen referert som Rs 58c Erw, legger jeg bilde av her. Spesielt tung er den ikke og jeg lurer på om dette er en orginal å regne eller? Den er ikke merket på noen måte og jeg har ikke fysisk prøvd den, men ut fra øyemål skulle den passe bra.

Ser på andre bilder av bunkerser type Rs 58 at de har en forhøyning rundt åpningen med en metallring rundt innstøpt i betongen. Denne har ikke det. Det vises dårlig på bildet jeg har tatt, slik at jeg skal ta en ny tur å ta nye bilder der.
Attachments
bilde minsket av administrator
bilde minsket av administrator
luke_58.jpg (126.34 KiB) Viewed 1130 times
User avatar
Bjørnen
Posts: 132
Joined: 27 Apr 2007 21:29
Location: Hattfjelldal

Oi! Bildet ble litt stort. Sjekk det ut så tar vi det bort om noen dager.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

hei. fint bilde av 58 luke. har selv ikke sett en slik i live, men mange bilder som ligner på denne. burde man ta vare på denne?

jeg forminsket bildet og har nå også laget en liten kort innføring på kaffekroken om hvordan man kan enkelt gjøre dette selv.

Erik H
User avatar
Bjørnen
Posts: 132
Joined: 27 Apr 2007 21:29
Location: Hattfjelldal

Bilder fra fjellfortet i Hattfjelldal
Attachments
Spalte ca 2-3 meter over kasematt nord. Ca 20x80 cm. Hvilken funksjon?
Spalte ca 2-3 meter over kasematt nord. Ca 20x80 cm. Hvilken funksjon?
Bilde 223.jpg (299.2 KiB) Viewed 1102 times
Innsiden av AKP'en - samme rom som Rs58c kommer ned i.
Innsiden av AKP'en - samme rom som Rs58c kommer ned i.
Bilde 214.jpg (374.01 KiB) Viewed 1102 times
Yttersiden av AKP'en inne i fjellet.
Yttersiden av AKP'en inne i fjellet.
Bilde 220.jpg (339.9 KiB) Viewed 1102 times
Kraftige ståldører leder inn på begge sidene i det vi tror er Hospitalet
Kraftige ståldører leder inn på begge sidene i det vi tror er Hospitalet
Bilde 212.jpg (387.91 KiB) Viewed 1102 times
Kraftige dører leder til kasemattene
Kraftige dører leder til kasemattene
Bilde 200.jpg (106.4 KiB) Viewed 1102 times
User avatar
Bjørnen
Posts: 132
Joined: 27 Apr 2007 21:29
Location: Hattfjelldal

Hei!
Har vært litt om og fått flere tråder som jeg og senior fant ut å legge ut på tråden.

I følge lokale kilder ble ikke kasemattene fylt med kanoner av tyskerne, de skulle ha kommet til dalen før krigens slutt, men dog ikke montert. Hva og hvilke vet jeg ikke, men har tenkt å måle opp kasemattene og høre med dere hva som kunne blitt plassert her.

Videre sies det at de eneste kanonene som har vært her var plassert av nordmennene etter krigen. 2 stk Bofors 20 eller 40 mm. De støpte om gulvet for hjulene til kanonene og slo ut hjørnene i kasematten for kanonlabbene. Hvorfor man satte inn kanoner her skulle vært morro å vite. Kanskje for å stoppe grensehandelen? Disse kanonene ble etterhvert sendt til mosjøen/drevja.

Er det noen som vet om lignende sider for andre anlegg enn primært kystfort? Det sies av flere at dette er verdens siste "intakte" flyplass laget av tyskerne under krigen. Infrastrukturen rundt flyplassen er så godt som borte, men rester er det da.

Innspill mottas med takk.

Fortsatt god sommer!
paaljt
Posts: 11
Joined: 11 Mar 2008 22:07
Location: Oslo

hei, fant litt info om flyplassen:

-er det bunkeren nevnt under det snakkes om i denne posten?

---------

FLYPLASSENS HISTORIE

Hattfjelldal var et sted med flyaktivitet allerede tidlig på 1930-tallet. Slettene i sentrum ble brukt til landingsplass for lette småfly. Da krigen brøt ut i 1940 benyttet norske krigsfly Hattfjelldal som landingsplass på turer nord- og sørover.

Tyskerne tok Hattfjelldal i bruk som en aktiv flyplass da de invaderte landet. Det sies at fly som deltok i bombingen av Narvik tok av ifra Hattfjelldal. Tyskerne måtte utbedre landingsforholdene for å kunne operere med tunge bombefly i Hattfjelldal. Sommeren 1940 startet arbeidet med å legge betongdekke på det som er den flyplassen vi kjenner i dag. Med omkring 1000 arbeidere i sving gikk byggingen radig. Allerede på høsten sto flyplassen og hangar ferdig. Også et forsvarsverkble anlagt, med bunkers i Finnmoberget, med utsikt over flyplassen.

Aktiviteten i krigsårene var stor. Junkermaskiner fra Trondheim på vei nordover landet daglig i Hattfjelldal.

Kilde: "Gardshistorie for Hattfjelldal" av Kjell Jacobsen, 2001

------

Kilde: norskeflyplasser.no
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

er det bunkeren nevnt under det snakkes om i denne posten?
Jepp - Finnmoberget er stedet :-)

Mvh
Erik E
smaaseien
Posts: 2
Joined: 11 Mar 2009 0:24
Location: Nordland

I Kampf um Norwegen - Feldzug 1940 - 9 of 9, på youtube, etter ca 3 min 40 s er byggingen av en flyplass i gang med tømmer..
Når flyene letter litt etter må det vel være Hatten vi ser i bakgrunnen?
Men jeg kan ikke stadfeste de første bildene fra byggingen om de også er fra Hattfjelldalen eller om det bare er oppfinnsom redigering..?

http://www.youtube.com/watch?v=lbNaJqsg ... re=related
User avatar
Bjørnen
Posts: 132
Joined: 27 Apr 2007 21:29
Location: Hattfjelldal

Heisann, Smaaseien!

Bildene på DVD'en Kampf um Norwegen er fra Hattfjelldal. Sekvensene som viser legging av tømmer og grus er den første flystripa tyskerene ordnet. Videre så masjerer arbeidsgjengen ned fra Prestegården som ligger nord-øst for stipa. Flyene som tar av er fra 1940, da man ser en bygning i høyre bildekant. Dette huset ble revet når flystripa ble utvidet i lengden og fikk sitt betongdekke.

Ellers kan man opplyse om at man i disse dager prøver å få til en utstilling i hangaren på flyplassen om dens utvikling på 30-tallet og fremover. Det skal være et flystevne her rundt 12. juli og vi vil vise litt om stipas historie.

Med hilsen
Bjørn Rasmussen
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Det skal være et flystevne her rundt 12. juli og vi vil vise litt om stipas historie.
Er fjellanlegget inkludert i historien som vises?

Erik
Post Reply

Return to “Flyplasser / Flyplassforsvar/ Luftwaffe”