Sjøflyhavnen i Sandviken, Bergen

Fra Kjevik i syd til Lakselv i nord fikk Luftwaffe sine flyplassanlegg meget høy prioritet under utbyggningen av "Festung Norwegen" . Nesten samtlige flyplasser ble bygget ut i festningsmessig stil. Her kan man også skrive innlegg om de enkelte flytyper etc.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

He 60, DA+KX fra 1./K.Gr.z.b.V.108

He 115, ??+FH fra disse mulige avdelinger;
1./KüFlGr 106 - Stavanger el Trondheim 1940, kode M2+?H, eller
1./KüFlGr 506 - Trondheim el Stavanger 1940, kode S4+?H, eller
1./KüFlGr 706 - Stavanger 1942-43, kode 6I+?H

Seenotstaffel 5 fløy blant annet He 115 fra Stavanger , aug 1941 – okt 1944, kode P7+??

2. bokstav/tall synes forvirrende da det ser ut som kanten av en A, K, R el X.
Muligens er det bare en perspektiv-illusjon. Er det mulig å legge ut utsnitt med kraftig oppløsning og forstørring av feltene med kodene på hvert fly? 1200 dpi er bra.

He 59E eller D, DK+BS, werk nr.2584 i fra Fliegerwaffenschule (See) 1 Seenotstaffel 1 Seenotflugkdo. 3: Disse oppføringene passer dårlig med de avdelingene som kunne passe i Norge. Spørsmålet er om oppføringene er komplette eller 100% riktige.
Kan flyet ha vært brukt av K.Gr.z.b.V.108 tidlig under krigen…?
JornN
geir
Posts: 16
Joined: 10 Nov 2010 6:50

ragnvald wrote:Hei, er interessert i mest mulig info om virksomheten ved denne flystasjonen under krigen. Har sett mange bilder forskjellige steder, men lite info om virksomheten beskrevet ellers, bortsett fra at den var viktig ved forflytningen av tropper fra Stavanger til Bergen i april 1940. Bildet vedlagt er lånt fra annet nettsted.
(Kan forresten nevne at jeg er vokst opp i området, "tårnet" på bygningen til høyre fungerte som øvingslokale for mine brødre som spilte heavyrock på 80-tallet, og jeg husker at det lå gamle flottører og flydeler fra sjøfly og lignende der inne i bygningen, som i likhet med de fleste bygningene på bildet nå er revet).

OM noen vet mer spesifikt hva de forskjellige bygningene på bildet ble brukt til, er jeg interessert i det også, og det er bare å begynne å tegne og fortelle...
jeg var med i politiklubben/sjøspeidere på 1980 tallet,vi disponerte nesten hele sjøhuset.(heavy bandet heaven and hell brukte et rom i andre etasje)tårnet var fullt med radiosambansutstyr fra tyskerene.
geir
Posts: 16
Joined: 10 Nov 2010 6:50

ragnvald wrote:Hei, er interessert i mest mulig info om virksomheten ved denne flystasjonen under krigen. Har sett mange bilder forskjellige steder, men lite info om virksomheten beskrevet ellers, bortsett fra at den var viktig ved forflytningen av tropper fra Stavanger til Bergen i april 1940. Bildet vedlagt er lånt fra annet nettsted.
(Kan forresten nevne at jeg er vokst opp i området, "tårnet" på bygningen til høyre fungerte som øvingslokale for mine brødre som spilte heavyrock på 80-tallet, og jeg husker at det lå gamle flottører og flydeler fra sjøfly og lignende der inne i bygningen, som i likhet med de fleste bygningene på bildet nå er revet).

OM noen vet mer spesifikt hva de forskjellige bygningene på bildet ble brukt til, er jeg interessert i det også, og det er bare å begynne å tegne og fortelle...
noen som vet.har hørt rykter att det var en tysk landingsplass på paddemyren,på mannsverk(landås)?
Post Reply

Return to “Flyplasser / Flyplassforsvar/ Luftwaffe”