Eggemoen flyplass

Fra Kjevik i syd til Lakselv i nord fikk Luftwaffe sine flyplassanlegg meget høy prioritet under utbyggningen av "Festung Norwegen" . Nesten samtlige flyplasser ble bygget ut i festningsmessig stil. Her kan man også skrive innlegg om de enkelte flytyper etc.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Eggemoen flypass ligger mellom Hønefoss og Jevnaker. Den var driftsklar i begynnelsen september 1944. Da den stod ferdig var den en av de best utstyrte flyplasser i Norge. Operativ status var "Nacht und Landeklar I" dvs utstyrt med innflyvingslys og radar av type "Lorentz". Plassen hadde like stor operativ status som for eksempel Fornebu.
Mvh
ervold
frodeb
Posts: 170
Joined: 23 Oct 2008 20:01
Location: modum

Veit du om det er byggd noen små anlegg eller stillinger rundt i hønefoss traktene.
er fra vikersund , så tenkte å saumfare ringerike till sommer`n
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

frodeb wrote:Veit du om det er byggd noen små anlegg eller stillinger rundt i hønefoss traktene.
er fra vikersund , så tenkte å saumfare ringerike till sommer`n
Så vidt jeg vet er det ikke noen synlige befestninger å finne. Jeg tror ikke det ble brukt mye betong i dette distriktet. Hønefossområdet var vel ikke noe å forsvare. Hadde de allierte kommet så langt etter en invasjon var slaget forlengst tapt for herrefolket. Det som kan være artig å oppsøke er jo alle cellene som ble bygd i Vikerfjell og Soknaområdet. De er beskrevet med koordinater i boka "Med milorg D14-2 på skauen". Alle droppstedene er beskrevet i boka "De kom om natten". Denne er fortsatt å få på Ringerike museum ver Norderhov kirke. Alle stedene er merket med skilt i terenget.
mvh
ervold
frodeb
Posts: 170
Joined: 23 Oct 2008 20:01
Location: modum

Var vell det jeg også regnet med-
Takktakk
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Finnes det kart av området før de begynte å maltraktere flyplassen? Dagens flyfoto mener jeg angir yttergrensene for det tyske flyplassanlegget, men jeg skulle gjerne sjekket mot eldre kart.

Jeg har et "forhold" til plassen etter mine flyskoledager på 70-tallet, da vi brukte Eggemoen til landingsøvelser. Jeg husker et svært bredt men ruglete betongdekke og sparsomt med annen flytrafikk.
Attachments
Eggemoen.JPG
Eggemoen.JPG (128.88 KiB) Viewed 346 times
Johnny Andersen
Posts: 2
Joined: 17 Aug 2011 7:54

Hei
Det skal finnes et kart tegnet av engelskmennene etter en fotooverflyvning på slutten av krigen. Dette har jeg sett i en eller annen sammenheng.
Post Reply

Return to “Flyplasser / Flyplassforsvar/ Luftwaffe”