Aukra / Gossen flyplass

Fra Kjevik i syd til Lakselv i nord fikk Luftwaffe sine flyplassanlegg meget høy prioritet under utbyggningen av "Festung Norwegen" . Nesten samtlige flyplasser ble bygget ut i festningsmessig stil. Her kan man også skrive innlegg om de enkelte flytyper etc.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

T1N
Posts: 33
Joined: 04 Oct 2008 11:29
Location: Nordmøre

Dette er vel slik flystripa ser ut i dag?:
(Hentet fra http://www.norgeibilder.no)
Attachments
Gossen Flystripe.jpg
Gossen Flystripe.jpg (33.11 KiB) Viewed 590 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Dette er vel slik flystripa ser ut i dag?:
Stemmer nok bra ja... Blir mye brukt til modellflygning i dag :-)
Det gamle plankedekket er skuflet ut til siden og ligger langs hele lengden av rullebanen. Står to betongbomber igjen som "pynt" like ved vindpølsa, ellers er det lite som vitner om en flyplass.
Attachments
Gossen2.jpg
Gossen2.jpg (132.55 KiB) Viewed 566 times
Gossen1.jpg
Gossen1.jpg (207.06 KiB) Viewed 566 times
Gravlaks
Posts: 13
Joined: 16 Apr 2009 13:58

Hei,

Jeg er fra Gossen og har vært i mange bunkere her, men har ikke begynt å ta bilder før nå etter jeg fikk skikkelig kamera og utstyr. Husker at jeg fant denne bunkeren med inskripsjon/ trykk når jeg var liten, men nå er den ikke så lett å finne da naboene har fylt igjen med skrot og kvist. Den ligger på den nederste åsen i Løvika, på strandsiden av veien.
På vestenden av flyplassen, litt begravd under jorden, ligger det mengder av ammunisjon og patronbelter som ser ut som de har vært brent. Vet ikke om det stammer fra krigen, men de har ihvertfall ligget der lenge. Mesteparten er 7.62 ammunisjon.
Kan også nevne at vi fant flere fat av porselen med hakekors og ørn under, og årstall om jeg ikke tar feil. Skal se på loftet om jeg finner igjen noen av disse. Dette fant vi i området nær kirka.
Skal få tak i et kart som viser alle stillingene på Gossen, kan hende jeg får det allerede i dag!
Attachments
DSC_0192-2.jpg
DSC_0192-2.jpg (266.08 KiB) Viewed 498 times
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Hvor på bunkeren er denne inskripsjonen plassert?
2. Luftwaffe Bau Batalion 15/IX er dette en forkortelse for.
C. Hoff
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Har sett liknende inskripsjoner på Gossen, men denne har jeg ikke sett!
Hvor ligger bunkeren?

Erik
Gravlaks
Posts: 13
Joined: 16 Apr 2009 13:58

Takk for tyding av tegn¨! :-) spennende å finne ut mer om anleggene her.
Denne inskripsjonen er ved den sørlige inngangen til bunkeren nederst på
haugen i Løvika, det ligger rester av et større brakkeanlegg (?) nedenfor haugen, og denne ligger midt oppe på haugen, godt gjemt pga masse kvister og dritt folk har slengt dit. Dette skal fjernes, om jeg så må gjøre det selv..
I går fant jeg en annen inskripsjon på vestenden av øya, der stod det mai 1943. men ingen bataljonsbetegnelse. Her står det rester etter en større kanon som nylig er fjernet. Ellers noen spesielle bygg der, oppmuret sirkel av naturstein med vinduhull, 5- 6 meter i diameter og kanskje 2 meter høyt. Den står på en høyde vendt mot sjøen.


Skal prøve å dokumentere med bilder og kart alt som fins av bunkere her ute, det er enorme mengder.... Men mye utstyr ligger her og der, det gjelder bare å finne det- Flyrester ligger nedenfor der Aker Aukra har verftshall har jeg fått høre.
Attachments
gossen1resizer.jpg
gossen1resizer.jpg (147.77 KiB) Viewed 388 times
Gravlaks
Posts: 13
Joined: 16 Apr 2009 13:58

Det ble et helsikes stort bilde, er ikke helt stø på bildeforminsking enda... beklager :-) men det viser inngangen og inskripsjonen. Ikke rart ikke mange har sett det, for mosen hadde grodd over så kun en hake av korset stakk frem.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Jeg kan endre størrelsen på dette bildet for deg, men i framtiden er du nødt til å bruke et program som gjør dette. jeg anbefaler Resizer

programmet kan lastes ned på følgende link

http://www.faststone.org/FSResizerDownload.htm

Bruk litt tid på dette slik at vi får mange gode bilder fra gossen! gleder meg.. har selv vært der mange ganger og drar gladelig igjen.. kanskje vi burde arrangere en bunkerweekend der ut i nær fremtid?

under er en link på hvordan man bruker Resizer!
Har laget en liten videosnutt ang. programmet photo resizer og hvor lett det er å bruke. gratis er den også. videoen er på ca. 5 minutter.

se videoen (mp4 format) på følgende link. (god kvalitet), men tar vel noen minutter å laste ned den 11 mb store fila.

http://www.kystfort.com/video/forum_bildereduksjon1.mp4

eller se den på youTube. Der starter den med en gang, men litt dårligere kvalitet.

http://www.youtube.com/watch?v=qyRt2_9dvts


Erik H[/url]
Gravlaks
Posts: 13
Joined: 16 Apr 2009 13:58

Ja bare å avtale litt på forhånd (jeg reiser mye i jobben) så blir jeg gjerne med og viser det jeg vet om av bunkere og minner! Er ikke mange sånne entusiaster her ute lengre, og jeg har som mål å få tatt bilder av alt jeg kan og sortere etter sted på kart.
Jorden skjuler også mye her, og området rundt flyplassen er svært interessant. Skal opp til kommunehuset nå straks og høre om jeg får kopiere noen gamle kart... Håper de er mer hjelpsom enn vanlig ;-)
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Gravlaks wrote:Her står det rester etter en større kanon som nylig er fjernet.
Har du bilder? Litt spesielt at ein i dag fjernar kanoner og lar restane bli igjen. Håper ikkje kanonen er blitt skrapmetall...
Gravlaks
Posts: 13
Joined: 16 Apr 2009 13:58

Visste ikke om denne kanonen før i går, etter et tips fra en som har bodd i nærheten. Det er veldig mye her ute som man finner ut bare man spør og graver litt. Har akkurat hentet et oversiktskart over Gossen med alle stillinger, skal på kommunehuset i morgen og ta kopi av originale tyske detaljkart! Gleder meg :-)
Her er bilde av restene av kanonen. Kan noen si hva slags type det er?

Det går en trapp ned til stillingen, og på veggen står det mai 1943 og et hakekors.
Attachments
DSC_0634.jpg
DSC_0634.jpg (320.97 KiB) Viewed 364 times
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Dette er lavett og skjold til ein 5cm KWK. Svært utbredt som nærforsvar på fort og andre installasjonar.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

og på veggen står det mai 1943 og et hakekors
Her er et litt "blurry" bilde av inskripsjonen...
Bilde nummer to er fra en tredje inskripsjon som også skal være i Løvika!
Kanskje kjenner du navnet på fotografen? :-)
Attachments
Gossen-Løvika.JPG
Gossen-Løvika.JPG (24.58 KiB) Viewed 323 times
Buholmen.jpg
Buholmen.jpg (50.44 KiB) Viewed 323 times
Gravlaks
Posts: 13
Joined: 16 Apr 2009 13:58

Ja Erling var vaktmester på ungdomsskolen jeg gikk på (Riksfjord) :-D skal høre med han hvis jeg ikke finner den selv! Fikk oversiktskart av øya under okkupasjonen i dag, og i morgn skal jeg til kommunearkivet og se på originalkart fra krigen. Jeg vet at det er mange bunkere jeg ikke har sett ennå.
tor christian
Posts: 151
Joined: 23 Apr 2006 10:35
Location: Møre og Romsdal

I hadde med meg en eldre guide på Gossen og han viste meg bla. denne.

Er det noen som har vært der og vet hvilken type bunker dette er..

Muligens 638? ikke lett å se ut fra disse bildene men i prøver til i får tatt bedre bilder.
Attachments
1.jpg
1.jpg (190.34 KiB) Viewed 242 times
Post Reply

Return to “Flyplasser / Flyplassforsvar/ Luftwaffe”