flyplassdekke under krigen

Fra Kjevik i syd til Lakselv i nord fikk Luftwaffe sine flyplassanlegg meget høy prioritet under utbyggningen av "Festung Norwegen" . Nesten samtlige flyplasser ble bygget ut i festningsmessig stil. Her kan man også skrive innlegg om de enkelte flytyper etc.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Lurer på om noen der ute har info rundt hvordan plankedekket på mange av flyplassene var bygget (tegninger, mål, hvordan dekket ble lagt osv)?

Har sett at det fantes litt ulike versoner, alt i fra kasser/rammer som var åpne og ble fyllt og komprimert med sand oppi ramma, til det de kaller "flyplassviller" som etter sigende var en bedre løsning. Tenker på hvordan jeg kan gjøre noe tilsvarende i dag i forbindelse med å lage et dekke forran portene på et verksted jeg driver. Ser for meg en løsning med flyplassviller av noe slag med impregnerte materialer der de har kontakt med bakken. Har ikke sett noen tegninger av disse, eller bilder av noen slike som har overlevd, men det kan jo hende andre der ute har. :-)

Hilsen Marius
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Vet ikke om det var noen standard, man tok vel det man hadde for hånden i starten og når man fikk "mer tid" gjorde et bedre arbeide. F.esk på værnes så var de i tidsnød og lokket arbeidere fra Trondheim med god lønn for å bygge utvide flyplassen og ta imot f.esk tyngre fly som Henkel 111. Der fylte de kasser med sand og spikret dette med planker.

Her er et bilde fra Ørland etter krigen hvor de river opp planker. Ref. fra boken "ørland flystasjon". Dekket på den aller første startbanen på Ørland bestod av to lag krysslagte treplatter på 1.8 x 1,3 m som var spikret sammen av tretoms plank. Plattene som var ferdigspikret, ble fraktet til Ørland på prammer. Det har også blitt hevdet at plattproduksjonen fant sted på Østlandet. Deretter, i 1942 startet de med bygging av en ny startbane "Hermann Göring Strasse", som fikk betongdekke.

E
Attachments
orlandflydekke.jpg
orlandflydekke.jpg (295.09 KiB) Viewed 494 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Bilde fra "aukra gjennom tidene"

"plankar som var om lag 2,5 m lange (3x6tommer). Hele flyplassen og taxebanen helt inn til hangarene og jager"boksene" bar dekt med to lag av disse. Underste laget lå på langs av kjørelaget og det øverste på tvers.

E
Attachments
aukraflydekke.jpg
aukraflydekke.jpg (106.4 KiB) Viewed 446 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
krbe
Posts: 17
Joined: 06 Feb 2008 15:19

Hei!
Må vel skryte litt at huset mitt er bygd på deler av den gammle rullebanen som tyskerne anla på rygge. Var litt moro når jeg rev ned panelet på veggen og oppdaget bremsespor og oljeflekker. Mesteparten av husene som ble bygd på langøy i fredrikstad er satt opp med det de kaller flyplank fra rygge. Skal prøve å få tatt et bilde av en vegg jeg ikke har gjordt noe med ennå.
Bjørn Espen Kristiansen
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

morro :) ta gjerne mål av en planke. kanskje det stemmer med noen andre planker rundt om på tidligere tyske flyplasser. :)

E
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
eknutson
Posts: 61
Joined: 29 Nov 2007 17:38
Location: sandnes

Her er orginalt plankedekke fra forus flyplass, brukt til taksebaner og oppstillingsplasser. Ligger nå under Fi156 på sola flymuseum. Dette var lagret i mange år i en løe på jæren. Skal huske å ta mål når jeg reiser ut
Attachments
Forusplank.JPG
Forusplank.JPG (800.91 KiB) Viewed 401 times
eknutson
Posts: 61
Joined: 29 Nov 2007 17:38
Location: sandnes

Plankedekke fra Lista, ligger på Nordberg fort. Nå har jeg ikke målt men det kan se ut som disse er mindre enn de på forus. Kansje fordi det var en ren jagerflyplass. Samme som på Mandal.
Attachments
Plankedekke Lista.JPG
Plankedekke Lista.JPG (1022.67 KiB) Viewed 401 times
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Her er en plank fra Bodø flyplass med størrelser:

Thomas
Attachments
Fllyplassplank-01.jpg
Fllyplassplank-01.jpg (211.63 KiB) Viewed 341 times
Fllyplassplank-02.jpg
Fllyplassplank-02.jpg (171.27 KiB) Viewed 341 times
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Takk for tipsene dere har kommet med her. Ser at det ikke var spesiellt komplisert bygget, i allefall ikke med det vanlige plankedekket som det vises til. :-)

Mvh Marius
eknutson
Posts: 61
Joined: 29 Nov 2007 17:38
Location: sandnes

Forus planken hadde målene 73"(185cm)x6"x3"
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Dette bildet fra Sola flyplass viser en annen type dekke:
Attachments
IMG_7613.jpg
IMG_7613.jpg (119.69 KiB) Viewed 224 times
Betaler GODT for følgende manualer eller lignende: Renault FT-17, Somua MCG5, Unic P107, Panzer III and StuG III, Skoda 21 cm K39/40, 5 cm KwK 38/40 L/42.

Har original mappe med 65 veldig detaljert tekniske tegninger av Char B1 Bis på fransk for bytte.
Post Reply

Return to “Flyplasser / Flyplassforsvar/ Luftwaffe”