Tømmer rullebane over Vikeidet ( Nordland, Sortland )

Fra Kjevik i syd til Lakselv i nord fikk Luftwaffe sine flyplassanlegg meget høy prioritet under utbyggningen av "Festung Norwegen" . Nesten samtlige flyplasser ble bygget ut i festningsmessig stil. Her kan man også skrive innlegg om de enkelte flytyper etc.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Stian c'',)
Posts: 7
Joined: 30 Jun 2014 9:19

Lurer på om noen har noe info om Tyskhaugan, og det som lå på Stranda.
Vil tro det hadde et navn, men har ikke funnet noe.
http://www.geocaching.com/seek/gallery. ... 13530aead1

vanskelig å finne noe på nett, og har ikke kommet meg på biblioteket enda.
kanskje noen her som vet?

MVH Stian
Stian c'',)
Posts: 7
Joined: 30 Jun 2014 9:19

Kan legge til at det de på linken kaller cave, er den tyske sykestuen. Min bestefar fortalte att de aldri ble ferdig med sykestuen.

så lurer jeg på om noen her vet om hvilke kanoner som har stått her?
kan legge ut bilder fra plassen når jeg kommer hjem, her der flere flotte byggverk som er ferdigstilt som jeg har vært og tatt bilder av :)

Har også vært i skog og mark på strand (Eidsfjord) og leitet i timevis uten noe hell.
Her skulle tyskerne sperre riksveien samtidig som på Vikosen når fly skulle lande og lette.
Men det store spørsmålet er hvorfor jeg ikke klarer å finne noe mer stoff om plassene?
er ganske ny i ¨game¨ så om noen kommer med forslag, om hvordan jeg kan finne info så er det tatt imot med åpne hender PDT_Armataz_01_29

MVH Stian
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Vet du om Sortland Historielag er "i live"? Nettsiden ser ikke ut til å være oppdatert på et par år, og null respons på mail...
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Natter wrote:Vet du om Sortland Historielag er "i live"? Nettsiden ser ikke ut til å være oppdatert på et par år, og null respons på mail...
Om du klikker deg gjennom til bloggen deres så ligger det i alle fall referat ute der fra årsmøte og styremøte i mars i år.
--
Tommy
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

TommyG wrote:Om du klikker deg gjennom til bloggen deres så ligger det i alle fall referat ute der fra årsmøte og styremøte i mars i år.
Takk, der var det også mer kontaktinfo...
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Stian c'',)
Posts: 7
Joined: 30 Jun 2014 9:19

Har ikke kontaktet historielaget nei. Håper på å finne mer info på biblioteket. Så får håpe at man kan løse gåten på hva dette egentlig har vært.
Stian c'',)
Posts: 7
Joined: 30 Jun 2014 9:19

Slik min forskning viser, ser det ut som HKB 1/480 Holm hadde en tilknytting til ''sperrestillingen'' denne såkalte sperrestillingen var ett viktig sted der Tyskerne fikk forsyninger fra fly, på vik hadde tyskerne mulighet til og bruke riksveien til landingsbane. De tyske soldatene som var i Vik og i Eidsfjorden, kom hovedsakelig fra Holm.
Attachments
De tyske sperrestillinger på Vikeidet
De tyske sperrestillinger på Vikeidet
De tyske sperrestillinger på Vikeidet.jpg (132.04 KiB) Viewed 442 times
Stian c'',)
Posts: 7
Joined: 30 Jun 2014 9:19

Slik min forskning viser, ser det ut som HKB 1/480 Holm hadde en tilknytting til ''sperrestillingen'' denne såkalte sperrestillingen var ett viktig sted der Tyskerne fikk forsyninger fra fly, på vik hadde tyskerne mulighet til og bruke riksveien til landingsbane. De tyske soldatene som var i Vik og i Eidsfjorden, kom hovedsakelig fra Holm.
Attachments
Kart over HKB 1/480 Holm
Kart over HKB 1/480 Holm
Kart Holm kystfort.jpg (48.6 KiB) Viewed 442 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Kilder? Er det snakk om "Historisk Årbok for Sortland" 1994 eller 1995?
Last edited by Natter on 07 Nov 2014 12:57, edited 1 time in total.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Stian c'',) wrote:De tyske soldatene som var i Vik og i Eidsfjorden, kom hovedsakelig fra Holm.
Går ut fra at anleggene i Vikeidet-området er eldre enn kystbatteriet, gitt at sistnevnte ble etablert sent i 1944, så det virker litt rart.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

Var på HKB Holm for endel år siden,fant ingenting :rodme: Snakket med lokal,dei snakket om noen løpegraver i skogen men vi fant ingenting.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Natter wrote:
TommyG wrote:Om du klikker deg gjennom til bloggen deres så ligger det i alle fall referat ute der fra årsmøte og styremøte i mars i år.
Takk, der var det også mer kontaktinfo...
Jeg fikk tilsendt oversikt over publiserte bøker, samt fullstendig artikkelindeks (de har dokumentert ganske mye fra krigen). Skulle ikke være noe problem å bestille iflg vedkommende jeg var i kontakt med - noe jeg også gjorde i august i fjor, men så langt null respons...
Informasjon som ikke deles, går tapt!
ØyBjugn
Posts: 204
Joined: 07 Oct 2014 11:50
Location: Besterålen

Vevang wrote:Var på HKB Holm for endel år siden,fant ingenting :rodme: Snakket med lokal,dei snakket om noen løpegraver i skogen men vi fant ingenting.
Kanonstillingene på Haug og stillingen på Vikeidet kom til Vesterålen fra Finnmark i 1944. På Holm er stillingene på øversiden av veien(venstre side), der var det 4 10,5 cm kanoner. Siden de kom så sent i 44 så var de bare feltstillinger. Med litt flaks og Nord Norsk sommer så finner man kanskje spor av de når grønnfarga vaskes bort fra skauen..


Vikeidet var antagelig sett på nødlandeplass/mulig landeplass for Luftwaffe etter de mistet alle flyplasser nord for Bardufoss i 1944

(Men på Andenes var det egentlig planlagt flyplass allerede i 1940, men pga værforhold så ble det værende som nødlandeplass.)

Vikeidet er perfekt for landeplass, peise flatt og mulighet for lang rullebane; der veien går i dag er det ei rettstrekke på 2,5 km Ø-V. Stillingene på Vikedet er helt til høyre ved elveosen, på Sørsiden av veien.
Attachments
Vikeidet.pdf
Fikk ikke lagret bilde da jeg er på jobb som våken nattevakt.
(236 KiB) Downloaded 16 times
ØyBjugn
Posts: 204
Joined: 07 Oct 2014 11:50
Location: Besterålen

Natter wrote:Kilder? Er det snakk om "Historisk Årbok for Sortland" 1994 eller 1995?
Sortland Årbok for 1995.
Post Reply

Return to “Flyplasser / Flyplassforsvar/ Luftwaffe”