Flyvraket på Ringebufjellet.

Fra Kjevik i syd til Lakselv i nord fikk Luftwaffe sine flyplassanlegg meget høy prioritet under utbyggningen av "Festung Norwegen" . Nesten samtlige flyplasser ble bygget ut i festningsmessig stil. Her kan man også skrive innlegg om de enkelte flytyper etc.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Dukket opp noen bilder av dette flyvraket på en gruppe på Facebook, og siden det var fint vær og jeg hadde fri så endte jeg opp med å kjøre meg en tur. Flyet er et Junker Ju 52 som styrtet her i slutten av oktober, 1942. Det oppsto ising på flyet underveis og det ble tvunget ned oppe på vidda. Piloten døde i krasjlandingen mens et besetningsmedlem døde senere av skadene han fikk under krasjet. Ett annet besetningsmedlem og 4 passasjerer overlevde. (Informasjon hentet fra https://ktsorens.tihlde.org/flyvrak/ringebu.html)

Ligger noen flere bilder her om det skulle være av interesse:
https://www.flickr.com/photos/tommygi/s ... 5977415635
Attachments
DSC_3576_v1.jpg
DSC_3576_v1.jpg (394.11 KiB) Viewed 312 times
DSC_3561_v1.jpg
DSC_3561_v1.jpg (507.68 KiB) Viewed 312 times
DSC_3607_v1.jpg
DSC_3607_v1.jpg (332.94 KiB) Viewed 312 times
DSC_3611_v1.jpg
DSC_3611_v1.jpg (508.35 KiB) Viewed 312 times
--
Tommy
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Har forresten laget et turforslag her http://ut.no/tur/2.8559/ om noen andre skulle få lyst til å ta en tur opp dit.
--
Tommy
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Fine bilder Tommy! Spesielt med svart/hvitt!
Mvh.
Jon-Vegard
StigG
Posts: 441
Joined: 17 Aug 2008 22:35
Location: Finnsnes

Kan se ut som det er skutt ned av overivrige rypejegere.
MVH

Stig G
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Ja, er tydeligvis noen jegerr som har hatt noen haglepatroner til overs etter høstjakta.
--
Tommy
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Slike fjellvrak har mye mere sjarm og spenning i seg en restaurerte museums fly.Her ser en flyet i sine rette omgivelser,flotte bilder !
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

AYF wrote:Slike fjellvrak har mye mere sjarm og spenning i seg en restaurerte museums fly.Her ser en flyet i sine rette omgivelser,flotte bilder !
Ja, absolutt. Dette må vel være et av de best bevarte flyvrakene fra andre verdenskrig som fremdeles ligger ute i naturen?
--
Tommy
bpr
Posts: 22
Joined: 16 Feb 2013 15:41

Jeg var der for over 20 år siden og gikk da fra Åsdalssetra som ligger ca 6 km nnnø for vraket. Dit går det en nokså dårlig bomveifra fylkesvei 385 Friisveien. Fra parkeringen går det en ok ikke kjørbar kløvvei opp på vidda. Forøvrig har noen kappet av halepartiet på vraket og fraktet det et stykke (1km) østover før de ga opp. Jeg har et sted sett et bildet som var tatt rett etter krigen og da var flyet ganske intakt. Det korrekte navnet på flytypen er Junkers Ju 52/3M. Det ligger 2 andre vrak av samme type ikke så langt unna, nemlig i Vidjedalsbotn ved Digerronden og sø for Rendalssølen. Disse er imidlertid temmelig fragmenterte.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

bpr wrote:Jeg var der for over 20 år siden og gikk da fra Åsdalssetra som ligger ca 6 km nnnø for vraket. Dit går det en nokså dårlig bomveifra fylkesvei 385 Friisveien. Fra parkeringen går det en ok ikke kjørbar kløvvei opp på vidda. Forøvrig har noen kappet av halepartiet på vraket og fraktet det et stykke (1km) østover før de ga opp. Jeg har et sted sett et bildet som var tatt rett etter krigen og da var flyet ganske intakt. Det korrekte navnet på flytypen er Junkers Ju 52/3M. Det ligger 2 andre vrak av samme type ikke så langt unna, nemlig i Vidjedalsbotn ved Digerronden og sø for Rendalssølen. Disse er imidlertid temmelig fragmenterte.
Østover faktisk. Hvor i alle dager var det de tenkte seg med det da? :D Vurderte også Åsdalssetra som utgangspunkt, men det er vel en ganske heftig stigning opp fra dalbunnen der? Vurderte i alle fall slik at det var lettere å gå fra Friisvegen, selv om det var litt lengere.
Det ligger jo et bilde som jeg antar er tatt under krigen på https://ktsorens.tihlde.org/flyvrak/ringebu.html og det var jo åpenbart betydelig mer inntakt den gangen. Vet ikke hvor mye av dette som skyldes vrakplyndrere og hvor mye som skyldes vær og vind.
--
Tommy
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Det som imponerer mest er aluminiums legeringen i disse Junkerne,dette har ligget der i vær og vind i over 70 år.Fortsatt er aluminiumen blank og fin,får håpe souvernir jegerne lar det som er igjen fortsatt være der.Det har vært alt for mye fokus på restaurering innen flymiljøet de siste årene,det mest sjarmerende flyet på Luftfartsmuseet i Bodø er den Ju88 ,en som er utstilt som den ble funnet ;)
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

AYF wrote:Det som imponerer mest er aluminiums legeringen i disse Junkerne,dette har ligget der i vær og vind i over 70 år.Fortsatt er aluminiumen blank og fin,får håpe souvernir jegerne lar det som er igjen fortsatt være der.Det har vært alt for mye fokus på restaurering innen flymiljøet de siste årene,det mest sjarmerende flyet på Luftfartsmuseet i Bodø er den Ju88 ,en som er utstilt som den ble funnet ;)
Ja, jeg bor jo bare noen mil sør for Gardermoen, men må innrømme at jeg fremdeles ikke har vært å besøkt flysamlingen der. Synes bare historien i sitt naturlige/opprinnelige element er uendelig mye mer interessant.
--
Tommy
Post Reply

Return to “Flyplasser / Flyplassforsvar/ Luftwaffe”