Landingsplass på Biejordet utenfor Arendal

Fra Kjevik i syd til Lakselv i nord fikk Luftwaffe sine flyplassanlegg meget høy prioritet under utbyggningen av "Festung Norwegen" . Nesten samtlige flyplasser ble bygget ut i festningsmessig stil. Her kan man også skrive innlegg om de enkelte flytyper etc.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Frode G
Posts: 19
Joined: 02 Nov 2014 22:03
Location: Grimstad

Hei.
Er helt ny her på forumet og håper jeg treffer på riktig plass innlegget.
På Biejordet utenfor Arendal og ikke langt fra Sandvigen Fort på Hisøya, hørte jeg når jeg vokste opp der at det hadde vært landingsplass på jordene der under krigen.
Har prøvd å finne noe mere info på dette nå som man er blitt litt eldre, men har har ikke funnet noe om det.
Men midt på jordet er det en liten fjellknatt som det er laget skyttergrav i samt at det var en stor metall løkke som man kunne feste en stålkabel i. Og oppe i skogkanten var det også skyttergraver og en liten lettbunker med tynt tak.
Denne var ødelagt og vanskelig å se hvilket formål denne hadde.
Håper det er noen som vet noe mere om dette! :D
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Hei Frode, kan du lage et kartutsnitt med posisjonene og legge ut slik at det er litt lettere å se hvor det er. Velkommen på Forumet forresten :)
Mvh
Yngvar
Frode G
Posts: 19
Joined: 02 Nov 2014 22:03
Location: Grimstad

Her er en link til stedet, er blitt en del igjengrodd i løpet av årene :-)
http://kart.gulesider.no/m/kdcfY
Håper det kan være til hjelp
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei Frode

Velkommen til forumet og godt å se noen fra Arendal.

Det har nok ikke vært noen landingsplass på Biejordene etter det jeg kjenner til i hvert fall.

De stillingene du ser langs hele bie tilhører ytre forsvarslinje rundt Arendal, de gikk fra Høllen og opp til Harebakken, og hadde også sammenheng med bataljons leiren på Myrene.

Disse stillingene ble bygget i første del av krigen og senere forlatt, da tyskerene trakk deler av lager og våpen litt bort i fra byen, og økte radiusen for ytre stillinger.

eneste "registrerte" landingsplass var på Tromøy, men det var også planer om landingsplass på Fevik, men de planene ble oppgitt i 1942.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Frode G
Posts: 19
Joined: 02 Nov 2014 22:03
Location: Grimstad

Tusen takk for velkomsten Yngvar og Werner!
Det var greit å få svar på noe som jeg har grublet på siden man fikk høre som liten, og ikke har funnet noe info om når man er blitt noen tiår eldre :)
Har begynt å lese om de installasjonene som fortsatt finnes her på Sørlandet og lærer mye nytt.
Kommer nok til å ta turen til mange av disse plassene når jeg får tid :)
User avatar
Kvarven
Posts: 959
Joined: 25 Apr 2011 18:33
Location: Bergen

Velkommen til forumet. :sjef:
Frode G
Posts: 19
Joined: 02 Nov 2014 22:03
Location: Grimstad

Takk! :)
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Når det gjelder Arendal og omegn så er det ikke så mye skriftlig pr dato, du finner nok mere her på forumet enn i bøker.

Gi beskjed om det er noe du er ute etter, så skal vi nok hjelpe så godt vi kan.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Frode G
Posts: 19
Joined: 02 Nov 2014 22:03
Location: Grimstad

Har funnet mye interessant her på forumet, så spørsmålene kommer nok etterhvert :)
Post Reply

Return to “Flyplasser / Flyplassforsvar/ Luftwaffe”