Noe ny betong ved Sola Sjø/Sømmevågen?

Fra Kjevik i syd til Lakselv i nord fikk Luftwaffe sine flyplassanlegg meget høy prioritet under utbyggningen av "Festung Norwegen" . Nesten samtlige flyplasser ble bygget ut i festningsmessig stil. Her kan man også skrive innlegg om de enkelte flytyper etc.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Det ble så mildt i været her om dagen at jeg tok en sykkeltur. I Sømmevågen rett ved Sola Sjø arbeides det for å utvide veien mot Tananger til gudene vet hvor mange felt. Der bakken om mot Tananger (og Prestegårdsveien) begynner har man skapt fjellet rent for jord. Nederst har det begynt å komme fram betong! Ikke mye som kan ses enda, men har ikke noe info om at det skal være tyske etterlantenskaper her. Noen som vet om det allikevel kan være noe fra krigens dager?
(Tok ikke bilde da det er lite som er synlig. For sikkerhetskyld er det lagt store steiner oppå "taket".
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Litt mer er synlig nå, målte "taket" til ca. 13 x 10 meter. Vet fortsatt ikke hva det er...
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Du må ta bilder selv om det ikke er så mye synbart!! :gutta:
Mvh.
Jon-Vegard
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Enig, men frekventerer ikke området fast. Var der etter mørkets frembrudd og mobilkamera hjalp ikke så mye.

Hadde håpet på at noen av de her på forumet som sitter på mye dokumentasjon kunne finne ut om det var bygd noe akkurat her, min info sier nei. Det kan godt være noe helt annet, f.eks. noe kommunalt med kloakk e.l. og følgelig helt uten interesse. Normalt vil en finne bek oppå betongen om det har vært noe "tysk underjordisk", og det er det heller ikke så vidt jeg kan se.
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Da var jeg oppom og kikket igjen bare for å konstatere at alt sammen er fjernet med gravemaskin og hydraulisk hammer. Ingenting igjen....
Post Reply

Return to “Flyplasser / Flyplassforsvar/ Luftwaffe”