Skotten seter og Rustlia

Fra Kjevik i syd til Lakselv i nord fikk Luftwaffe sine flyplassanlegg meget høy prioritet under utbyggningen av "Festung Norwegen" . Nesten samtlige flyplasser ble bygget ut i festningsmessig stil. Her kan man også skrive innlegg om de enkelte flytyper etc.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Vandreassen
Posts: 6
Joined: 28 Aug 2017 2:48

Har vært å leita etter de tyske flyvrakene ved Skotten seter ved Ringebu og Rustlia ved Vinstra.
Hadde ikke hellet med meg.

Er det noen her som vet hvor disse ligger og ønsker å dele posisjoner med meg.

Er vanskelig å finne, da det er så lite igjen av disse to og de er lite omtalt.

Hadde vært takknemlig for hjelp.
bpr
Posts: 22
Joined: 16 Feb 2013 15:41

Hei!
Det ligger et Ju53/3M vrak på Ringebufjellet som det er mange som besøker. Kjør ca 4 km forbi Øksendalssetra på Friisven i retning østover mot Atna. Parker der hvor DNT-rødmerket sti krysser veien. Ta stien østover forbi Jammerdalsbua og videre til du ser vraket på koordinatene: 10,45794 grader øst og 10,56592 grader nord. Ca 7 km hver vei. Lettgått terreng, men det kan fort bli væromslag i sept. okt. samt at friisveien vinterstenges mot slutten av oktober.
Det ligger et tilsvarende flyvrak i Vidjedalsbotn omlag 5-6 km ssø for Dørålseter i Rondane, men bomveien dit inn 12km fra rv 27. Dette gikk rett i fjellveggen øst for Digerronden og oppløst i mange fragmenter som havnet i ura nedenfor. Begge disse vrakene er omtalt på nettsidene til noen karer fra Trondheim, men jeg finner ikke den nå.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

bpr wrote:Hei!
Det ligger et Ju53/3M vrak på Ringebufjellet som det er mange som besøker. Kjør ca 4 km forbi Øksendalssetra på Friisven i retning østover mot Atna. Parker der hvor DNT-rødmerket sti krysser veien. Ta stien østover forbi Jammerdalsbua og videre til du ser vraket på koordinatene: 10,45794 grader øst og 10,56592 grader nord. Ca 7 km hver vei. Lettgått terreng, men det kan fort bli væromslag i sept. okt. samt at friisveien vinterstenges mot slutten av oktober.
Det vraket Vandreassen etterspør er ikke det som ligger ved Øverlihøgda men fly som ble skutt ned og krasjet i Skottåsen i Ringebu.
--
Tommy
Vandreassen
Posts: 6
Joined: 28 Aug 2017 2:48

Takk for innspill, men Øverlihøgda har jeg vært på, det enkelt å finne og adskillig mer å se. Det ved Skottåsen er som nevnt et annet fly, også en Junker 52. Alle ombord omkom i styrten. Det er lite kjent og få som om at det ligger noen få rester igjen. Mye er tatt ned av lokale som benyttet blant annet aluminiumen til ulike formål. Metall var mangelvare.

Flyet i Rustlia var en Heinkel med skader etter å ha deltatt i angrep mot Åndalsnes og trolig styrtet som følge av skadene. Her overlevde hele mannskapet Nødlandingen.
håkon
Posts: 1
Joined: 19 Aug 2012 23:42

Hei. Jeg ble først klar over dette spørsmålet nå. Flyvraket, eller egentlig bare en haug rmetallrør, ligger bare 10 min gange fra hytta vår ved Skotten. Jeg var der sist for to år siden, og trengte å lete litt siden det er så lite igjen. Årbok for Ringebu historielag i 2017 har en artikkel om neskytingen.
Vandreassen
Posts: 6
Joined: 28 Aug 2017 2:48

Hei!
Takk for svar. Jeg fant stedet i fjor. Ikke mye igjen, men historien er der. Fant frem ved hjelp av Norge i bilder. Takk for tipset om årboka, skal prøve å få tak i den.

Mva V.Andreassen
ØyBjugn
Posts: 204
Joined: 07 Oct 2014 11:50
Location: Besterålen

Har du sett nettsiden med "alle" flyvrak i Norge?
ØyBjugn
Posts: 204
Joined: 07 Oct 2014 11:50
Location: Besterålen

Glemte å linke til linken!
https://tihlde.org/~ktsorens/flyvrak/
Vandreassen
Posts: 6
Joined: 28 Aug 2017 2:48

Hei!
Den siden har jeg brukt en del, Skotten seter er med der, men ikke mulig å finne ut fra de opplysningene som var der. Det er en fin side som beskriver mange vraksteder og litt av historien bak..
Post Reply

Return to “Flyplasser / Flyplassforsvar/ Luftwaffe”