Buvika og Øysand flyplass

Fra Kjevik i syd til Lakselv i nord fikk Luftwaffe sine flyplassanlegg meget høy prioritet under utbyggningen av "Festung Norwegen" . Nesten samtlige flyplasser ble bygget ut i festningsmessig stil. Her kan man også skrive innlegg om de enkelte flytyper etc.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Ble litt nysgjerrig når jeg leste: http://www.kystfort.com/forum/topic684.html

I Buvika finnes det noen rester etter tyskerne. Blant annen noen gamle tuneller fra krigen ved gamle E39. Disse er nå dessverre stengt igjen. På andre siden av E39 mot sjøen står det noe stålkonstruksjoner. Har hørt at dette skulle brukes i forbindelse med en ubåt base. Har også hørt at dette prosjektet ble stoppet på grunn av mangel på materialer.

Er det noen som sitter på mer informasjon om dette område og er villig til å dele det med meg og resten av forumet?
Last edited by telvrum on 15 Oct 2007 14:28, edited 1 time in total.
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Ryktene skulle ha det til at man ville sprenge et et fjell-anlegg for ubåter i Berget ved Buvika, men dette ble raskt kanselert da fjellet var for dårlig. Jeg har ikke noe gode referanser på dette, men Buvika ligger ikke langt unna Øysandan hvor tyskerne ønsket å bygge ut området til sin nordflåte. Rett ved skulle man bygge neu Drontheim for mannskapet og en 4 felts autobahn til Oslo. Enkelte idag vil vel heller sett at man brukte ressurser på en vei til oslo enn f.esk å bygge dora :D
Den tredje ubåt bunkeren ble planlagt i Leangenbukta ikke langt i fra Lade i Trondheim.

Erik H
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

har du lest boken "neu Drontheim"? Jeg har ikke fått lest den enda så jeg vet ikke hva som kan stå der.

Har forstått det slik at det har vært stor aktivitet på øysand i forbindelse med flyplassen. Står jo fortsatt igjen minst 1 hangar. Vet du om andre ting som står igjen der?

Vet ikke hvor stor hulene i buvika er. Har forstått at det sto igjen endel kjemikalier etter tyskerne der, men vet ikke noe mer. Hørte jo endel rykter i min barndom i nabobygda men tviler jo dette stemmer. Lurer på om det er to innslag for tuneller. 1 på "øysand siden" og 1 på "buviksiden". begge ligger plant med E39.
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Jau, jeg har lest boken, en ganske så liten sak. Har nesten glemt den, mulig det var der jeg leste om saken.
De tunnelene som var sprengt ut mellom øysand og buvika var dekkningsrom for personell som jobbet på land da det lå båter der. Du har sikkert sett restene av bryggen der.
Det jeg lurer på om det er igjen noen bunkere i Buvika eller om det er noe rester igjen. Ifølge et kart skal iallefall buvika hatt et lengre besøk av et kompani.. eller iallefall deler av et kompani.

Erik H
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

hvis det skulle være noe annet i buvika tror jeg dette må være godt gjemt. Har ikke hørt noe om det heller. Men en skal da huske at jeg ikke fikk den store interessen for bunkere før etter jeg flytta til sørlandet.

Vet du om det finnes andre ting av interesse mellom Buvika og Lensvika på sørsiden av fjorden?
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Vet du om det finnes andre ting av interesse mellom Buvika og Lensvika på sørsiden av fjorden?
Børsa og Orkanger burde ha noen rester, men det er lenge siden jeg gikk i det området så jeg husker rett og slett ikke, men kanskje JornN vet om noe?

Erik H
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hallo
Jeg mener det anlegget skal ha blitt til et kaianlegg og en stor tørrdokk innunder berget nærmere Øysand. Har ikke hørt om noe spesifikt for ubåter her, men noen fullgod oversikt over tyske planer finns vel knapt heller.
JornN
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei igjen
Var litt rask med å poste der, fikk ikke med den siste setningen.
Jeg har ingen referanser på buvika, faktisk ikke noe før Orkanger/Orkdal, men jeg ville ha regnet med at det kanskje stod noen brakker på Buvik-sida av berget også. Men dette er bare gjetning. Har ennå ikke vært i kontakt med kommunen her, men det kommer.
JornN
mmoe
Posts: 4
Joined: 09 Oct 2007 19:42

Restene etter kaianlegget i Buvika var ledd i en planlagt utbygging av en stor bølgebrytermolo i bukta vest for øysand. Fra kaianlegget skulle det fylles ut en molo nordover, og en halvmåneformet molo med spiss vestover skulle skjerme den planlagte tørrdokken som skulle bygges .

I forbindelse med utbyggingsarbeidene, ble det etablert et verksted i Brekka, rett sør for kaianlegget. Det var firmaet Julius Berger som sto for anlegget, og etter det jeg har fått vite, var det hovedsaklig arbeid med spunsingen og vedlikehold av mudderapparatet det ble drevet med. Storparten av brakkeleiren ble revet kort tid etter krigen, men verkstedene med utstyr ble solgt til en buvikmann som drev mekanisk verksted der i mange år.

Det var også forlagt russiske eller østeuropeiske krigsfanger i kjelleren på låven på husbygården i buvika.

Utover dette, kjenner jeg ikke til at det var stasjonert tyskere i Buvika.

Tidlig på 60-tallet var det ennå rester av trekaiene som var bygd i hele anleggets lengde, utenfor spunsveggene. Selve kaidekket ble fjernet rett etter krigen, men de store stokkene som var pælet ned i bunnen ble stående inntil vær og vind brøt de løs.

Hulen rett innenfor kaianlegget er mest sannsynlig et påbegynt standard tilfluktsrom med to utganger. En uferdig innslag kan tyde på dette. Det eneste jeg husker, var at vi som barn lekte litt der inne, og at veivesenet lagret noen tønner med olje eller noe lignende. Jeg mener at dette ble brukt i forbindelse med oljegrusing av veien før den fikk fast dekke.

Den andre hulen, som ligger et par hundre meter vest for dagens bomstasjon, var muligens bygd før krigen. Det eneste jeg har sett av dokumentasjon, er et tysk dokument fra siste krigsår, der hulen er oppmålt, og det vurderes i hvilken grad hulen er brukbar som dekningsrom.

Utover dette, er det et påbegynt tilfluktsrom bak anlegget til Trønderlinjen. Også dette anlegget ble bygd i sluttfasen av krigen.

Det eneste jeg har funnet av utbygde nærforsvarsstillinger i øysand/buvika-området, er et par skyttergraver som lå der øysandkrysset er i dag. Det var relativt beskjedne saker,med oppmurt naturstein, og en betongplatting på hver av skyttergravene. Det ble sagt et en liten luftvernkanon var satt opp ved den vestre skyttergraven. Som gutt husker jeg også at det var rester av stillinger som hadde vegger og tak av av jernbanesviller. Disse lå på sørsiden av riksveien, og hadde sannsynligvis som oppgave å hindre veitrafikken, og eventuelle fiendlige landinger på flyplassen.
Noen grovkalibrete artillerikanoner ble visstnok plassert på jordene litt sør for utløpet av Gaula.

En betongbunker (et slags regelbau med to innganger med felles gang, og to rom i bunkeren ble bygget i området der flyhangarene står. Det var også en mg-stilling med egen inngang i bunkeren.

Knut Sivertsen tegnet et kart over øysandområdet for ca. 15 år siden. Det viser den planlagte bølgebryteren og den planlagte tørrdokken.

Noe arbeid av betydning ble aldri iverksatt med tørrdokken. Et brev fra høsten 1942, viser at beboerne langs søndre del av stranda (innbefattet huset jeg vokste opp i) fikk ordre om å flytte ut av husene, pga. at arbeidet nå skulle startes. Bortsett fra at et av husene ble overtatt av kommandanten for øysandområdet, slapp beboerne med skrekken.

I takt med sviktende krigslykke, ble det mindre og mindre futt over aktiviteten.

Morten
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

En betongbunker (et slags regelbau med to innganger med felles gang, og to rom i bunkeren ble bygget i området der flyhangarene står. Det var også en mg-stilling med egen inngang i bunkeren.
Vet du om denne bunkeren finnes enda?
Har vært der to ganger for å lete etter denne, men hver gang uten hell.....
Skal ifølge byggelister være en Regelbau 622. Dette var opprinnelig en mannskapsbunker, men i dette tilfellet oppført som Bauwerk 101 "Jägerbereitschaftsunterstand". En anmerkning forteller også at det var OT som var ansvarlig for oppføringen.
Passer godt til beskrivelsen din og:
Attachments
Regelbau 622.jpg
Regelbau 622.jpg (32.95 KiB) Viewed 882 times
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Tusen takk til mmoe for utfyldende beskrivelse av Buvika/øysand. Har selv brukt en halv dag på å finne den bunkeren.

Når det gjeldet det kompaniet i Buvika så er det en feil fra min side. (feil side)Kompaniet var oppsatt på Øysand (233 m. 1. Kp. 702).

Erik H
mmoe
Posts: 4
Joined: 09 Oct 2007 19:42

Ang. bunkeren.

Den er der fortsatt, men mg-stillingen er avstengt, med stålplater. Begge innganger ble avstengt på samme måtte av forsvaret en gang på 70-tallet, men det er mulig at "entusiaster" har brutt opp åpningene igjen.

Bunkersen ligger 100 m. n/ø for den sydligste av de to flyhangarene som står igjen, under østenden på garasjeanlegget. Den er nedgravd i sandgrunn, i flatt terreng, og foran inngangspartiet er det oppgravd en grøft. Taket stakk ca 1 meter over bakkenivået. På 70-tallet bygde forsvaret et garasjeanlegg over bunkerstaket.

Før garasjeanlegget ble bygd, ble bunkersen brukt av oss unger/ungdommer. Det eneste som var igjen av utstyr i bunkersen, var et manuelt(?) drevet lufteanlegg, med noen filtre og saker. Tror det var en gul farge på disse sakene. Vi demonterte et av dem, og installerte en ovn. Forsvaret satte liten pris på virksomheten, og bunkersen ble avstengt.

Glemte å nevne at tyskerne hadde et primitivt tilfluktsrom i en bekkedal øst på øysand, nord for det gamle skolebygget som fremdeles står like ved E-39. Det var bygget inn i leirmælen, og hadde vegger og tak av jernbanesviller. Såvidt jeg husker var det to innganger. Antar at dette er rast sammen nå.


Morten
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Det er nesten ubegripelig at vi ikke så denne bunkeren ifjor da vi trålet området. vi hadde faktisk stått oppå bunkeren også! jeg husker iallefall at jeg kjørte på enden av garasjeanlegget.
Blir ikke mer R622 enn dette! takk til mmoe for opplysningene som førte til funnet.

Erik H
Attachments
2007_oysand_r622_1.jpg
2007_oysand_r622_1.jpg (73.1 KiB) Viewed 852 times
2007_oysand_r622_2jpg.jpg
2007_oysand_r622_2jpg.jpg (37.64 KiB) Viewed 852 times
2007_oysand_r622_3.jpg
2007_oysand_r622_3.jpg (42.21 KiB) Viewed 852 times
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Har funnet ortofotoer fra 1956 på Melhus kommune sine hjemmesider og jeg kan si at disse er meget interessante. På oversiktsbildet (nr. 1) kan man se flere tufter etter noe som ligner gårdstun, men som jeg regner med var tyske "hof" eller brakkekomplekser, bygget for å likne gårder til forveksling (samme var det flere av på Austråt). Legg merke til hvor tydelig flystripa ennå vises, og de 2 hangarene og en "hof" i bilde nr. 2.
Til mmoe: Er det R622-bunkeren jeg har ringet inn på bilde nr. 2? Og videre: På bilde nr. 3 kan man nede til høyre se den tyske offisersmessa (dagens ridesenter), men det som er interessant er de 3 strukturene oppe til venstre. Dette ser ut som restene etter en stor/lang brakke, en mulig Flak-posisjon, og kan det tredje være en bunker? Bilde nr. 4 er tatt på enden av rullebanen mot sjøen, her kan man se 3-4 rektangulære og 3 sirkelformede strukturer. Vet du noe om disse? For meg likner det på Flak-posisjoner, men det er bare gjetning. Og til slutt: Du nevner sperrestillinger i mælen ved elva, er de lokalisert innenfor bilde nr. 5? I tilfelle, kan du markere dem på bildet og poste det ut på nytt? Legg forøvrig merke til det lille (hvite) bygget(?) helt øverst ved bilderammen, hva kan det ha vært - om tysk i det hele tatt?
Det er i alle fall tydelig at det har eksistert mye mere på Øysand enn hva som vises i dag.
Attachments
Ortofoto Melhus, Øysand 1956 - 1.jpg
Ortofoto Melhus, Øysand 1956 - 1.jpg (145.06 KiB) Viewed 832 times
Ortofoto Melhus, Øysand 1956 - 2 a.jpg
Ortofoto Melhus, Øysand 1956 - 2 a.jpg (145.43 KiB) Viewed 832 times
Ortofoto Melhus, Øysand 1956 - 3.jpg
Ortofoto Melhus, Øysand 1956 - 3.jpg (123.9 KiB) Viewed 832 times
Ortofoto Melhus, Øysand 1956 - 4.jpg
Ortofoto Melhus, Øysand 1956 - 4.jpg (122.9 KiB) Viewed 832 times
Ortofoto Melhus, Øysand 1956 - 5.jpg
Ortofoto Melhus, Øysand 1956 - 5.jpg (178.2 KiB) Viewed 832 times
JornN
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei igjen
Jeg glemte å si at det er 2 andre bygg som fortsatt står i dag; møbelbygget ved innkjøringen mot hangarene (til venstre ved innkjøringen i bilde nr. 1) var spisebrakke for krigsfanger, dessuten står et garasjebygg som vises nederst til venstre i bilde nr. 1. Det er en hule rett bak denne, antaklig det samme tilfluktsrommet som mmoe nevner.
JornN
Post Reply

Return to “Flyplasser / Flyplassforsvar/ Luftwaffe”