Mulig sjøflyplass ved Andsvatnet, Troms

Fra Kjevik i syd til Lakselv i nord fikk Luftwaffe sine flyplassanlegg meget høy prioritet under utbyggningen av "Festung Norwegen" . Nesten samtlige flyplasser ble bygget ut i festningsmessig stil. Her kan man også skrive innlegg om de enkelte flytyper etc.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
RasmusTerne

Hei.
Mener å ha hørt at tyskerne hadde landingsplass for sjøfly på Andsvatnet v/ Bardufoss under krigen.Mener å ha sett rester fra anlegg fra veien ved vatnet. Kan ikke finne noe om slik aktivitet i noen kilder som jeg har.
Noen som vet noe om dette?
Sigfred R.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Restene ved veien skal jeg ikke uttale meg for mye om, men ser for meg ut som det har vært en del aktivitet der..... Om dette er norsk, tysk, engelsk eller NATO vet kanskje andre :-)
Litt lenger mot flyplassen dermot ligger det flere tyske stillinger på nordsiden av Andselva, mens på sørsiden ser det ut til å være norske stillinger med unntak av to st Rs 58 Ringstände for MG.

På nordsiden ligger bla. en R 622 mannskapsbunker og en delvis ombygget L 424A kommandobunker for tungt luftvern, samt en rekke flere RS 58.

Mvh
Erik E
Attachments
RS58 like i veikanten
RS58 like i veikanten
BF1.JPG (133.45 KiB) Viewed 255 times
R 622 med typisk norsk "kald krig" modifikasjon i form av nytt heldekkende tak over inngangspartiet.
R 622 med typisk norsk "kald krig" modifikasjon i form av nytt heldekkende tak over inngangspartiet.
Bf2.JPG (41.64 KiB) Viewed 255 times
L424A med hus oppi brønnen hvor avstandsmåleren sto.....
L424A med hus oppi brønnen hvor avstandsmåleren sto.....
Bf3.JPG (67.75 KiB) Viewed 255 times
Denne MG bunkeren har skuddfelt utover Andsvatnet, men ser ut til å være norskbygget....
Denne MG bunkeren har skuddfelt utover Andsvatnet, men ser ut til å være norskbygget....
Bf4.JPG (130.19 KiB) Viewed 255 times
Post Reply

Return to “Flyplasser / Flyplassforsvar/ Luftwaffe”