MFB 4./802 Blåman (Bergen)

Allerede 9. april 1940 var de første tyske luftvernbatteriene på plass i Norge. utover i krigen vokste antallet dramatisk, men med størst fokus rundt de største flyplassanleggene.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Skygge i Bjørgvin
Posts: 72
Joined: 15 Feb 2009 2:38
Location: Frydenbø

Hva tror du dingsen er?
Hvordan ble slike batterier ryddet etter krigen? Det er jo skar og sprekk overalt, vann, myr, lyng... hvordan vet man at det ikke har glemt miner, våpen, etc?

Når det gjelder meg:

Privat, ingen bryr seg om ruiner det vi ikke vet noe og ikke kan fortelle noe om noen. Det menneskelige og det historiske er dekket av Bergensernes Fjellverden (1986). En bok kom i fjor som fokuserte på hvem eier hyttene nå "Byfjellene - mennesker og mangfold" eller noe slik. Orienteringskart fra 1970, 2000 og 2003 samt "vanlige" kart fra 1883, 1927, 1957 gir meg oversikt over merket ruiner og gjengrodde stier. Bergenskart hjelper når et område er åpenbart "the place to choose" dersom man vil bygge støl, eller finne noe som noen har sett men kan ikke plassere nøyaktig.

Uten å glemme at:

- Mange ruiner er ikke merket
- Mange ruiner ble mest sannsynlig aldri sett siden 1950, siden alt er gjengrodd (faen ta Bjørnson... "kle fjellet" liksom) og siden 99% av turgåere går på de samme stiene
- Mange ruiner er feilplassert, av og til veldig feilplassert
- Noen ruiner er merket men ble fjernet
- Varder og gjengrodde stier er det verste. Jeg **tror** jeg er på noe og har funnet en varderekke som ikke er omtalt noen steder - venter på at myrene minker med frosten for å skjekke ett par ting... har allerede funnet flere kollapset varder
- Flyfoto fra 1951 viser at bygrensen er tydelig merket av steingård. Jeg vil gjerne forstå at disse steiene ble fjernet og brukt til noe annet - men HVA, og hvorfor finner jeg ingen tydelig spor igjen?
- Som du skjønte i den andre threaden, hjernen ser hva han vil på flybilder...
- .... på den samme måte som i dag jeg gikk rundt Skomakerdiket for kanskje den 50. gangen bare i år og fant en firkantet grøft som er mest sannsynlig en grunnmur.
- Jeg finner ting igjen og igjen og igjen nye ting når jeg er på vei til å sjekke noe planlagt

Gjenstår Kvitebjørn, Lavet, alt mellom Kvitebjørn og elven mellom Storavatnet og Munkebotnsvatnet, og alt som er mellom Pallashytten og Borgaskaret (det vil si Langeli-området og Vardegga til Ulskebjørn). Da er buen Fagerdal - Natland ferdig. Om jeg noen gang blir ferdig. Etter dette gjenstår månedvis av legge riktig bilde på riktig sted, lage lister, antatt funksjon, og se om Byantikvaren, Dag Sletten, Statens Kartverk eller noen er interessert. Noe som ikke kommer til å skje. Våkendalen tar jeg ikke, bortsatt fra en del ruiner som ikke er omtalt av Dag Sletten (the man) i boken "Bak Blåmanen" (veldig fin bok). Jeg tør ikke plage mannen før jeg er ferdig med alt jeg har i tankene.

Jeg er mest sannsynligvis personen under 70 som kan mest om menneskelig spor på Byfjellene. Folk skjønner ikke korfor en utlending på 32 holder på med dette... jeg liker det. Som alle hobbyer koster det skjorten. Stor skjerm, el sykkel, ipad, gps, Lupine, powerbank, kikkert...
Last edited by Skygge i Bjørgvin on 10 Oct 2017 0:24, edited 1 time in total.
Følg Bergensernes Fjellverden på Instagram for glimts of the forgotten past på Byfjellene :)
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Skygge i Bjørgvin wrote:Was ist das?
Koblingsboks med enkelt kabelinntak vil jeg tro - ref bildet (fant ingen enkle i farten).
Attachments
IMG_0151.JPG
IMG_0151.JPG (1.78 MiB) Viewed 216 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Natter wrote:(fant ingen enkle i farten).
Muligens noe slikt:
Attachments
Clip_6.jpg
Clip_6.jpg (197.37 KiB) Viewed 216 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Det er et koplingspunkt som Natter skriver - KEV Kabel End Verteiler, for 4 til 10 par sambandslinjer alt etter så, produsert av Siemens / AEG / F.G. bla.

Thomas L
Attachments
KEV.jpg
KEV.jpg (148.87 KiB) Viewed 201 times
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Jeg er mest sannsynligvis personen under 70 som kan mest om menneskelig spor på Byfjellene. Folk skjønner ikke korfor en utlending på 32 holder på med dette... jeg liker det
Det er ett viktig arbeid som du gjør. Ikke mange som har ork til det. Imponerende :-)
Vedlagt utsnittet som viser plasseringene på de stillingene (tårn m.m) De to rett ved Nordlys er ok, de to andre har jeg ikke funnet.
mvh
Paul S.
Attachments
Ypeiler.jpg
Ypeiler.jpg (428.21 KiB) Viewed 165 times
KRE
Posts: 40
Joined: 31 Aug 2008 21:28
Location: Oslo

ragnvald wrote:Ifølge noe jeg leste et sted skal denne varmestuen som idrettslaget Varegg bruker være hentet ned og satt opp igjen her i Mulen-Sandviken etter krigen. Hører gjerne mer om dette om noen har opplysninger. Bildet tatt en flott høstdag i går.
KRE
Posts: 40
Joined: 31 Aug 2008 21:28
Location: Oslo

Denne er vel en av soldatbrakkene som befant seg i batteriet på Blåmannen.
KRE
Posts: 40
Joined: 31 Aug 2008 21:28
Location: Oslo

Kvarven wrote:
simonorch wrote:Det er dukket opp en gruppering med bilder over på WAF fra batteriet

http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... p?t=775110
Takk for linken!
Interessant. Men jeg får ikke åpnet linkene.
KRE
Posts: 40
Joined: 31 Aug 2008 21:28
Location: Oslo

simonorch wrote:Det er dukket opp en gruppering med bilder over på WAF fra batteriet

http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... p?t=775110
Jeg får ikke åpnet linkene.
KRE
Posts: 40
Joined: 31 Aug 2008 21:28
Location: Oslo

Paul S. wrote:Vedlagt noen bildeutsnitt av en bildeserie fra Rundemanen/Blåmanen.
Den går fra edsavleggelse i 1941 til høsten 1945 i en fangeleir i Sogn og Fjordane.
mvh
Paul S.
Bildene er blitt borte.
KRE
Posts: 40
Joined: 31 Aug 2008 21:28
Location: Oslo

ragnvald wrote:Ifølge noe jeg leste et sted skal denne varmestuen som idrettslaget Varegg bruker være hentet ned og satt opp igjen her i Mulen-Sandviken etter krigen. Hører gjerne mer om dette om noen har opplysninger. Bildet tatt en flott høstdag i går.
Etter informasjon her på forumet så befant den seg til venstre for kanonstillingene i batteriet og da var det en mannskapsbrakke.
Post Reply

Return to “Tyske luftvernbatterier”