MFB 4./802 Blåman (Bergen)

Allerede 9. april 1940 var de første tyske luftvernbatteriene på plass i Norge. utover i krigen vokste antallet dramatisk, men med størst fokus rundt de største flyplassanleggene.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Her er nokre bilete eg tok i år 2000 på Rundemannen i Bergen (ein av Bergens sju fjelltoppar). Dette var vel eit luftvernbatteri og ikkje eit kystfort, så flytt gjerne denne tråden til rett "Bergens-seksjon". Eg veit veldig lite om dette batteriet så historikken vil eg overlate til andre å fortelle.
Men det eg såg var eit typisk sikringsarbeid der alle stillingane var ifyllt med stein og jordmassar. I tillegg til dei fire stillingane var det ein stor ammobunker, noko meir såg eg ikkje (var ikkje der lenge heller).
Attachments
rundemannen.jpg
rundemannen.jpg (167.37 KiB) Viewed 1374 times
rundemannen_0001.jpg
rundemannen_0001.jpg (111.95 KiB) Viewed 1373 times
rundemannen3.jpg
rundemannen3.jpg (534.58 KiB) Viewed 1372 times
Her er det mulig å sjå litt av innerkanten på stillinga.
Her er det mulig å sjå litt av innerkanten på stillinga.
rundemannen1.jpg (286.94 KiB) Viewed 1371 times
Nærbilde av innerkant
Nærbilde av innerkant
rundemannen_0002.jpg (346.4 KiB) Viewed 1370 times
rundemannen4.jpg
rundemannen4.jpg (436.58 KiB) Viewed 1368 times
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Ikke for å være pirkete, men som bergenser må jeg presisere at batteriet faktisk ligger på fjellet som heter Blåmanen. :D
Betegnelsen var 4/802 Blåman, og batteriet bestod av 4x10.5cm SKC + 2x2cm.

Har lest i en bok, husker ikke hvilken, at batteriet lå så høyt at dersom det skulle beskyte flyene risikerte man å treffe bebyggelsen i byen.

Bunkeren i posten over ligger riktignok mer på Rundemanen, for det er ikke mange hundre meterne imellom de to fjelltoppene. Det kan også nevnes at Tyskerne hadde en radiostasjon på Rundemanen.
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

:) Og jeg som alltid grublet over hvordan det så ut inni ammobunkerene, den var jo alltid låst. Takk være forumet fikk jeg en tegning og se noen bilder av en tilsvarende ammo bunker.
Fint at andre deler med oss "dummies" nyttige informasjon.

Erling
Attachments
ammo_bunker_a.jpg
ammo_bunker_a.jpg (43.59 KiB) Viewed 935 times
Last edited by Erling on 28 Mar 2009 18:13, edited 1 time in total.
RoarP
Posts: 113
Joined: 17 Apr 2006 16:52
Location: Bergen
Contact:

Kan ligge til litt mer informasjon :

Batteriet ble overtatt av norske styrker i løpet av mai 1945. Den 15 mai startet opptak og sprengning av landminene i området. Fra 1946 inngikk batteriet i Luftverngruppe Vest med HV-personell fra Bergenhus HV-Område som nærforsvarstyrke. I 1952 ble batteriet nedlagt og skytset flyttet til Kopås. Brakkeleiren og kanonstillingene forble likevel intakt frem til slutten av 1950-årene.

Bildet er tatt i 1968, man kan se tre "takene" som ble bygget over stillingene. Disse finner man i dag på bunnen av stillingene med jord og stein over.

Kilde : Sven-Erik Grieg Smith
Attachments
blaamanen.jpg
blaamanen.jpg (116.9 KiB) Viewed 1324 times
RoarP
Posts: 113
Joined: 17 Apr 2006 16:52
Location: Bergen
Contact:

Hei !


Kanskje litt O/T (O/T=Off Topic), men grunnen for at tyskerne
lå batteriet til Blåmanen var at de engelske skua flyene som
senket Kønigsberg ved Skoltegrunnskaien fløy over Blåmanen
før de angrep.

http://home.online.no/~oela/Vi%20Menn%2 ... tikkel.pdf

En gammel artikkel fra ViMenn i 1962.
KRE
Posts: 40
Joined: 31 Aug 2008 21:28
Location: Oslo

Jeg har mange ganger gjennom årene vært på Blåmanen da jeg har vokst opp i Bergen.
Her er rester av et tysk batteri som besto av 4 stk. 10,5 cm kanoner og en bunker med avstandsmåler for innstilling av kanonene.
Før var kanonstillingene åpen men i dag er de fylt igjen. Det å fylle igjen kanonstillinger fra tyske fort bør man vel være forsiktig med.
Et stykke unna kanonstillingene befinner det seg dessuten en stor bygning i betong med to rustne ståldører. Dette har kanskje vært ammunisjonsmagasin?

Dette batteriet var så vidt jeg forstår underlagt Kriegsmarine selv om det var et luftvernbatteri høyt oppe på fjellet Blåmanen.
Til dette anlegget var det selvsagt brakker og oppholdsrom for offiserene og soldatene. Dette er nok revet etter krigen og bare noen av gunnmurene er tilbake.

Jeg synes at det burde finnes mer informasjon om dette batteriet og om det var operativt av det norske forsvaret etter krigen.

Dersom det finnes fotografier og mer informasjon om batteriet på Blåmanen så vil det være interessant å få vite om det.
Last edited by KRE on 30 Aug 2012 2:09, edited 2 times in total.
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

:) Velkommen på forumet.
Kikker du litt på denne linken finner du noen fine bilder. http://www.kystfort.com/forum/topic536.html
Kikker du i boken til Kjell-Ragnar Berge, "Fronten er kysten!". På side 183 finner du 3 bilder fra krigens dager pluss avdelingskjennemerket.
Ellers får du lærde her på forumet kommer mer tekniske detaljer.
Erling
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

En gammel artikkel fra ViMenn i 1962.
Utrolig fengende artikkel det der. Sikkert litt påsmurt, men betydelig bedre enn det som står i nåtidens vi menn.

Forøvrig, har noen en teori om hva den underlige bygningen i bakgrunnen på bildet over er? Ligner nesten litt på en Wurzburg, eller annen form for radar.
Attachments
Underlig konstruksjon innringet.
Underlig konstruksjon innringet.
blaamanen_edit.JPG (66.06 KiB) Viewed 1200 times
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

har noen en teori om hva den underlige bygningen i bakgrunnen på bildet over er?
For å besvare mitt eget spørsmål, så er det sannsynligvis dette "tårnet" som vises. Det er bygget etter krigen, og revet før jeg kom meg opp på Rundemanen. Noen som vet hvilken funksjon det hadde?

(Foto hentet fra Sven-Erik Grieg Smith's artikkel; "På jakt etter okkupasjonshistorien VI")
Attachments
Foto: ØØ
Foto: ØØ
Rundemanen_tårn.jpg (24.93 KiB) Viewed 1185 times
RoarP
Posts: 113
Joined: 17 Apr 2006 16:52
Location: Bergen
Contact:

Tarjei wrote:
har noen en teori om hva den underlige bygningen i bakgrunnen på bildet over er?
For å besvare mitt eget spørsmål, så er det sannsynligvis dette "tårnet" som vises. Det er bygget etter krigen, og revet før jeg kom meg opp på Rundemanen. Noen som vet hvilken funksjon det hadde?

Bygget tilhørte Forsvaret (Forsvarets fellessamband (FFSB)) og hadde som funksjon å ha kommunikasjon via radiolinje til diverse installasjoner.
RoarP
Posts: 113
Joined: 17 Apr 2006 16:52
Location: Bergen
Contact:

Knut Enebakk wrote:
Dersom det finnes fotografier og mer informajon om batteriet på Blåmanen så vil det være interessant å få vite om det.
Her kan du lese hva engelsk etteretning viste om Blåmannen.

Ellers anbefaler jeg at du leser litt mer i tråden om Rundemannen.
Attachments
bergeninfo075.jpg
bergeninfo075.jpg (145.85 KiB) Viewed 1247 times
bergeninfo074.jpg
bergeninfo074.jpg (215.46 KiB) Viewed 1247 times
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Noen som vet hva "W/T Station" står for?
Flora krigshistorielag
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Tror det er Wireless Transmitter, men ikke sitér meg på det. Lurer også på om R/F står for Rangefinder.
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Tarjei wrote:Tror det er Wireless Transmitter, men ikke sitér meg på det. Lurer også på om R/F står for Rangefinder.
Det er nok sannsynlig, jeg har MarineFunkStelle oppført som "W/T Station".

/Kim
Flora krigshistorielag
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Erling wrote::) Og jeg som alltid grublet over hvordan det så ut inni ammobunkerene, den var jo alltid låst. Takk være forumet fikk jeg en tegning og se noen bilder av en tilsvarende ammo bunker.
Fint at andre deler med oss "dummies" nyttige informasjon.

Erling
Kanskje er det flere varianter av denne bunkeren? Etter det jeg har sett går veggene med buene på langs i bunkeren, ikke på tvers....

/Kim
Flora krigshistorielag
Post Reply

Return to “Tyske luftvernbatterier”