Flak rundt Fiskå (Kristiansand)

Allerede 9. april 1940 var de første tyske luftvernbatteriene på plass i Norge. utover i krigen vokste antallet dramatisk, men med størst fokus rundt de største flyplassanleggene.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Øksnevad_2
Posts: 1464
Joined: 05 May 2008 13:13
Location: Kristiansand
Contact:

Stillingene på Fiskaa området er det ikke skrevet noe veldig om så vidt jeg kan se…
Endre:
En vet at det lå et tungt tysk batteri her med fire-seks 8,8cm luftvernkanoner, samt tre 2cm luftvernkanoner. Noe av dette, eller alt, må ha ligget på den kollen vi har sett på inne på Elkem.

Det var bare for et par dager siden Endre på forumet gjorde meg oppmerksom på den lille fjell knausen ved sjøen inne på Fiskaa verk. Verken Endre eller jeg har vært ute på stillingene grunnet utbyggingen av Fiskaa. Området rundt stillingene er trolig sperret av. Men om 1-2 uker får vi mulighet til å undersøke stillingene.

Håper at det er noen som har noe mer info om dette.... takk på forhånd.
Med tilgang til Fiskaa verks ”eget historiske arkiv” fikk jeg tak i disse bildene:
Attachments
bilde4.jpg
bilde4.jpg (33.77 KiB) Viewed 543 times
bilde3.jpg
bilde3.jpg (220.84 KiB) Viewed 543 times
bilde 1.jpg
bilde 1.jpg (232.72 KiB) Viewed 543 times
bilde2_forminsket.jpg
bilde2_forminsket.jpg (237.2 KiB) Viewed 532 times
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei Øksnevad_2 og velkommen til forumet.
Interessante bilder og håper vi får se mer fra denne plassen.
Jeg tok å forminsket bildet.. det som nå ligger øverst. kuttet litt på sidene slik at det ikke tok så mye plass. håper det var greit.

Erik H
User avatar
Øksnevad_2
Posts: 1464
Joined: 05 May 2008 13:13
Location: Kristiansand
Contact:

Tusen takk Erik H. :)
Takk for at du forminsket bildet :) ! Det var litt stort ja
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Noen av dere moderatorer som kan flytte denne tråden til "Tyske luftvernbatterier" Hører vel til der?
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
Endre W
Posts: 37
Joined: 07 Jan 2008 11:09
Location: Kristiansand

Veldig bra at du tar opp dette Øksnevad_2.

Jeg vet ikke så mye om dette batteriet, ikke har det vært lett å finne noe heller. Det står jo oppført i ulike lister fra siste halvdel av krigen som en del av luftvernet rundt Kristiansand med et tungt og et lett batteri (sistnevnte dels som beskyttelse for det tunge). I krigens siste år sorterte dette og tre andre tunge luftvernbatterier i Kr.sand under marinen.

Som nevnt ovenfor 4-6stk 8,8cm og 3stk 2cm.

Alt tyder på at en betydelig del av batteriet lå på eller i nærheten av den knatten dere ser på bildene ovenfor. Mye av både knatten og området rundt er imidlertid fjernet etter krigen. Kanskje kan noen av bunkerviterne fortelle hva slags stillinger vi ser på bildene? 2cm stillinger?
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Britiske etteretningskart fra 1944 har merkelig nok heller ingen oppføring for tungt luftvern i Fiskå området...
Derimot er det listet opp to lette batterier, hver med 3 lette kanoner.
Det ene ligger på "knatten" og består av 3 lette kanoner, en liten lyskaster + brakker.
Det andre batteriet derimot er plassert lenger nord på Fiskåtangen, midt i dagens byggefelt. Mitt tips er å se etter 8,8 batteriet der ;-)

Sammenlikner man stillingene på bildene over med f.eks 8,8 stillingene på Sumatra, så ser det ut til at Fiskå-stillingene er ganske mye mindre:
(Fiskå på venstre side, Sumatra på høyre)
Attachments
Fiskå - Sumatra.JPG
Fiskå - Sumatra.JPG (110.36 KiB) Viewed 450 times
User avatar
Øksnevad_2
Posts: 1464
Joined: 05 May 2008 13:13
Location: Kristiansand
Contact:

Takk Erik E for at du tok deg tid til å svare :)
setter stor pris på det :)
Har du peiling på hvor det andre batteriet ligger ca.?
Finnes det noen bilder eller noe skriftlig fra stillingene på Fiskaa/Fiskaatangen eller er det bare helt spøkelse?
Mvh Leander Haslerud
http://www.FestungNorwegen.net
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo igjen

Tror selv at dette batteriet har ligget på Fiskåtangen...
Vet ikke hvorfor jeg tror, men kall det gjerne en intuisjon :-)
Ser på luftfoto at det ligger stillinger helt ute på pynten der + noen "objekter" i hagene til folk som man kan undres hva er.....

Britisk etteretning plasserer et "Mulig lett luftvernbatteri" omtrent på høyde 39 på kartutsnittet, altså like nord for fabrikken. Bare skog å se på Norge i bilder :-(
Attachments
Fiskåtangen.JPG
Fiskåtangen.JPG (77.11 KiB) Viewed 427 times
User avatar
Øksnevad_2
Posts: 1464
Joined: 05 May 2008 13:13
Location: Kristiansand
Contact:

Takk igjen Erik E :)
Jeg skal undersøke litt rundt med den eldre garde og se hva de har å si.
Oppdaterer deg med nytt så fort jeg finner ut noe.

Jeg vet at det ligger en flott Mg/skyte stilling på nedre Fiskåtang. Bare 5 10 meter fra sjøen. Jeg var der i sommer.
Det var to flotte små betong + stein Mg/skyte stillinger som var linket sammen av en ca. 10 meters løpegrop. stillingene var i meget god stand :)

Blidet viser Mg/skyte stillingene.
Attachments
fisktangenj_961.jpg
fisktangenj_961.jpg (42.24 KiB) Viewed 418 times
Mvh Leander Haslerud
http://www.FestungNorwegen.net
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Har noen bilder av 2 cm stillinger på Fiskaa. Skal få forgang med å finne de fram.
Paul S,
Endre W
Posts: 37
Joined: 07 Jan 2008 11:09
Location: Kristiansand

Mg-stillingene ved sjøen ytterst på Fiskåtangen er avmerket på stillingskart fra høsten 1941 og er bare noen av flere mg-stillinger som da finnes rundt Vesterhavna i Kristiansand (også på Odderøya, Falconbridge, Myren gård er stillinger).

Mg-stillingene ble altså anlagt tidlig i krigen, før et eventuelt luftvernbatteri, og kan nok ikke direkte linkes til dette. Men er enig i at Fiskåtangen er et sannsynlig sted for et luftvernbatteri. Synd at det meste er nedbygget i dag...

Har forøvrig "trålt" terrenget rundt høyde 39 på Fiskå uten å finne noen type militære anlegg/luftvernstillinger.
User avatar
Øksnevad_2
Posts: 1464
Joined: 05 May 2008 13:13
Location: Kristiansand
Contact:

Det betyr vel at vi må ta en runde til en dag Endre :)
Mvh Leander Haslerud
http://www.FestungNorwegen.net
Endre W
Posts: 37
Joined: 07 Jan 2008 11:09
Location: Kristiansand

Jepp :-)
User avatar
Øksnevad_2
Posts: 1464
Joined: 05 May 2008 13:13
Location: Kristiansand
Contact:

Det hadde vært topp med noen bilder vi kunne knytte til terrenget rundt og prøve å finne ut hvor ting ligger. Bilder av brakker, kanoner osv.

Paul S. det hadde vært topp om vi kunne få se bildene :)
det hadde vi satt veldig stor pris på :)

Er det noen flere som har bilder eller kart over området så setter vi stor pris på det! :)

Takk igjen til alle som har vært aktive på denne Topic`en! :)

You guys rock PDT_Armataz_01_36
Mvh Leander Haslerud
http://www.FestungNorwegen.net
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

Hei.
Ser at Elkem holder på med mye byggearktiviteter her nå. Så skal man inn på området, MÅ man få godkjenning av vakten. Kjedelig å bli omtalt i avisen for som mulig terror/miljø aktivist.....
Bildet er tatt fra Andøya.
Erling
Attachments
fiskaa-1.jpg
fiskaa-1.jpg (136.29 KiB) Viewed 289 times
Post Reply

Return to “Tyske luftvernbatterier”